Sparekassen Faaborg A/S og Svendborg Sparekasse A/S har aftalt grundlaget for sammenlægning

Faaborg, Danmark, 2011-03-02 15:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Efter positive forhandlinger siden sommeren 2010 er bestyrelserne i Svendborg Sparekasse og Sparekassen Faaborg blevet enige om at indstille til selskabernes repræsentantskaber og general­forsamlinger at gen­nem­føre en sammenlægning af de to selskaber. Det nye samlede selskab vil fortsat være noteret på NASDAQ OMX Copenhagen under et nyt navn, Bank Fyn A/S.

Den nye samlede bank, Bank Fyn A/S, får hele Fyn som sin hjemmebane, idet filialdæk­ningen i de to spare­kasser supplerer hinanden på bedste vis og stadig giver plads til nye filialplace­rin­ger på Fyn. Bank Fyn bliver det største selvstændige pengeinstitut på Fyn. Begge sparekasser ser væsentlige syner­gi­effekter i sammenlægningen både markeds-, omkostnings- og ind­tje­nings­mæssigt.

Samlet beskæftiger de to sparekasser i dag 319 medarbejdere, og summen af indlån, udlån og garantier er ca. 15,5 mia. kr.

Begge sparekasser har en lang historie bag sig og dybe rødder i lokalsamfundet. Sparekas­ser­ne har i årtier samarbejdet omkring blandt andet et leasingselskab, og på mange områ­der tæn­­­ker de to sparekasser ens. Begge sparekasser bringer gode kunder, forretninger og med­arbej­dere til den nye samlede bank, Bank Fyn. Ved sammenlægningen får aktionærerne, kun­derne, med­ar­bej­derne og øvrige interessenter et endnu stærkere og mere fremtidssikret samt kon­kur­­ren­ce­dygtigt pengeinstitut, der fortsat vil bygge på sunde og solide forretningsprincip­per.

Kapitalforhold og likviditet

Den nye sammenlagte bank, Bank Fyn, har pr. ultimo 2010 en basiskapital på 1,9 mia. kr. og derved en overdækning på 0,9 mia. kr. i forhold til lovkravet. Likviditeten er sikret ved en god indlånsdækning suppleret med længerevarende solid funding, herunder stats­garanteret lån på 1 mia. kr. Likviditetsoverdækningen er på 3,6 mia. kr.

Sammenlægning af selskaberne og bytteforholdet for aktionærerne

Sammenlægningen gennemføres ved at oprette en ny bank, Bank Fyn, som tilføres aktivite­ter­ne fra de to sparekasser.

Aktionærernes nuværende aktier ombyttes med aktier i den nye bank, Bank Fyn. Ved bereg­ning af ombyt­nings­for­holdet er det aftalt, at der tages udgangspunkt i aktiernes indre vær­­di i de to sparekasser pr. 31. december 2010 korrigeret for værdireguleringer.

Det endelige bytteforhold fastsættes efter gennemførelse af gensidige undersøgelser af værdi­erne m.v. i de to sparekasser. Disse undersøgelser igangsættes nu og for­ven­­tes at være af­slut­tet inden for de nærmeste uger.

Ledelse

Det er mellem bestyrelserne aftalt, at direktionen i den nye bank bliver Claus Sejling fra Spa­re­kassen Faaborg og Svend Erik Kracht fra Svendborg Sparekasse med Claus Sejling som ad­ministrerende direktør. Svend Erik Kracht fratræder, når fusionen er kom­met godt på plads, dog senest i sommeren 2012, hvor han når aldersgrænsen, jf. sin direktørkontrakt.

Direk­ti­onen får sæde i Svend­borg, men vil lejlighedsvis også være at finde i Faaborg, idet der i en periode fortsættes med de to spare­kassers nuvæ­rende administra­tions­hovedkontorer i Faaborg og Svendborg. På sigt skal der etableres et samlet admini­strations­hoved­kontor i Odense.

Det er desuden aftalt, at de to bestyrelser sammenlægges med Arne Knudsen, nuværende bestyrelsesformand for Svendborg Sparekasse, som formand for bestyrelsen, og Niels Erik Jørgensen, nuværende regnskabskyndigt medlem af bestyrelsen i Sparekassen Faaborg, som næstformand.

Nuværende formand for bestyrelsen i Sparekassen Faaborg, Christian Ermose, afgår ved den ordinære generalforsamling i 2011 grundet den vedtægtsbestemte aldersgrænse, og der ind­stilles ikke valg af et nyt medlem i stedet for. Det samme gælder for bestyrelsesmedlem i Spare­kassen Faaborg, Søren Westerskov, der er udtrådt pr. 1. februar 2011 grun­det længere­varende ophold i udlandet.

Bestyrelsen vil herefter bestå af 16 medlem­mer, heraf 9 fra Spare­kassen Faaborg (5 repræ­sentantskabsvalgte og 4 medarbejdervalgte) og 7 fra Svendborg Sparekasse (5 repræsen­tantskabsvalgte og 2 medarbejdervalgte). Det forudsættes, at den nye banks samar­bejds­ud­valg godkender, at de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer må for­t­sætte deres valg­periode ud (foråret 2014). Det er hensigten, at besty­relsen ved naturlig afgang skal reduceres til 9 medlemmer, heraf 3 medarbejdervalgte.

Endelig er det aftalt, at repræsentantskaberne i de to sparekasser sammenlægges til 82 med­lemmer.

Værdi for aktionærerne

Ved sammenlægningen vil det blive muligt at optimere specielt de administrative funktioner samtidig med, at kompetenceniveauer vil kunne øges. Også på det markedsmæssige område forventes en betydelig styrkelse ved at samle kræfterne. Allerede i løbet af 2011 vil nogle af synergieffekterne kunne slå igennem, og bestyrelserne vurderer, at en fusion også på det lidt kortere sigt vil kunne skabe en forbedret basisindtjening. De to bestyrelser anbefaler, at de ca. 10.500 aktionærer i Sparekassen Faaborg og de ca. 5.000 aktionærer i Svendborg Sparekasse stemmer ja til fusionsforslaget.

Fonden for Sparekassen Faaborg og Fonden for Svendborg Sparekasse, der er storaktionærer i de respektive sparekasser, har givet tilsagn om at ville stemme for fusionsforslaget. Begge fonde er underlagt den vedtægtsmæssige stemmeretsbegrænsning.

Tidsforløb

Sammenlægningen vil, under forudsætning af generalforsamlingsgodkendelser i de to spare­kasser og Finanstilsynets tilladelse, blive gennemført med virkning fra 1. januar 2011.

Ultimo marts eller primo april 2011 afholdes repræsentantskabs­mø­der i de to sparekasser, hvor forslaget om fusion behandles. Det forventes, at repræsen­tantskabet herefter vil kunne medindstille forslaget til generalforsamlingen om fusion af de to sparekasser.

Medio april 2011 indkaldes til ekstraordinære generalforsamlinger i de to sparekasser med afholdelse forventeligt den 18. maj 2011. Dagsorden med tilhø­rende do­ku­menter, herunder fusions­doku­menterne, of­fent­liggøres på hovedkontorerne og på hjem­me­siderne på indkal­del­sestidspunktet.

Evt. spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til direktørerne for de to sparekasser:

Claus Sejling, Sparekassen Faaborg:                      63.61.18.14

Svend Erik Kracht, Svendborg Sparekasse:             62.17.65.01.

Direktør Claus Sejling, tlf.nr. 6361 1814

FM201107dan.pdf