Akzo Nobel gekozen voor grote opdracht van Shell

Amsterdam, 3 december, 2007 - Akzo Nobel is uitgekozen om wereldwijd een groot scala aan coatingsproducten te leveren voor toepassing op tankstations en bedrijfslogo's van Shell over de hele wereld.

Shell, de één na grootste olieonderneming ter wereld, is actief in 130 landen en beheert circa 45.000 tankstations en enkele duizenden bedrijfsterreinen, waaronder kantoor- en productielocaties. De restyling omvat al deze locaties. Akzo Nobel is uitgekozen als een van slechts twee goedgekeurde leveranciers voor dit project, dat vijf jaar gaat duren.

"Als je wordt uitgekozen voor zo'n groot project is dat een duidelijk bewijs van de niet te evenaren kwaliteit en expertise die we onze afnemers waar dan ook kunnen bieden," aldus Hans Wijers, CEO van Akzo Nobel. "Als grootste verfproducent ter wereld proberen we onze afnemers altijd innovatieve oplossingen te bieden. Het feit dat we kunnen voldoen aan het omvangrijke eisenpakket van Shell laat zien dat we een uitgebreide en wereldwijd toepasbare expertise op elk terrein van de verftechnologie in huis hebben."

Bij deze restyling moet de kleur exact hetzelfde zijn op veel verschillende voorwerpen en oppervlakken, zoals borden, metalen en kunststof gevels, gevelplaten, daken, stalen constructies, binnen- en buitendeuren en ramen. Deze oppervlakken worden op verschillende manieren geverfd, bijvoorbeeld met poederverf, staalbandcoatings en vloeibare verf, wat betekent dat de Akzo Nobel-onderdelen Car Refinishes, Industrial Finishes, Powder en Decorative Coatings er allemaal bij betrokken zijn. Voor de hulpmaterialen, die door Akzo Nobel Polymer Chemicals worden geleverd, zijn door Shell en haar aannemers eveneens specificaties afgegeven.

"Omdat we in staat waren aan de voorwaarden van Shell te voldoen, en daar zelfs bovenuit te gaan, hadden we een voorsprong in een veld met hevige concurrentie," aldus Peter Langford van Akzo Nobels onderdeel Car Refinishes, die tevens projectleider was tijdens het goedkeuringstraject. "Als kundige en betrouwbare partner kunnen we hun diverse technologieën, een juiste kleurgarantie, een product van hoge kwaliteit en wereldwijde levering bieden. Gewoon één adres voor alles."

Voor de uitvoering van het project zijn de Akzo Nobel-kleurvoorschriften bij Shell ingevoerd. Deze zullen worden gebruikt om te zorgen voor de noodzakelijke uniformiteit van de kleuren. Akzo Nobel heeft tevens officieel opdracht van Shell voor de specificatie van decoratieve coatings voor de wereldwijde restyling en het onderhoud van de Shell-stations.

"Het was van groot belang een leverancier te vinden die aan de hoge eisen van onze specificaties kon voldoen, zoals topkwaliteit, kleurconsistentie en lagere onderhoudskosten," lichtte Tim Hannagan toe, Global Brand Standards Compliance Manager van Shell. "We zijn ervan overtuigd dat Akzo Nobel, met haar zeer uitgebreide technologische kennis en wereldwijde inzetbaarheid, een uitstekende partner zal zijn voor dit uitdagende project."

Akzo Nobels activiteit Marine & Protective Coatings levert al de verf voor de offshoreplatformen, pijpleidingen, tankers en raffinaderijen van Shell.

Noot voor de redactie
Akzo Nobel is een Fortune Global 500-onderneming met een notering aan Euronext Amsterdam. De onderneming is ook industrieleider op de ranglijst van chemische bedrijven in de Dow Jones Sustainability Indexes en tevens opgenomen in de FTSE4Good Index. Onze multiculturele organisatie met hoofdkantoor in Nederland voorziet afnemers wereldwijd van verven en lakken en chemische producten. Met circa 43.000 medewerkers opereren wij in deze twee segmenten met werkmaatschappijen in meer dan 80 landen. De geconsolideerde omzet over 2006 bedroeg EUR 10 miljard. De financiële resultaten over 2007 worden op 6 maart 2008 (onder voorbehoud) bekendgemaakt.

Niet voor publicatie - voor meer informatie:
Akzo Nobel nv
Corporate Media Relations, tel. +31 20 502 7833