AkzoNobel lanceert nieuwe merkenstrategie

AkzoNobel heeft haar nieuwe corporate merknaam gelanceerd. Het symboliseert de fundamentele transformatie van de onderneming en de vastberadenheid om veranderingen aan te sturen. Het staat garant voor de duidelijke ambities die AkzoNobel heeft voor de toekomst en de passie en gedrevenheid om Tomorrow's Answers Today te geven.

Naast de subtiele naamsverandering en een verfrissend en krachtig vernieuwd logo, is er ook een nieuwe merkenstructuur geïntroduceerd. Bovendien hebben de waarden van de onderneming een modernisering ondergaan en is er een nieuwe merkenfilosofie. Dit alles leidt tot één duidelijk wereldmerk, dat de uiterst gefocuste strategische visie van AkzoNobel ondersteunt.

"Dit is het nieuwe AkzoNobel. Wij vormen één onderneming, met een krachtig nieuw wereldmerk, dat ons zal voortstuwen op weg naar een nieuw tijdperk van concurrentiekracht en mogelijkheden" aldus CEO Hans Wijers. "Ons nieuwe merkenconcept toont precies onze drang om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Wij willen één stap vóór blijven en voortdurend met nieuwe en betere oplossingen komen voor onze afnemers. Het betekent dat wij nadenken over de toekomst, maar handelen in het heden."

Wijers zei verder dat de introductie van Tomorrow's Answers Today centraal staat bij het nieuwe merk. "Dit vormt het kloppend hart van de getransformeerde onderneming AkzoNobel. Hiermee worden onze creativiteit en onze productontwikkeling aangedreven: het vormt de kern van al onze activiteiten. Hierdoor kunnen wij onze inspanningen richten op een verdere versterking van onze positie als de grootste verf- en coatingsonderneming van de wereld en één van de leidende wereldwijde leveranciers van specialty chemicals.

"Waar staat dat concept nu eigenlijk voor? Het betekent dat wij denken dat wat vandaag goed is voor onze afnemers, dat morgen niet noodzakelijkerwijs ook nog is. Dus die voortdurende drang naar antwoorden is wat ons inspireert. Het houdt de hele onderneming scherp en daagt ons uit grootse prestaties te leveren voor onze stakeholders en voor onszelf."

Het besluit om AkzoNobel als naam te behouden voor onze onderneming was een strategische keuze. Na uitvoerig onderzoek werd duidelijk dat de naam een te grote waarde, historie en respect vertegenwoordigde om zo maar aan voorbij te gaan. Het gevolg is dat ICI als corporate naam zal verdwijnen.

"Het nieuwe merk moet waarde creëren en niet verminderen", verklaarde Wijers. "Ons onderzoek bevestigde dat de naam AkzoNobel een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt. Het merk staat in hoog aanzien in de verscheidene industriële markten waarin wij opereren en is synoniem met betrouwbaarheid en kwaliteit. Er bestond dus geen enkele reden om de naam te wijzigen. Onze strategie is nu om de sterke business-to-business-reputatie van AkzoNobel te combineren met de uitstekende reputatie die het voormalige ICI kende met haar consumentenmerken.

Hierdoor ontstaat een krachtig merk met een aanzienlijk wereldwijd bereik en een ongelooflijk groeipotentieel.

"Het logo heeft wel een metamorfose ondergaan. Het was al een sterk en uniek symbool, maar het is nu klaargemaakt voor de 21e eeuw en straalt nu nog meer power en energie uit. Het is de belichaming van onze positionering van Tomorrow's Answers Today." De voorzitter zei verder dat het logo nu zal worden gebruikt om alle merken van de onderneming te bekrachtigen. Het logo van ICI zal gedurende de komende migratieperiode nog op relevante producten worden toegepast.

Ook de vijf nieuwe waarden van de onderneming staan centraal bij de positionering van het nieuwe AkzoNobel, die het fundament vormen waarop het nieuwe merk steunt. Dit zijn: primaire focus op de toekomst van onze afnemers; omarming van ondernemingsgeest; ontwikkeling van de talenten van onze medewerkers; het lef en de nieuwsgierigheid om zaken aan de orde te stellen en integriteit en verantwoordelijkheid voor onze daden.

"Deze waarden van de onderneming bepalen hoe wij te werk gaan en ons gedragen als individuen en als onderneming", zei Wijers. "Deze waarden zullen worden geïntegreerd in alle aspecten van onze activiteiten zodat wij excelleren en voortreffelijke service en waarde blijven leveren voor al onze stakeholders. Zij zullen ervoor zorgen dat wij als onderneming concurrerend en inspirerend blijven en ons voortdurend inspannen om Tomorrow's Answers Today te leveren."

Het nieuwe AkzoNobel-merk, dat vandaag tijdens een speciaal evenement in Amsterdam werd gelanceerd, zal in de komende anderhalf jaar over de hele wereld worden doorgevoerd. Binnenkort zal er ook een wereldwijde corporate reclamecampagne van start gaan.

Noot voor de redactie

Akzo Nobel is er trots op één van de leidende industriële ondernemingen van de wereld te zijn. Gevestigd in Amsterdam, maken en leveren wij een ruim assortiment verven, coatings en specialty chemicals. In 2007 bedroeg de totale omzet €14,4 miljard. Wij zijn de grootste wereldwijde verf- en coatingsonderneming. Als een belangrijke producent van specialty chemicals voorzien wij industriële ondernemingen over de hele wereld van kwalitatief hoogwaardige ingrediënten voor essentiële zaken in het leven. Wij denken na over de toekomst, maar handelen in het heden. Wij zijn gedreven om nieuwe ideeën te creëren en ontwikkelen duurzame oplossingen voor onze afnemers. Daarom streven onze 60.000 medewerkers in meer dan 80 landen naar perfectie en het leveren van Tomorrow's Answers Today.

Niet voor publicatie - voor meer informatie

Akzo Nobel nv
Corporate Media Relations, tel. 020 502 7833