DIGIA OSTAA KAUPALLISEN QT-OHJELMISTOJEN LISENSOINTI- JA PALVELULIIKETOIMINNAN NOKIALTA

Helsinki, 2011-03-07 10:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Digia Oyj PÖRSSITIEDOTE 07.03.2011 klo 11.00

Digia ryhtyy tukemaan laajempaa Qt:n käyttöä kulutuselektroniikassa, teollisuuden laitteissa, sekä muissa sulautetuissa ja työasemaohjelmisto -ratkaisuissa.

Digia Oyj (DIG1V) on tänään allekirjoittanut sopimuksen Nokian kanssa kaupallisen Qt-lisensointi- ja palveluliiketoiminnan ostamisesta. Nokia jatkaa Qt-teknologian kehittämistä, mutta Digia vastaa jatkossa teknologian kaupallisesta lisensoinnista ja palveluliiketoiminnasta.

Kaupan yhteydessä Digia aikoo palkata Nokialta 19 liiketoiminnassa työskentelevää henkilöä, Piilaaksossa Yhdysvalloissa ja Oslossa Norjassa. Digia perustaa liiketoimintaa varten sekä Yhdysvaltoihin (Digia USA Inc.), että Norjaan (Digia Norway AS) tytäryhtiöt, joiden palvelukseen henkilöstö siirtyy.

Pääosa liikevaihdosta tulee tuotepohjaisesta, monistettavasta liiketoiminnasta. Noin puolet liikevaihdosta tulee Pohjois-Amerikan markkinoilta, muiden suurimpien markkina-alueiden ollessa Keski-Eurooppa ja Iso-Britannia. Digia arvioi liiketoimintakaupan tulosvaikutuksen vuonna 2011 olevan neutraali johtuen haltuunottokustannuksista sekä myynnin jaksotuksista. Seuraavina vuosina Digia arvioi liiketoiminnan kasvavan kannattavasti.

Kaupan myötä Digialle on tarkoitus siirtyä noin 3500 kaupallista Qt-asiakasyritystä. Asiakkaat toimivat mm. seuraavilla toimialoilla: kulutuselektroniikka, teollisuusautomaatio, media, finanssi, energia, lentokoneteollisuus ja puolustushallinto. Asiakkuudet ovat pääosin Digialle uusia ja vahvistavat merkittävästi Digian Qt-liiketoimintaa mobiilitoimialan ulkopuolella.

Digia aikoo laajentaa ja kehittää ostettua tuoteliiketoimintaa erityisesti tarjontaa täydentävillä tuotteistetuilla tukipalveluilla, sekä asiakkaiden tarvitsemilla lisäominaisuuksilla. Tehty liiketoimintakauppa tukee Digian strategista tavoitetta kasvattaa liikevaihtoaan kansainvälisen tuotepohjaisen liiketoiminnan kautta.

Nokian kanssa tehdyn sopimuksen perusteella tavoitteena on että liiketoiminta siirtyy Digialle maaliskuun 2011 lopussa.

Digia Oyj

Juha Varelius

Lisätietoja antaa
Harri Paani, SVP, Competences, Digia Oyj, p. 040 502 0410

Qt lyhyesti
Qt on sovellusalusta ja käyttöliittymäkirjasto, joka mahdollistaa tehokkaan ohjelmistojen ja graafisten käyttöliittymien kehittämisen eri ympäristöihin. Se sisältää useissa eri käyttöjärjestelmissä (mm. Windows, Mac OS ja Linux) toimivan luokkakirjaston, sekä ohjelmistojen kehittämiseen tarvittavat työkalut. Erinomaisen ohjelmointirajapinnan avulla on helppoa ja nopeaa kehittää sovelluksia, jotka toimivat ilman muutoksia useilla eri alustoilla. Qt:n kehitys on aloitettu vuonna 1991 ja sen avulla on toteutettu huomattava määrä sovelluksia maailmanlaajuisesti.