Scanacon lanserar SA 100, en helautomatiserad syra- och metallanalysator

Helsingborg, Sverige, 2010-12-30 07:55 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Scanacon, ett världsledande miljöteknikföretag inom syrahantering i metallbearbetningsindustrin, lanserar SA 100, en helautomatiserad syra- och metallanalysator. SA 100 kan kontinuerligt och automatiskt reglera betningsprocessen. Scanacon kommer att erbjuda SA 100 till producenter av rostritt stål, kolstål och speciallegeringar.

En snabb och korrekt analys av fri syra och upplösta metaller är första steget och nyckeln till att styra avslutande tillverkningssteget. Scanacon erbjuder kunder möjligheten att mäta upp fria syror som salpetersyra och svavelsyra, tillsammans med vätefluoridsyra och upplösta metaller, till skillnad från traditionella metoder som är komplexa och arbetsintensiva.

– Vår nya SA 100 representerar nästa generations syra- och metallanalysator, som är helautomatiserad och kan erbjuda våra kunder ökad produktivitet, besparingar och kvalitet, säger Magnus Lindberg, Scanacons VD.

Scanacon är ett världsledande miljöteknikföretag inom syrahantering i metallbearbetningsindustrin. Scanacon utvecklar och marknadsför en bred portfölj av produkter och tjänster inom analys och dosering, cirkulation, filtrering och slamborttagning, syraåtervinning och syra-metallseparation samt spillvattenrening. Företagets produkterbjudande erbjuder optimerad styrning av syrahanteringsprocessen vid sluttillverkningen av rostfritt stål, kolstål, titan och andra speciallegeringar, oavsett om det sker via betning, etsning eller bearbetning. Scanacon erbjuder kunder en ökad produktivitet, besparingar, ökad kvalitet och en förbättrad miljöpåverkan.

Scanacon med huvudkontor i Sollentuna har försäljnings- och servicekontor i Hong Kong och Shanghai, Kina samt Hartville, USA. Scanacon är ett affärsområde i det publika riskkapitalbolaget Capilon, listat på NASDAQ OMX First North. För mer information om Scanacon besök gärna www.scanacon.com

Alex Molvin, VD, Capilon, E-post: alex.molvin@capilon.se, Tel: +46 708 25 39 90

Magnus Lindberg, VD, Scanacon, E-post: magnus.lindberg@scanacon.se, Tel: +46 705 40 08 88

Capilon AB (publ)
Adress: Järnvägsgatan 23
E-post: info@capilon.se
www.capilon.se

Capilon är ett publikt riskkapitalbolag inriktat på industriella investeringar. Capilons affärsidé är att förvärva och utveckla mindre och medelstora industriföretag genom att vara en aktiv och ansvarsfull ägare. Capilon har sju affärsområden; Scanacon, MJP Waterjets, Österby Gjuteri, Alcopropeller, TermoRegulator, Kvarnmon Hydraulics och eC ErgoTronic. Capilon är listat på NASDAQ OMX First North och har Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Capilon PRM 30 december 2010.pdf