Sparekassen Lolland A/S erhverver privatkundedelen af Eik Bank Danmark 2010 A/S

Nikolaj Plads 6

Dato: 17. december 2010

Fondsbørsmeddelelse nr.: 19

Fondsbørsmeddelelse vedrørende Sparekassen Lolland A/S’ erhvervelse af privatkundedelen af Eik Bank Danmark 2010 A/S

Sparekassen Lolland A/S (SPAR LOLLAND) har i dag indgået aftale med Finansiel Stabilitet A/S om erhvervelse af Eik Bank Danmark 2010 A/S. Det er forventningen, at den endelige overdragelse finder sted i første kvartal 2011, idet aftalen dog er betinget af Finanstilsynets og konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Erhvervelsen omfatter hele bankens privatkundedel og inklusive al infrastruktur, alle kundesystemer og alle medarbejdere med relation til privatkundeområdet. Inden gennemførelsen vil alle erhvervskunder og erhvervskundelignende engagementer m.v. blive overdraget til et andet selskab i Finansiel Stabilitet A/S’ regi.I den fremtidige Eik Bank Danmark servicerer godt 80 ansatte ca. 87.000 kunder. Forretningsomfanget består af samlede indlån på ca. 5 mia. kr., samlede udlån på ca. 2,5 mia. kr. samt kundedepoter for 4,7 mia. kr.

Overtagelsen sker som en aktieoverdragelse, hvor SPAR LOLLAND betaler en pris for aktierne svarende til den på overtagelsestidspunktet bogførte egenkapital inkl. goodwill – forventeligt i niveauet DKK 365 mio.

Med erhvervelsen får SPAR LOLLAND-koncernen en samlet balance på ca. 17 mia. kr., en samlet egenkapital på 1,4 mia. kr., et samlet indlån i størrelsesorden 11 mia. kr. og et samlet udlån på ca. 9 mia. kr. SPAR LOLLAND-koncernen vil have 335 medarbejdere og servicere mere end 130.000 kunder.

Betydning for indtjeningen i 2010 og 2011

Da erhvervelsen først får regnskabsmæssig effekt fra 2011, har erhvervelsen ingen indflydelse på SPAR LOLLANDs forventninger til resultatet for 2010. Det er forventningen, at erhvervelsen vil bidrage positivt til basisindtjeningen i 2011 med 19 mio. kr. og yderligere i de følgende år.

Baggrunden for erhvervelsen

Erhvervelsen er for SPAR LOLLAND en naturlig videreførelse af strategien om at styrke og udbygge SPAR LOLLANDs dækning og kompetencer – en strategi, der blev initieret med erhvervelsen af Finansbanken i 2005. SPAR LOLLAND udbygger således med erhvervelsen sin profil som en attraktiv finansiel partner for nuværende og potentielle kunder - og sikrer med erhvervelsen én af Danmarks bedste internetbaserede bankløsninger. Eik Bank Danmark vil derfor med sine stærke kompetencer inden for internetbaserede bankløsninger bidrage positivt til videreudviklingen af denne strategi og samtidig styrke SPAR LOLLANDs fremtidige produktudbud til alle koncernens privatkunder.

Det er forventningen, at koncernens nuværende ca. 50.000 kunder vil opleve forbedringer og nye tiltag som en konsekvens af denne erhvervelse og også nyde gavn af, at den samlede koncern bliver større og økonomisk stærkere.

Organisatorisk indpasning

Eik Bank Danmark fortsætter som en unik og selvstændig forretningsenhed i SPAR LOLLAND med fortsat fuldt fokus på internetbaserede bankydelser. Dette vil ske som en fuldt operationel afdeling i SPAR LOLLAND, da det påtænkes at fusionere Eik Bank Danmark 2010 A/S med Sparekassen Lolland A/S i løbet af 2011.

Finansiering og fremtidige kapitalforhold

Det er hensigten at nedbringe såvel den aftalte ramme for individuelle statsgarantier udstedt af Finansiel Stabilitet A/S i relation til Bankpakke II og de udstedte garanterede obligationer, da SPAR LOLLAND fremadrettet vil være et pengeinstitut med et indlånsoverskud. Niveauet for denne nedbringelse besluttes efter overtagelsen, når de endelige økonomiske størrelser kendes.

Det er SPAR LOLLANDs forventning i 1. halvår 2011 at gennemføre en aktieemission og dermed styrke kapitalgrundlaget for fremtidig vækst. Baggrunden for dette er de store forretningsmuligheder, der ligger i at udvikle, udbygge og få optimal udnyttelse af den internetbaserede bankplatform til gavn for såvel nuværende som fremtidige kunder, som er det strategiske grundlag for erhvervelsen af banken.

Eventuelle spørgsmål til overtagelsen kan rettes til undertegnede.

SPAREKASSEN LOLLAND A/S

Lynge Thang Jørgensen