Akzo Nobel zet sterke prestatie in transformatiejaar voort

Belangrijkste financiële gegevens

•          5% autonome groei
  •          EBIT 11% hoger; EBITDA-marge verder verbeterd naar 12,8%
  •          Nettowinst vóór incidentele posten 16% omhoog
  •          Chemicals drijvende kracht achter prestatie
  •          Decorative Coatings - aanzienlijk verbeterde resultaten
  •          Goed kwartaal voor Organon en Intervet
  •          Aanbevolen bod in contanten voor ICI
  •          Interim-dividend verhoogd tot EUR 0,40
  •          Akzo Nobel nummer één op ranglijst DJSI
  •
    Amsterdam, 23 oktober 2007 - Akzo Nobel (Euronext Amsterdam: AKZ) heeft de EBITDA over het derde kwartaal met 7% verbeterd tot EUR 333 mln bij een totale omzet van EUR 2,6 miljard. Dit is een duidelijke afspiegeling van de sterke prestatie van de onderneming over de hele linie, met name bij Chemicals.

De autonome groei droeg 5% bij aan de totale omzet van EUR 2,6 miljard; het nettoresultaat vóór incidentele posten bedroeg EUR 156 mln, 16% hoger dan vorig jaar. Zowel Coatings als Chemicals behaalde een sterke autonome groei en betere operationele resultaten. Het totale nettoresultaat, inclusief incidentele posten, daalde echter met 10% naar EUR 281 mln (2006: EUR 313 mln), omdat de onderneming EUR 31 mln aan negatieve incidentele posten moest noteren, hoofdzakelijk in verband met herstructureringslasten en bijzondere waardeverminderingen (2006: positieve incidentele posten van EUR 65 mln).

In het commentaar op de resultaten van de onderneming zei CFO Rob Frohn: "De operationele resultaten in het derde kwartaal overtroffen die van vorig jaar ruimschoots. De resultaten van Chemicals waren bijzonder goed met de beste ROI ooit, meer dan 21%, terwijl Coatings erin slaagde de EBITDA-marge verder te verbeteren tot 12,4%. Deze uitstekende resultaten in een transformatiejaar tonen de onderliggende kracht van onze onderneming."

Coatings - solide prestatie, EBITDA-marge omhoog naar 12,4%
    Coatings kende een solide derde kwartaal met een omzetstijging van 3% ten opzichte van vorig jaar, naar EUR 1,7 miljard. De autonome groei bedroeg 3%, vooral dankzij Marine & Protective Coatings. Acquisities, met name bij Industrial Finishes, voegden 2% toe. Het negatieve effect van valuta's bedroeg 2%.

De turn around bij Decorative Coatings zette dit kwartaal verder door en er werd een sterk resultaat behaald. Deze verbetering van de resultaten is vooral te danken aan de doorlopende herstructureringen die met succes in de traditionele markten worden doorgevoerd. Bijna alle landen droegen bij aan deze prestatieverbetering. Industrial Finishes rondde met succes de overname van Chemcraft af. De aanhoudende correctie in de Noord-Amerikaanse woningbouw leidt tot een zwakkere vraag in de Noord-Amerikaanse en de Aziatische exportgedreven activiteiten. Toch bleven alle belangrijke financiële kengetallen gezond. Marine & Protective Coatings heeft de uitstekende prestatie voortgezet met dubbelcijferige omzetgroei. Car Refinishes bleef met het resultaat op de goede weg.

De EBITDA vóór incidentele posten bedroeg EUR 209 mln (7% hoger), terwijl de EBITDA-marge met 0,4% verder steeg naar 12,4%. De EBIT vóór incidentele posten steeg met 8% naar EUR 174 mln bij een EBIT-marge van 10,3%.

Chemicals - sterke prestatie, record-ROI van 21,1%
    Chemicals rapporteerde een sterk derde kwartaal met een totale omzet van EUR 911 mln, een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De autonome groei bedroeg 9% (4% volumegroei en 5% prijsverhogingen). Het negatieve valutaeffect van 2% werd voornamelijk veroorzaakt door de Amerikaanse dollar. Bovendien was sprake van een 2% negatief omzeteffect vanwege desinvesteringen.

Pulp & Paper Chemicals liet een autonome omzetgroei zien van 4%, gedeeltelijk tenietgedaan door het effect van een zwakke Amerikaanse dollar. Base Chemicals behaalde een sterk resultaat met hogere verkoopprijzen en een gestegen productieniveau.
    Functional Chemicals realiseerde een sterk resultaat voor de meeste van haar activiteiten. Surfactants profiteerde van een sterke marktvraag in het kwartaal en de capaciteitsbezetting bleef hoog. De totale omzet van Polymer Chemicals voor het kwartaal was op hetzelfde niveau als in 2006. Het effect van grondstoffen en energiekosten wordt over de hele portefeuille actief beheerst.

De EBITDA vóór incidentele posten steeg met 13% naar EUR 152 mln en de EBITDA-marge kwam 1,1% hoger uit op 16,7%.  Functional Chemicals, Base Chemicals en Surfactants vormden de drijvende krachten achter deze aanzienlijk verbeterde prestatie. De voortschrijdend gemiddelde ROI bereikte een recordhoogte van 21,1%.

