BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2010

Positiv turnaround genomförd med starkt rörelseresultat under fjärde kvartalet

• Nettoomsättning 486,0 (430,3) MSEK
  • Rörelseresultat, EBITA 9,4 (4,3) MSEK*
  • Resultat efter skatt -13,8 (-3,8) MSEK**
  • Resultat per aktie före utspädning -3,47 (-1,04) SEK
  • Eget kapital per aktie 23,38 (27,38) SEK

*Rörelseresultat, EBITA definieras som rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill.

** Avskrivningar på övervärden, inkl. goodwill och räntekostnad för Capilons konvertibel har påverkat resultat efter skatt för 2010 med totalt -15,2 (-4,9) MSEK.

FJÄRDE KVARTALET 2010

• Nettoomsättning 150,5 (104,3) MSEK
  • Rörelseresultat, EBITA 8,7 (-2,3) MSEK
  • Resultat efter skatt 3,4 (-4,5) MSEK***
  • Resultat per aktie före utspädning 0,86 (-1,13) SEK

*** Avskrivningar på övervärden, inkl. goodwill och räntekostnad för Capilons konvertibel har påverkat resultat efter skatt för fjärde kvartalet med totalt -3,1 (-1,9) MSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET

• Capilon förvärvade Scanacon - ett världsledande miljöteknikföretag
  • MJP Waterjets tog rekordorder värd 108 MSEK i Indien
  • TermoRegulator tecknade ramavtal värt 75 MSEK årligen

Alex Molvin, VD och koncernchef för Capilon, kommenterar bokslutskommunikén:

”Vi är mycket nöjda med att ha en genomfört en positiv turnaround med ett starkt rörelseresultat under fjärde kvartalet. För tredje året i rad, fördubblades också koncernens rörelseresultat före goodwillavskrivningar, jämfört med föregående år. Inledningen på året var dock svag, till följd av lågkonjunkturen. Den starka resultatvändningen kom under andra halvåret, tack vare stora projektleveranser i MJP Waterjets och Scanacon - vårt senaste företagsförvärv. Under fjärde kvartalet kunde vi äntligen också redovisa svarta siffror på nedersta raden. Vi skapade ett positivt nettoresultat, trots mycket höga goodwillavskrivningar och räntekostnader för konvertibeln, som löper ut 2012. Vi går under 2011 även över till IFRS för att få ett mer jämförbart nettoresultat med andra börsbolag, och för att på sikt förbereda oss för ett listbyte till Stockholmsbörsen.

Vi är mycket stolta över att ha bidragit till att utveckla MJP Waterjets till den snabbast växande globala aktören inom vattenjetbranschen, med fortsatt hög lönsamhet. Årets rekordorder, värd 108 MSEK avser leverans av 36 båtar till indiska kustbevakningen. Ordern togs i tuff internationell konkurrens från de tre huvudsakliga konkurrenterna; Rolls-Royce från England, Hamilton från Nya Zeeland och Wärtsilä från Finland.

Årets förvärv av Scanacon, som är ett världsledande miljöteknikföretag, har också visat sig vara en framgång för Capilon. Scanacon tillhör en exklusiv skara av Nordens mest lönsamma industriföretag. Företaget har presterat en rörelsemarginal på över tjugo procent, samt haft en mycket stark försäljnings- och resultatutveckling. Scanacon har gjort årets prestation inom koncernen och företagets imponerande resultat kan endast jämföras med högkonjunkturåret 2008.

Våra affärsområden, Österby Gjuteri respektive TermoRegulator, som är nära integrerat med Kvarnmon Hydraulics, är synnerligen volymberoende verksamheter. Dessa verksamheter uppnådde tyvärr inte en tillräckligt hög omsättning för att kunna leverera ett positivt resultat under året. Med en ny VD och ny produktionschef/vice VD i Österby Gjuteri, som känns helt rätt för företaget, samt ett nytt åtgärdsprogram i TermoRegulator, så ska även dessa verksamheter kunna gå med vinst under 2011. Detta förutsätter bra försäljning till befintliga och nya kunder, samt att kostnader hålls nere.

