Årsregnskabsmeddelelse for 2010

Fjordbank Mors er det vellykkede resultat af en fusion mellem Morsø Sparekasse og Morsø Bank pr. 1. november 2010, med Morsø Sparekasse som det fortsættende selskab.

Som følge af fusionen er Fjordbank Mors’ resultatopgørelse og balance for 2010 meget atypisk.

Fusionen medfører at driften fra Morsø Bank alene indgår i resultatopgørelsen for perioden 1. november – 31. december 2010. Sammenligninger med tidligere år er derfor ikke meningsfyldt.

Fjordbank Mors (Morsø Sparekasse) havde en ejerandel i Morsø Bank på 34,4 % i perioden 1. januar – 1. november 2010 hvorfor resultatet for det tidligere Morsø Bank i denne periode er medtaget under ”resultat af kapitalandele i associerede og tilknyttede virksomheder”.

Årsrapporten i overskrifter

• Årets resultat er et underskud på 127,3 mio.kr.
  • Banken leverer i 2010 en basisindtjening som er på niveau med de forventninger, som blev udtrykt i forbindelse med fusionen og den efterfølgende kapitaludvidelse, dog korrigeret for tabet på Amagerbankens konkurs jvf. senere. Basisindtjeningen udgør i alt 79,4 mio.kr. (såfremt fusionen var gennemført primo 2010 ville basisindtjeningen have udgjort i alt 128,0 mio.kr.)
  • Årets resultat er præget af et utilfredsstillende niveau for tab og nedskrivninger på udlån, et niveau som dog er påvirket af fusionen og den i denne forbindelse gennemførte due diligence
  • Nedskrivningerne i 4. kvartal 2010 er præget af de dårlige konjunkturer og vilkår, som fortsat er gældende for en stor del af erhvervslivet, herunder især landbruget og ejendomsbranchen
  • Banken hæfter i lighed med de øvrige danske pengeinstitutter for det tab, som Indskydergarantifonden må imødese i forbindelse med Amagerbankens konkurs. Bankens forventede andel af tabet er på 17,5 mio.kr., der er udgiftsført i 4. kvartal 2010. Inklusiv tabet på Indskydergarantifonden (Amagerbanken) betyder det, at årsregnskabet er belastet med udgifter til Bankpakker og andre sektorløsninger for nødlidende pengeinstitutter på i alt 69,7 mio.kr.
  • De i forbindelse med fusionen gennemførte rationalisering og mulige synergier, vil først være synlige i 2011 og får fuld effekt i 2012
  • Forretningsomfanget udgør ultimo 2010 17,6 mia.kr., hvilket er en reduktion på 18 % set i forhold til forretningsomfanget i de to fusionerede pengeinstitutter ved indgangen til 2010. Reduktionen er til dels sket via frasalg af filialer i København og Herning.
  • Godt likviditetsberedskab med overdækning på 154,6 % i forhold til lovens krav
  • Solvensprocenten er på 11,8 hvilket giver en solvensmæssig overdækning på 35 % i forhold til det individuelle solvensbehov.
  • Tilsynsdiamanten er opfyldt på alle områder.

For yderligere information, kontakt venligst

Ordførende bankdirektør Peter Christensen, telefon nr. 96 70 15 00

Bankdirektør Torben Sørensen, telefon nr. 96 15 25 10