Placeringsforeningen Nordea Invests årsrapport 2010

Bestyrelsen for Placeringsforeningen Nordea Invest har på sit møde den 25. februar 2011 godkendt foreningens regnskab og indstiller det til behandling på generalforsamlingen den 29. marts 2011.

Udviklingen i foreningen
Foreningens samlede afkast blev 4,5 mio. kr. Den forvaltede formue var 87,8 mio. kr., hvilket var en fremgang på 2,0 mio. kr. i forhold til året før. Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der udbetales 3,1 mio. kr. i udbytte, mens den resterende del af overskuddet tillægges formuen.

Fremgang for verdensøkonomien
2010 var præget af et moderat opsving i verdensøkonomien, som imidlertid dækkede over store regionale forskelle. I emerging markets-landene fortsatte den høje økonomiske vækst, mens opsvinget i USA var svagere. I Europa var væksten endnu lavere og stærkt geografisk differentieret. Udviklingen dækkede over høj vækst i Tyskland og Sverige og recession i flere lande i Sydeuropa. I både USA og Europa blev fremgangen udfordret af usikkerhed om, hvorvidt den private sektor var i stand til at tage over i takt med udfasningen af de offentlige støtteordninger. Samtidig blev den kraftigt voksende statsgæld et stigende problem – ikke kun i de gældsplagede lande i Sydeuropa – men i praktisk talt alle vestlige lande.

Udviklingen i afdelingen
Markedet for indeksobligationer gav høje afkast i 2010. Igennem året flyttede investorerne i vid udstrækning deres midler til de mere stabile økonomier i Nordeuropa, herunder Danmark. Aftagende inflationsforventninger havde en svag negativ indvirkning på markedet, men effekten blev mere end udlignet af rentefaldet. Nordea Invest Indeksobligationer steg 5,4 pct. i løbet af året.

Årsrapporten for 2010 er tilgængelig på www.nordeainvest.dk
Årsrapporten for 2010 kan fra den 25. februar 2011 bestilles hos Nordea Invest eller downloades på www.nordeainvest.dk.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til administrerende direktør Cristina Lage på telefon 33 36 06 00.

Nordea Invest

Lars Eskesen                                                  Cristina Lage