Capilon hade en mycket positiv avslutning på året och jag förväntar mig också en fortsatt god utveckling på det nya året 2011”

Capilon konsoliderade förvärvet av Scanacon den 1 februari 2010 och har i nuläget tre dotterbolag; Scanacon, Österby Marine och TermoRegulator. Dessa tre dotterbolag är i sin tur uppdelade i sju affärsområden; Scanacon, MJP Waterjets, Österby Gjuteri, Alcopropeller, TermoRegulator, Kvarnmon Hydraulics och eC ErgoTronic. I nedanstående tabell redovisas omsättning och rörelseresultat för koncern och respektive dotterbolag.

CAPILON HELÅR 2010

Capilons nettoomsättning under 2010 uppgick till 486,0 (430,3) MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill på 9,4 (4,3) MSEK. Koncernens resultat efter skatt uppgick till -13,8 (-3,8) MSEK och resultat per aktie före utspädning uppgick till -3,47 (-1,04) SEK och resultat per aktie efter utspädning uppgick till -3,47 (-1,04) SEK. Ingen utspädningseffekt redovisas eftersom detta skulle ge en mindre förlust per aktie.

Avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill har påverkat resultatet efter skatt med -9,4 (-4,2) MSEK. Capilon-koncernen har goodwill som skrivs av på tio år. Räntekostnader från Capilons konvertibel har påverkat resultatet efter skatt med -5,8 (-0,6) MSEK. Se not 2 för mer information om konvertibeln.

CAPILON FJÄRDE KVARTALET 2010

Capilons nettoomsättning under fjärde kvartalet uppgick till 150,5 (104,3) MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill på 8,7 (-2,3) MSEK. Koncernens resultat efter skatt uppgick till 3,4 (-4,5) MSEK och resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,86 (-1,13) SEK och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,58 (-1,13) SEK.

Avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill har påverkat resultatet efter skatt med -2,5 (-1,3) MSEK. Räntekostnader från Capilons konvertibel har påverkat resultatet efter skatt med -0,5 (-0,6) MSEK. Räntekostnader från konvertibeln har haft en något felaktig periodisering löpande under året, vilket har korrigerats under fjärde kvartalet.

SCANACON

Scanacons omsättning uppgick under fjärde kvartalet till 32,2 MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill på 7,3 MSEK. Scanacons omsättning uppgick under perioden 1 februari – 31 december till 91,6 MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill på 21,1 MSEK, d.v.s. med en EBITA marginal på 23 %. Inga jämförelsesiffror med föregående år kan lämnas, då Scanacon inte ingick i Capilon under perioden, utan konsolideras per den 1 februari 2010.

Scanacon hade en mycket stark försäljnings- och resultatutveckling under fjärde kvartalet. Detta har åstadkommits delvis tack vare satsningar på nya produkter som ASRA och SA 100, samt på nya marknader som kolstål, titan och andra speciallegeringar. Scanacon tog order värda totalt 8 MSEK i främst Indien och Kina men även Europa. Scanacon tog också nya order värda totalt 11 MSEK i Europa och Kina. Leveranser av produkter inom analys, filtrering och syraåtervinning, inklusive det nyligen lanserade partikelfiltret ASRA för slamborttagning, kommer att ske under första halvåret 2011. Företaget hade en stor orderstock på ca 50 MSEK vid periodens utgång.

Scanacon tog också i februari 2011 den största ordern någonsin i USA, värd 16 MSEK. Den amerikanska kunden är en producent av både titan och rostfritt stål och leveranser kommer att ske under andra och tredje kvartalet 2011. Ordern avser produkter inom analys, cirkulation, filtrering samt syraåtervinning och inkluderar företagets nylanserade produkter, ASRA och SA 100.

