Årsrapport for FLSmidth & Co. A/S 1. januar til 31. december 2010

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet nr. 05-2011, 17. februar 2011

Bestyrelsen og koncerndirektionen for FLSmidth & Co. A/S har i dag behandlet og vedtaget årsrapport for januar-december 2010. Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med International Financial Reporting Standards som godkendt af EU, og årsregnskabet for selskabet udarbejdes og aflægges efter årsregnskabsloven samt de yderligere danske oplysningskrav til børsnoterede selskabers årsrapporter.

Få adgang til årsrapporten via FLSmidths website:

www.flsmidth.com/reports/danish

Årsrapportens hovedkonklusioner er:

- FLSmidth & Co. har i 2010 leveret tilfredsstillende resultater i overensstemmelse med seneste udmeldte forventninger i kraft af en solid ordrebeholdning og stærk ordreeksekvering

- Ordreindgangen steg 56% i 2010 til DKK 20.780 mio. (2009: DKK 13.322 mio.)

- Ordrebeholdningen steg 12% til DKK 23.708 mio. ultimo 2010 (ultimo 2009: DKK 21.194 mio.)

- Omsætningen faldt 13% i 2010 til DKK 20.186 mio. (2009: DKK 23.134 mio.)

- Driftsresultat før særlige engangsposter og af- og -nedskrivninger (EBITDA) faldt 12% i 2010 til DKK 2.387 mio. (2009: DKK 2.725 mio.)

- Driftsresultatet (EBIT) faldt 12% i 2010 til DKK 1.990 mio. (2009: DKK 2.261 mio.), svarende til en EBIT margin på 9,9% (2009: 9,8%)

- Resultat før skat (EBT) faldt 11% i 2010 til DKK 1.872 mio. (2009: DKK 2.108 mio.)

- Årets resultat faldt 23% i 2010 til DKK 1.278 mio. (2009: DKK 1.664 mio.)

- Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde i 2010 DKK 1.335 mio. (2009: DKK 2.470 mio.)

- Pengestrømme fra investeringsaktivitet udgjorde i 2010 DKK -726 mio. (2009: DKK -530 mio.)

Markedsudvikling
Optimismen og kundeinteressen vendte gradvist tilbage i 2010 oven på en mærkbar opbremsning i kundernes investeringsprogrammer i 2009.

Inden for Cement var Indien det toneangivende marked og stod for 35% af den globale nykontraherede cementovnskapacitet (eksklusiv Kina) i 2010. Derudover har der primært været aktivitet i de udviklingslande i Asien, Afrika og Sydamerika, der i disse år oplever høj økonomisk vækst. Det globale marked for nykontraheret cementovnskapacitet (eksklusiv Kina) udgjorde i 2010 65 mio. årstons (2009: 45 mio. årstons), og heraf havde FLSmidth en markedsandel på 36% (2009: 38%).

Efterspørgslen på cementkapacitet er betinget af lokal økonomisk vækst samt lokale udbuds- og efterspørgselsforhold for cement, hvilket betyder, at der lokalt kan være behov for ny cementkapacitet, uafhængigt af de overordnede globale konjunkturer.

Mineraludvinding er derimod et globalt marked med en global prissætning. Efterspørgslen på ny kapacitet til udvinding af mineraler er derfor i langt højere grad end cement afhængig af de overordnede globale konjunkturer. Mineralpriserne steg i 2010 til nye rekordniveauer, hvilket smittede positivt af på mineselskabernes forventninger til fremtidige investeringer. Investeringerne i mineralindustrien steg således mærkbart i 2010 i forhold til 2009.

Forventninger til 2011
Markedet for nykontraheret cementovnskapacitet globalt (eksklusiv Kina) forventes i 2011 at blive uændret ca. 65 mio. årstons, hvoraf Indien forventes at stå for ca. 20 mio. årstons. Dette forventes at medføre stigende ordreindgang vedrørende store cementprojekter i 2011 i forhold til 2010. Til gengæld er det ikke sandsynligt, at 2011 vil byde på samme høje ordreindgang vedrørende drifts- og vedligeholdelseskontrakter som i 2010.

Baseret på de aktuelle markedsudsigter forventes stigende investeringer i mineralindustrien i 2011, og dette forventes at resultere i stigende ordreindgang vedrørende både små og store ordrer samt customer services. Ordreindgangen forventes dog ikke nødvendigvis at blive ligeligt fordelt over året, hvilket betyder, at den kvartalsvise ordreindgang vil variere. Aktivitetsniveauet inden for materialehåndtering forventes især at udvikle sig positivt og at blive et vækstområde for FLSmidth.

FLSmidth & Co. forventer i 2011 en koncernomsætning på ca. DKK 21-22 mia. (2010: DKK 20.186 mio.) og en EBIT-margin på 9-10% (2010: 9,9%).

For de enkelte forretningsområder forventes i 2011 følgende:

Omsætning
Cement DKK 9-10 mia.
Mineraler DKK 10-11 mia.
Cembrit DKK ca. 1,4 mia.

EBIT-margin
Cement 9-10%
Mineraler 10-11%
Cembrit ca. 4%

- Effekt af købsprisallokeringer vedrørende GL&V Process forventes at være ca. DKK -90 mio., hvilket er inkluderet i ovenstående forventninger.

- Investeringer (eksklusiv køb og salg af virksomheder) forventes i 2011 at udgøre ca. DKK 900 mio. (2010: DKK 681 mio.) som følge af investering i flere Service Super Centre samt fortsat udvidelse af aktiviteterne i Kina og Indien

- Den effektive skatteprocent forventes at være ca. 30%.

Udbytte
Med udgangspunkt i den positive udvikling i pengestrømme og kapitalstruktur i 2010 indstiller bestyrelsen til generalforsamlingens godkendelse, at der udbetales DKK 9 per aktie i udbytte for 2010, hvilket svarer til i alt DKK 479 mio. og 37% af årets resultat (2009: 22%).

Det er FLSmidths nye udbyttepolitik fremover at udbetale 30-50% af årets resultat som udbytte, afhængig af kapitalstruktur og investeringsmuligheder.

Spørgsmål til denne meddelelse bedes rettet til adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen på +45 36 18 18 00.

Der afholdes Investor & Pressemøde samt telefonkonference vedrørende Årsrapporten i dag kl. 11:00. på selskabets hovedadresse, Se nærmere detaljer herom på www.flsmidth.com

FLSmidth & Co. A/S
Corporate Communications & Investor Relations