Akzo Nobel krijgt goedkeuring van autoriteiten voor overname ICI

NIET VOOR VRIJGAVE, PUBLICATIE OF DISTRIBUTIE (GEHEEL OF GEDEELTELIJK) IN, NAAR OF VANUIT AUSTRALIË, CANADA, JAPAN OF ENIG ANDER RECHTSGEBIED WAAR DIT EEN SCHENDING ZOU INHOUDEN VAN DE TOEPASSELIJKE WETTEN VAN EEN DERGELIJK RECHTSGEBIED.

Amsterdam, 14 december 2007 - De Europese Commissie heeft Akzo Nobel vandaag goedkeuring verleend voor de voorgenomen overname van Imperial Chemical Industries (ICI). De transactie heeft reeds de goedkeuring van de Amerikaanse federale handelscommissie (FTC) en de Canadese mededingingsautoriteiten.

Bij de goedkeuring hebben zowel de Europese als de Canadese autoriteiten het "commitment package" van Akzo Nobel aanvaard met betrekking tot de verkoop van een aantal Decorative Coatings-activiteiten van de onderneming, die over 2006 in totaal een omzet vertegenwoordigden van circa EUR 300 mln. Zodra de overeenkomst is afgerond, zal de uitgebreide onderneming pro forma een gecombineerde omzet van circa EUR 15 miljard hebben.

De voorgenomen desinvesteringen bij Decorative Coatings zijn de volgende. Voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland heeft Akzo Nobel zich verplicht om de productie en opslaglocaties in Darwen, Hull, Warrington, Dublin en Belfast te verkopen, het Crown Decorator Centre-netwerk, en de merken Crown®, Crown Trade®, Berger®, MacPherson®, Permoglaze® en Sandtex®. De overeenkomst voor het Verenigd Koninkrijk behelst verder de exportactiviteiten van de onderneming naar Cyprus voor deze merken. Akzo Nobel heeft zich ook verplicht om de koper een vergunning te verlenen voor het gebruik van haar merk Sadolin® in het Verenigd Koninkrijk en Ierland voor een periode van vijf jaar.

Voor de Belgische markt heeft Akzo Nobel zich verplicht om haar merken DeKeyn® en Linitop® te verkopen en om de koper een vergunning te verlenen voor het gebruik van haar merk Sadolin® in België voor een periode van vijf jaar.

De onderneming zal in Canada de fabriek in Etobicoke (Ontario) moeten verkopen, evenals haar merken Para® en Crown Diamond®.

Akzo Nobels bestuursvoorzitter Hans Wijers zei: "Wij zullen alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat deze fantastische bedrijfsonderdelen worden ondergebracht bij de meest geschikte nieuwe eigenaren, die voort kunnen bouwen op de successen die deze activiteiten tot nu toe behaald hebben."

Nu de goedkeuringen zijn verkregen, kan worden bevestigd dat het tijdspad voor de voorgenomen overname van ICI blijft zoals eerder werd aangekondigd. Dit houdt in dat naar verwachting de rechtszitting, waarin het "scheme of arrangement" van ICI moet worden goedgekeurd, zal plaatsvinden op 17 december 2007. De rechtszitting, waarin de daarmee verband houdende vermindering van het kapitaal moet worden bevestigd, volgt op 20 december 2007. Akzo Nobel verwacht de overname op 2 januari 2008 af te ronden.

Noot voor de redactie
Akzo Nobel is een Fortune Global 500-onderneming en staat genoteerd aan Euronext Amsterdam. Daarnaast staat Akzo Nobel bovenaan de Dow Jones Sustainability Indexes voor chemische bedrijven en is de onderneming tevens opgenomen in de FTSE4Good Index. Onze multiculturele organisatie met hoofdkantoor in Nederland voorziet afnemers over de hele wereld van coatings en chemische producten. Met circa 43.000 medewerkers opereren wij in deze twee segmenten met werkmaatschappijen in meer dan 80 landen. De geconsolideerde omzet over 2006 bedroeg EUR 10 miljard. De financiële resultaten over het vierde kwartaal en over het hele jaar worden op 6 maart 2008 (voorlopige datum) bekendgemaakt.

Niet voor publicatie - voor meer informatie:
Akzo Nobel nv
Corporate Media Relations, tel. +31 20 502 7833