Under fjärde kvartalet lanserade Scanacon två nya produkter för att skapa en ökad lönsam tillväxt, produkterna ASRA och SA 100. Partikelfiltret ASRA är en helautomatiserad filtreringsprocess som tar bort det slam, både grovt och fint, som bildas i betningsprocessen. Analysatorn SA 100 är en helautomatiserad syra- och metallanalysator, som kontinuerligt och automatiskt kan reglera betningsprocessen. ASRA och SA 100 kan erbjudas till producenter av rostfritt stål, kolstål, titan och andra speciallegeringar för ökad produktivitet, besparingar, ökad kvalitet och en förbättrad miljöpåverkan.

Scanacon är ett världsledande miljöteknikföretag inom syrahantering i metallbearbetningsindustrin. Scanacon utvecklar och marknadsför en bred portfölj av produkter och tjänster inom analys och dosering, cirkulation, filtrering och slamborttagning, syraåtervinning och syra-metallseparation samt spillvattenrening. Scanacons produkterbjudande erbjuder optimerad styrning av syrahanteringsprocessen vid sluttillverkning av rostfritt stål, kolstål, titan och andra speciallegeringar, oavsett om det sker via betning, etsning eller bearbetning. Scanacon erbjuder kunder en ökad produktivitet, besparingar, ökad kvalitet och en förbättrad miljöpåverkan.

Scanacon med huvudkontor i Sollentuna har försäljnings- och servicekontor i Hong Kong och Shanghai, Kina samt Hartville, USA. Scanacon-koncernen hade vid periodens utgång totalt 29 anställda.

ÖSTERBY MARINE

Österby Marines omsättning uppgick under fjärde kvartalet till 84,1 (68,0) MSEK med ett rörelseresultat på 8,0 (0,1) MSEK.

MJP Waterjets invigde under fjärde kvartalet ett nytt försäljningskontor i Singapore. Försäljningskontoret kommer att stärka företagets närvaro på de snabbväxande marknaderna i Asien och Mellanöstern, där MJP Waterjets har tagit stora order under de senaste åren. Företaget tog också två order värda totalt 9 MSEK till kunder i Asien och Mellanöstern. MJP Waterjets tog också under februari 2011 order värda totalt 18 MSEK i Asien och Europa. Det är första gången som försäljningskontoret i Singapore bidrog till ökad försäljning i Asien. Nya order avser leverans av vattenjetaggregat till myndighetsbåtar och snabbgående passagerarfärjor. Leveranser kommer att ske under 2011.

Under fjärde kvartalet skedde även de första leveranserna till indiska kustbevakningen. Det var i september, 2010 som MJP Waterjets tog ett av de största kontrakten någonsin i vattenjetbranschen, värt 108 MSEK. Rekordordern avser leverans av vattenjetaggregat för 36 båtar till indiska kustbevakningen. Leveranser kommer att ske under 2010-2013. Ordern kommer att vara en viktig referens för företagets fortsatta försäljning i Indien, som förväntas bli den globalt största vattenjetmarknaden under de närmaste åren. MJP Waterjets hade en orderstock på 238 miljoner vid periodens utgång.

Österby Gjuteris försäljning förbättrades under fjärde kvartalet, tack vare nya affärer från MJP Waterjets och ökade beställningar från externa kunder inom främst cellulosa- och stålindustrin. Ordersituation har förbättrats ytterligare, tack vare en stororder på 19 MSEK, som togs i januari 2011. Ordern avser leverans av rostfritt, färdigbearbetat, kvalificerat stålgjutgods och kommer att ske under 2011. Detta är den största externa order som Österby Gjuteri tagit under de senaste tre åren, och kan leda till ytterligare affärer med samma kund framöver.

Alcopropeller fördubblade produktionskapaciteten inom friformsfräsning genom att investera 5 MSEK i ett nytt fyraxligt fräsverk. Fräsverksinvesteringen öppnar också upp möjligheten att bredda kundunderlaget inom andra branscher med behov av bearbetning av större detaljer. Alcopropellers och Österby Gjuteris samarbete för att skapa en högre effektivitet i produktionen utökades också.