Bedrijfsactiviteiten die worden beëindigd - Organon BioSciences
    Organon rapporteerde aanhoudend sterke prestaties voor de belangrijkste producten. Met EUR 615 mln was de totale omzet van Organon over het derde kwartaal 2% lager dan in 2006 vanwege een negatief valutaomrekeningseffect. Contraceptives behaalde de sterkste omzetgroei (13% hoger), voornamelijk dankzij NuvaRing® en Cerazette®. Bij deze producten werden volumestijgingen gerealiseerd van respectievelijk EUR 15 mln en EUR 5 mln. Tegenover de volumegroei bij anticonceptiemiddelen, vruchtbaarheidsbehandelingen en royalty's stond een afname van de omzet voor Remeron® en Anzemet® en het verlies van Avinza®, waardoor de omzet ook afnam. De EBIT vóór incidentele posten steeg met 27% naar EUR 117 mln (2006: EUR 92 mln).

Voortbouwend op de sterke groeiprestatie van de voorgaande kwartalen, slaagde Intervet erin een dubbelcijferige omzetstijging te realiseren en dit leidde tot een recordomzet en een EBIT-margerecord van 26,1%.

Op 12 maart 2007 maakte de onderneming haar voornemen bekend om Organon BioSciences (OBS) te verkopen aan Schering-Plough, volgend op hun bindende bod in contanten van EUR 11 miljard. Naar verwachting zal de overeenkomst met Schering-Plough niet later dan eind 2007 worden afgerond.

Aanbevolen bod in contanten voor ICI
    Op 13 augustus 2007 maakten de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Akzo Nobel N.V. en de Raad van Bestuur van Imperial Chemical Industries PLC bekend dat zij overeenstemming hadden bereikt over de voorwaarden van een voorgenomen bod in contanten van Akzo Nobel voor ICI. Onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders van Akzo Nobel (BAVA op 5 november 2007) en de aandeelhouders van ICI (BAVA op 6 november 2007) en indien aan bepaalde andere opschortende voorwaarden is voldaan, zal de overname van ICI naar de huidige verwachting op 2 januari 2008 worden afgerond.

Interim-dividend verhoogd
    Akzo Nobel heeft onlangs aangekondigd het minimumuitkeringspercentage te verhogen naar 45% van het nettoresultaat vóór incidentele posten. In het verleden lag dit binnen het bereik van 35-40%. De Raad van Bestuur heeft besloten het interim-dividend voor 2007 te verhogen tot EUR 0,40 per gewoon aandeel (2006: EUR 0,30). Vanaf 24 oktober 2007 zal het aandeel Akzo Nobel ex dividend noteren. Het interim-dividend wordt op 31 oktober 2007 betaalbaar gesteld.

DJSI - industrieleider op ranglijst van chemische bedrijven
    In september 2007 verwierf Akzo Nobel de koppositie op de ranglijst van chemische bedrijven in de prestigieuze Dow Jones Sustainability World Indexes (DJSI). Dit is een blijk van erkenning voor de voortdurende inspanningen van de onderneming om de prestatie op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen (corporate social responsibility; CSR) te verbeteren. Akzo Nobel heeft voor het derde achtereenvolgende jaar een notering op deze index, verbeterde opnieuw de gemiddelde score bij de individuele indicatoren en behaalde daarmee het beste totaalresultaat, waardoor de onderneming de wereldwijde industrieleider voor de chemische sector werd.

Marktomstandigheden in 2007
    Akzo Nobels portfolio is goed gepositioneerd voor winstgevende groei. Ervan uitgaande dat zich geen significante veranderingen voordoen in de belangrijkste economieën van de wereld, denkt Akzo Nobel in goede vorm te verkeren voor het halen van de doelstellingen om bovengemiddeld te groeien en het rendement bij Coatings en Chemicals ten opzichte van 2006 verder te verbeteren.

5 november 2007 - Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders
    6 maart 2008 - Publicatie van de jaarresultaten over 2007
    21 april 2008 - Publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal van 2008
    22 april 2008 - Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Het "Report for the 3rd quarter" is bijgesloten en is ook beschikbaar op de website van de onderneming: http://www.akzonobel.com/com/News/Reports.htm

Noot voor de redactie
    Akzo Nobel is een Fortune Global 500-onderneming met een notering aan Euronext Amsterdam. De onderneming is ook industrieleider op de ranglijst van chemische bedrijven in de Dow Jones Sustainability Indexes en tevens opgenomen in de FTSE4Good Index. Onze multiculturele organisatie met hoofdkantoor in Nederland voorziet afnemers wereldwijd van verven en lakken, chemische producten en producten voor humane en veterinaire farma. Met circa 62.000 medewerkers opereren wij in deze vier segmenten met werkmaatschappijen in meer dan 80 landen. De geconsolideerde omzet over 2006 bedroeg EUR 13,7 miljard.

Niet voor publicatie - voor meer informatie:
    Akzo Nobel N.V.
    Corporate Media Relations, tel. +31 20 502 7833