Waardestijging voor semi-industriële portefeuille van Intervest Offices

Antwerpen, 7 mei 2007 - Openbare vastgoedbevak Intervest Offices[1] maakt vandaag haar resultaten over het eerste kwartaal 2007 bekend. (tussen haakjes vergelijkbare cijfers 2006)

Door het beperkte aanbod en de steeds toenemende vraag naar kwalitatief logistiek vastgoed bevinden de yields voor semi-industrieel vastgoed zich op een nooit eerder gekend laag niveau[2]. Deze yield shift is weerspiegeld in de schattingen van de vastgoeddeskundigen op 31 maart 2007. In het eerste kwartaal van 2007 kende de semi-industriële vastgoedportefeuille van Intervest Offices dan ook een opwaardering van € 4,3 miljoen of 3 %.

Verder heeft Intervest Offices in het eerste kwartaal van 2007 de fiscale ruling ontvangen die de opschortende voorwaarde uitmaakte voor de desinvestering van vijf kantoorgebouwen. Deze transactie werd eind 2006 immers afgesloten onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van een fiscale ruling waarbij de overdracht, door middel van de vestiging van een recht van erfpacht tegen betaling van een éénmalig canon en de daaropvolgende overdracht van de naakte eigendom, niet voor herkwalificatie vatbaar is. Intervest Offices verwacht dat de afronding van de transactie en de overdracht van de financiële middelen ten belope van € 92,5 miljoen in het tweede kwartaal van 2007 zullen plaatsvinden.

De huurinkomsten zijn in het eerste kwartaal van 2007 licht afgenomen met 1,6 % tot € 10,5 miljoen (€ 10,7 miljoen). Deze daling is voornamelijk het gevolg van de verkoop van het semi-industriële pand in Merksem eind december 2006.

Tijdens het eerste kwartaal van 2007 zijn er voor 2.035 m² nieuwe huurovereenkomsten ingegaan (4 nieuwe transacties) en zijn er met bestaande klanten 14 verhuringen gerealiseerd voor een oppervlakte van 12.779 m². De nieuwe verhuringen zijn voornamelijk gerealiseerd in Antwerpen (Gateway House) en Mechelen (Intercity Business Park). De totale bezettingsgraad[3] op 31 maart 2007 blijft hierdoor op het niveau van 31 december 2006, met name op 92 %.

De vastgoedkosten bedragen € 1 miljoen voor het eerste kwartaal van 2007 (€ 0,8 miljoen). Deze toename is voornamelijk te wijten aan de stijging van de beheerskosten van het vastgoed naar aanleiding van de versterking van het commerciële team van de bevak. De algemene kosten belopen € 0,4 miljoen wat € 0,1 miljoen lager is dan dezelfde periode van vorig jaar.

Het operationeel resultaat vóór het resultaat op de portefeuille bedraagt € 9,3 miljoen (€ 9,4 miljoen).

De positieve variatie in de reële waarde van de vastgoedportefeuille beloopt in het eerste kwartaal van 2007 € 4,7 miljoen (€ 11,7 miljoen). De reële waarde van de kantorenportefeuille kent dit kwartaal een beperkte toename van € 0,4 miljoen terwijl de semi-industriële panden met € 4,3 miljoen in waarde stijgen. Dit is voornamelijk te danken aan de grote vraag op de investeringsmarkt van het logistiek vastgoed.

Het financiële resultaat blijft behouden op hetzelfde niveau als vorig jaar (- € 2,8 miljoen). Ondanks de sterke stijging van de korte termijn rentevoeten heeft Intervest Offices de interestlasten stabiel weten te houden door de herfinanciering van haar kredieten in 2006 en het gebruik van renteswaps. Het gesyndiceerde krediet is op 31 januari 2007 vervangen door vier lange termijn bilaterale kredieten die Intervest Offices afsloot met haar bestaande Europese bankiers aan beduidend aantrekkelijkere voorwaarden dan het vorige krediet.

De netto winst van het eerste kwartaal van 2007 bedraagt € 11,2 miljoen (€ 18,3 miljoen) en kan opgedeeld worden in operationeel resultaat (€ 6,5 miljoen tegenover € 6,6 miljoen per 31 maart 2006) en resultaat van de portefeuille (+ € 4,7 miljoen tegenover + € 11,7 miljoen per 31 maart 2006). Per aandeel betekent dit voor het eerste kwartaal van 2007 een als dividend uitkeerbare winst van € 0,47 (€ 0,48).

De reële waarde van de vastgoedportefeuille op 31 maart 2007 bedraagt € 511 miljoen (€ 507 miljoen op 31 december 2006). Deze stijging is vrijwel volledig te danken aan de opwaardering van de semi-industriële portefeuille.

Op 31 maart 2007 bedraagt de netto actiefwaarde (reële waarde) van het aandeel € 24,83 (€ 23,99).  Aangezien de beurskoers per 31 maart 2007 € 31,95 bedraagt, betekent dit een premie van 29 % t.o.v. deze netto actiefwaarde (reële waarde).

Tenslotte streeft Intervest Offices er in 2007 verder naar om de kwaliteit van de portefeuille te verbeteren door de financiële middelen, vrijgekomen uit de verkoop van de vijf kantoorgebouwen, te herinvesteren in kwalitatief hoogstaande gebouwen. Tevens zullen de verhuur- en marketing inspanningen aangehouden worden, binnen het kader van een creatief marketingprogramma om de leegstand in de portefeuille terug te dringen.

[1]  Intervest Offices is een openbare vastgoedbevak genoteerd op het Next Prime Segment van Euronext Brussel.
[2]  Toelichting: dalende yields betekenen stijgende aankoopprijzen.
[3]  De bezettingsgraad wordt berekend als de verhouding tussen de commerciële huurinkomsten en diezelfde
      huurinkomsten verhoogd met de geschatte huurwaarde van de niet-bezette verhuurlocaties.

Noot aan de redactie: voor meer informatie gelieve contact op te nemen met:
Intervest Offices NV, Jean-Paul Sols - CEO of Inge Tas - CFO, tel: + 32 3 287 67 87, www.intervest.be

Klik op onderstaande link voor de volledige pfd-versie met cijfers van het persbericht:

Persbericht Intervest Offices