Österby Marine i Österbybruk har en verksamhet som bedrivs i tre affärsområden: MJP Waterjets, Österby Gjuteri och Alcopropeller. Österby Marine-koncernen hade vid periodens utgång totalt 117 (108) anställda.

MJP Waterjets i Österbybruk, med försäljningskontor i Singapore, är den snabbast växande globala leverantören av vattenjetaggregat. MJP Waterjets utvecklar, marknadsför och levererar skräddarsydda, högeffektiva och slitstarka vattenjetaggregat. Företaget erbjuder teknikledande vattenjetaggregat med en verkningsgrad som ger möjlighet till högre hastighet, lägre bränsleförbrukning och lägre livstidskostnad. MJP Waterjets levererar vattenjetaggregat till myndighetsbåtar som kustbevaknings-, patrull-, landstignings- och tullbåtar, samt till servicefartyg, lyxyachter och snabbgående passagerarfärjor. Totalt har 24 länder valt vattenjetaggregat från företaget för sina myndighetsbåtar. Företaget grundades 1986 och har idag över 700 vattenjetaggregat i drift runtom i världen.

Österby Gjuteri i Österbybruk tillverkar och marknadsför rostfritt, färdigbearbetat, kvalificerat stålgjutgods i korta serier till kunder inom marina-, cellulosa-, stål- och energisektorn i Europa. Österby Gjuteri är också en intern leverantör till MJP Waterjets och Alcopropeller. Alcopropeller i Örebro tillverkar och marknadsför komplicerade krökta ytor, framför allt propellerblad i brons och rostfritt stål till systemleverantörer av propellerutrustning i Europa.

TERMOREGULATOR

TermoRegulators omsättning uppgick under fjärde kvartalet till 34,2 (36,2) MSEK med ett rörelseresultat före avskrivningar på övervärden, inklusive goodwill på -3,7 (0,0) MSEK.

TermoRegulators nettoomsättning minskade något under fjärde kvartalet 2010, jämfört med föregående år, vilket bidrog till ett försämrat rörelseresultat. Kostnader av engångskaraktär i form av lagerjustering och ökade produktionsomkostnader påverkade också rörelseresultatet negativt med 1,5 MSEK under fjärde kvartalet.

TermoRegulator har under året förbättrat sitt rörelseresultat, men uppvisade trots detta ett negativt resultat. Företaget lanserade därför under februari 2011 ett nytt åtgärdsprogram för att öka effektiviteten genom att omorganisera produktionen vid fabriken i Motala. Ett förändrat arbetssätt, förbättrade produktionsflöden och personalminskning om 13 personer är en följd av de planerade åtgärderna för ökad effektivitet. Företagets rörelseresultat förväntas att öka med ca 5 MSEK på årsbasis tack vare de planerade åtgärderna, som inte medför några omstruktureringskostnader. Personalneddragningen kommer att genomföras under andra kvartalet och besparing uppnår full effekt under tredje kvartalet 2011. TermoRegulator gynnas av en ökad omsättning i Kvarnmon Hydraulics, då företaget tillverkar deras hydraultankar.

Kvarnmon Hydraulics tecknade under fjärde kvartalet avtal med två nya distributörer av hydraultankar i Norden. De två nya distributörerna kommer att under 2011 marknadsföra företagets produktsortiment av hydraultankar, inklusive nyligen lanserad rostfri ramtank i standardformat och en mindre ramtank i lackerat och rostfritt utförande. Omsättningen i Kvarnmon Hydraulics har ökat med ca 35 % under 2010, jämfört med fjolåret och företaget har utökat försäljningsorganisationen för att bearbeta den europeiska marknaden för hydraultankar.

eC ErgoTronic har förvärvat en lägesställarprodukt från Arje Sweden AB för en total köpeskilling om 2,2 MSEK. Syftet är att komplettera eC ErgoTronics produktsortiment med programstyrda lägesställarprodukter för hantering av vikter över 3000 kg. Produktförvärvet inkluderar konstruktionsritningar, kund- och leverantörsavtal, offertstock, eftermarknadsförsäljning och övrig dokumentation. Med produktförvärvet ökar också möjligheterna till kundanpassningar och framtida försäljning av fixturer till lägesställare. eC ErgoTronics omsättning och rörelseresultat beräknas att under 2011 öka med ca 5 MSEK, respektive ca 1 MSEK som ett resultat av produktförvärvet.

