Telenors kulturpris til Marilyn Mazur

Marilyn Mazur fikk prisen på 250.000 kroner for for sitt dristige kunstneriske virke, på tvers av sjangere, på høyeste internasjonale nivå. Prisutdelingen skjedde i Bærum Kulturhus tirsdag kveld.

Internasjonal vinner
"Vi gratulerer Marilyn Mazur med Telenors kulturpris 'Grenseløs kommunikasjon' for 2007, som er den tolvte i rekken. Vi er imponert over kvaliteten i hennes grensesprengende arbeid gjennom 35 år, der hun blant annet har samarbeidet med internasjonale størrelser som Miles Davis og Jan Garbarek. Juryen har i år funnet frem til en internasjonal vinner, som også har gode røtter mot det nordiske - noe som jo faller sammen med med Telenors egen utvikling de siste år," sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.

I juryens begrunnelse heter det blant annet at: "vinneren av Telenors kulturpris 2007 er en internasjonal artist som er berømt ikke bare for sin fremragende kunstneriske kvalitet, men også for den overbevisende måten hun bryter etablerte kunstneriske og sosiale grenser."

"Det er vidunderlig for meg å få en så stor anerkjennelse, spesielt fra landet der de fleste av mine yndlingsmusikere bor. Med Telenors kulturpris får jeg muligheten til å fordype meg i min musikkverden, uten å måtte kjøre så hardt som jeg pleier", sier Marilyn Mazur.

Om Telenors kulturpris
Telenors kulturpris "Grenseløs kommunikasjon" er en del av Telenorsk kulturprogram, som ble etablert i 1995 for å understreke selskapets verdier.

Tidligere prisvinnere er skuespiller Svein Tindberg, billedkunstner Wenche Øien, koreograf Kjersti Alveberg, sanger, musiker og komponist Kari Bremnes, forfatter og filmregissør Torun Lian, skuespiller Juni Dahr, forfatter Ingvar Ambjørnsen, den frie teatergruppen Verdensteateret, danseren Ingrid Lorentzen, skuespiller Anne Marit Jacobsen og Det Internasjonale Barnekunstmuseet.

Juryens leder er komponist og professor ved Norges Musikkhøgskole, Bjørn Kruse. Juryen har for øvrig bestått av representanter fra norsk og internasjonalt kulturliv, samt fra Telenor: Kjersti Alveberg, Shanti Brahmachari, Robert Marc Friedman, Lars Saabye Christensen, Thorbjørn Harr og Kai Rosenberg.

Priv. til red:
  •          Bilder fra prisutdelingen blir lagt ut på følgende web-adresse:
  •          Tilgang til TV-bilder fra Telenors produksjon av utdelingen kan fås ved å kontakte Telenor.
  •          For mer informasjon om Telenors kulturpris: www.telenor.com
  •          For mer informasjon om Marilyn Mazur: www.marilynmazur.com

• Kontaktperson:
    Scott Engebrigtsen, informasjonssjef i Telenor, e-post: scott@telenor.com, tlf. 90 04 34 84