Värmekyl Grossisten AB (publ.) (VKG) breddar produktutbudet genom exklusiv agentur på BARBAS Europaledande braskaminer.

Värmekyl  Grossisten  AB  (publ.)  (VKG)  breddar  produktutbudet  genom  exklusiv  agentur  på  BARBAS  Europaledande  braskaminer.

•  Genom förvärv av agenturföretaget Woodfire Scandinavia AB erhåller VKG exklusiv försäljningsrätt för BARBAS braskaminer för den svenska marknaden med option även för Finland. VKGs mål är att snabbt bli marknadsledare även inom braskaminer.

•  VKG säljer BARBAS braskaminer dels direkt till konsument genom den egna försäljnings-organisationen, dels genom partners. Försäljningen har inletts med en initial order om 300 braskaminer från en säljpartner i Sverige.

•  VKG finansierar förvärvet av Woodfire Scandinavia AB dels med 100 000 kronor kontant, dels med 50 000 nyemitterade aktier.

”Den svenska marknaden för braskaminer ser ut som värmepumpsmarknaden gjorde när VKG gick in där för fyra år sedan,” säger Hagge Rilegård, VD för VKG. ”Brasvämemarknaden domineras på tillverkarsidan av ett litet antal aktörer med ett begränsat utbud och mycket goda marginaler. Återförsäljarsidan är fragmenterad och har relativt liten förhandlingsmakt mot tillverkarna. Vi attackerar marknaden för braskaminer på samma sätt som värmepumpsmarknaden, genom att utnyttja VKGs etablerade marknadsföringsapparat och vår befintliga säljkår. Till detta kommer våra rikstäckande installationspartners för braskaminer” säger Rilegård.

Tonny Snijders, Area Sales Manager i Barbas nederländska ägarbolag Interfocos BV säger ”The explosive growth and new innovative way of doing business of Värmekyl Grossisten has assured us that our international dealer-network should be extended with VKG. I am happy to announce that such a collaboration has been agreed on and business will start immediately. I firmly believe that the collaboration with VKG will give Interfocos a strong position on the Swedish market for woodfire stoves. Our BARBAS brand holds great market shares on the European markets where we are active and the Scandinavian market looks very attractive,” avslutar Snijders.

Hagge Rilegård säger vidare: ”VKGs redan goda marginaler kommer att förbättras av ytterligare en lönsam produktlinje att sälja till befintliga och nya kunder. Merkostnaden för denna försäljning är marginell och stordriftsfördelarna är tydliga. Vi avser att snabbt etablera VKG som marknadsledare även inom braskaminer och är mycket glada att kunna lägga till utbudet från Europaledande BARBAS i vår produktportfölj,” avslutar Rilegård.

För ytterligare information kontakta:
Hagge Rilegård, VD Värmekyl Grossisten AB (publ.)   Tel: +46 (0)8-444 50 70 eller (0)70-554 00 01
Tonni Snijders,  Area Sales Manager Interfocos B.V.   Tel +31 (0)497-339200

Interfocos B.V. is a Dutch company founded in 2005 as the result of a merger between two companies - BARBAS (founded in 1976) and BELLFIRES (founded in 1928). Nearly two years ago the company BELLFIRES was added to the Interfocos group to strengthen its position on the European market with two brands and a complete range of products. Our many years of experience on development, production and sales allows us to offer our customers a wide range of built-in fires, freestanding stoves and inserts in both fuels wood and gas. The products of BARBAS are being sold through out Europe by experienced partners in countries such as the Benelux, Germany, Great Britain, France, Italy, Switzerland, Spain and Portugal.

Värmekyl Grossisten Scandinavia AB (publ) är ett svenskt företag verksamt inom försäljning, installation och service av energi-sparprodukter. Bolaget har ett omfattande produktsortiment och marknadsför produkter från en rad olika leverantörer och tillverkare. VKG grundades 2003. Med rikstäckande marknadsföring och ett nätverk av egna återförsäljare och produktionsbolag, samt en kedja anslutna VKG Centers och säljpartners, är VKG en helhetsleverantör av värme- och kylprodukter för inomhusklimat till såväl konsument- som företagskunder. VKGs aktie är ansluten till First North sedan 1 mars, 2006. Mer information finner du på www.vkg.se

02202008.pdf