TermoRegulator i Motala har en verksamhet som bedrivs i tre affärsområden: TermoRegulator, Kvarnmon Hydraulics och eC ErgoTronic. Termoregulator är ledande inom tillverkning och sammanbyggnad av tunnplåtsdetaljer med kunder inom branscher som vitvaror, fordon, ventilation, värme, energi och inredning. Kvarnmon Hydraulics i Hudiksvall utvecklar och marknadsför högkvalitativa hydraultankar för mobilhydraulikapplikationer till maskinbyggarkunder i transport-, bygg- och verkstadsindustrin. eC ErgoTronic i Färila utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustning för industriell automation med tyngdpunkt på programstyrda och manuella lägesställare och rullbockar, för en förbättrad produktivitet och arbetsmiljö till kunder i verkstadsindustrin. TermoRegulator-koncernen hade vid periodens utgång totalt 85 (85) anställda.

KONCERNENS FINANSIELLA STÄLLNING

Vid periodens utgång uppgick koncernens likvida medel till 46,7 (71,6) MSEK. Utöver likvida medel fanns det outnyttjade checkkrediter om 14,7 (32,6) MSEK. Soliditeten uppgick till 23,4 (32,1) %. Soliditeten inklusive konverterat konverteringslån uppgick till 33,3 (43,8) %. Eget kapital uppgick till 92,9 (108,8) MSEK, motsvarande 23,38 (27,38) SEK per aktie. Koncernens goodwill uppgick till 69,0 (33,8) MSEK. Räntebärande avsättningar och skulder uppgick till 136,1 (102,5) MSEK. Nettot av räntebärande skulder och tillgångar, d.v.s. räntebärande nettoskuld, uppgick till 83,0 (25,7) MSEK. Räntebärande nettoskuld ökade under 2010 med 57,3 MSEK, vilket främst berodde på förvärvet av Scanacon.

INVESTERINGAR I KONCERNEN

Bruttoinvesteringarna under 2010 i materiella anläggningstillgångar uppgick till 3,9 (6,3) MSEK. Bruttoinvesteringar inklusive finansiella leasingobjekt uppgick till 4,8 (17,3) MSEK.

MODERBOLAGET

Moderbolaget utför koncerngemensamma funktioner. Nettoomsättningen uppgick under 2010 till 0,9 (0,9) MSEK och utgörs av management fee till dotterbolagen. Resultat efter finansiella poster uppgick till -13,8 (-7,6) MSEK, varav räntekostnader från Capilons konvertibel har påverkat resultatet med -5,8 (-0,6) MSEK. Likvida medel uppgick till 7,8 (14,9) MSEK. Soliditeten uppgick till 70,0 (73,5) %. Moderbolaget hade vid periodens utgång totalt 2 anställda.

MEDARBETARE I KONCERNEN

Antalet genomsnittligt anställda under året uppgick till 229 (225) st. Antalet anställda vid periodens utgång uppgick till 233 st. Förvärvet av Scanacon ökade antalet anställda i koncernen med 29 st vid periodens utgång.

TRANSAKTIONER MED NÄRSTÅENDE

Det finns inga signifikanta transaktioner mellan Capilon och dess närstående personer.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Österby Gjuteri tog order värd 19 MSEK till europeisk industrikund.
  • Scanacon tog största ordern någonsin i USA värd 16 MSEK.
  • MJP Waterjets tog order värda 18 MSEK i Asien och Europa.
  • TermoRegulator införde ett åtgärdsprogram för att ytterligare öka effektiviteten inom sin produktion.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Delårsrapporten är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR: 2007:1, förutom leasing där Redovisningsrådets rekommendation RR6:99 Leasing tillämpats. Eftersom det saknas allmänt råd från BFN kring redovisning av sammansatta finansiella instrument tillämpas reglerna i RR27. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i bokslutskommunikén som i årsredovisningen 2009.

Capilon tillämpar inte IFRS-redovisning och har av marknads- och konkurrensskäl valt att inte särredovisa omsättning och rörelseresultat per affärsområde, utan enbart per dotterbolag.

Capilon kommer att införa IFRS-redovisning från och med tredje kvartalet 2011, för att på sikt kunna ansöka om en marknadsnotering på Nasdaq OMX Nordic.

FÖRSLAG TILL UTDELNING

Styrelsen föreslår utdelning om 0 SEK per aktie för verksamhetsåret 2010 (0 SEK per aktie år 2009). Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas mot bakgrund av det negativa resultatet efter skatt för 2010, i enlighet med gällande utdelningspolicy som står fast.

Capilons utdelningspolicy anger att styrelsen har för avsikt att föreslå en årlig utdelning som i genomsnitt, över en konjunkturcykel, ska uppgå till ca 30 % av resultatet efter skatt. Detta under förutsättning att en bedömning av koncernens konsolideringsbehov, likviditet och finansiella ställning i övrigt är förenlig med utdelningens storlek.

ÅRSREDOVISNING OCH ÅRSSTÄMMA

Årsredovisningen kommer att publiceras den 28 april och finnas tillgänglig på bolagets kontor och hemsida, www.capilon.se, samt kan beställas från Capilon, tel: +46 (0)42 24 01 12 eller e-post: info@capilon.se.

Årsstämman äger rum torsdagen den 12 maj kl. 12.00–15.00 på Cinderellabåtarna, ombordstigning på Strandvägen i Stockholm, (nära Kungliga Dramatiska teatern), där det också kommer att serveras en lunch samt skärgårdskryssning. Cinderellabåtarna är sedan 1987 utrustade med MJP Waterjets vattenjetaggregat.

FRAMTIDSUTSIKTER

Styrelsen bedömer att omsättningen i Capilon förväntas att visa en positiv utveckling och därmed förbättra resultatet under 2011. Affärsområdena MJP Waterjets och Scanacon har redan i nuläget en betydande orderstock för leverans under året. Capilons omsättning och resultat kan dock variera mellan olika kvartal, då de båda affärsområdena har huvudsakligen projektbaserad verksamhet.

Capilon är ett publikt private equity-företag inriktat på industriella investeringar. Capilons affärsidé är att förvärva och utveckla mindre och medelstora industriföretag genom att vara en aktiv och ansvarsfull ägare. En lönsam tillväxt skapas både organiskt och genom nya företagsförvärv. Capilon har också som mål att på sikt ansöka om en marknadsnotering på NASDAQ OMX Nordic.

TIDPUNKTER FÖR EKONOMISK INFORMATION

2011-05-12       Delårsrapport 3 mån och årsstämma

2011-08-25       Delårsrapport 6 mån

2011-10-27       Delårsrapport 9 mån

2012-02-24       Bokslutskommuniké 2011

Helsingborg den 23 februari, 2011

Capilon AB (publ)

Alex Molvin

Verkställande direktör och koncernchef

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

För ytterligare information kontakta:

Alex Molvin, VD

E-post: alex.molvin@capilon.se

Capilon AB (publ)

Adress: Järnvägsgatan 23, 252 24 Helsingborg

Fax: +46 (0)42 24 16 01

E-post: info@capilon.se

Hemsida: www.capilon.se

Org.nr.: 556709-1714

Om Capilon AB (publ)

Capilon är ett publikt private equity-företag inriktat på industriella investeringar. Capilons affärsidé är att förvärva och utveckla mindre och medelstora industriföretag genom att vara en aktiv och ansvarsfull ägare. Capilon har sju affärsområden; Scanacon, MJP Waterjets, Österby Gjuteri, Alcopropeller, TermoRegulator, Kvarnmon Hydraulics och eC ErgoTronic. Capilon är listat på NASDAQ OMX First North och har Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Capilon AB publ bokslutskommunike 2010.pdf