Meddelelse fra Deutsche Bank AG, London.

Deutsche Bank AG, London har meddelt Aarhus Lokalbank, at de anser statens konvertering fra hybrid kapital til aktiekapital som en ”change of control” begivenhed set i relation til et seniorlån udstedt af Aarhus Lokalbank i 2007 med udløb i 2012 på 35 mio. EUR, svarende til ca. 260 mio. kr.

Deutsche Bank AG, London har initialt opgjort Aarhus Lokalbanks differencerente ved førtidsindfrielsen til at være i niveauet 2,5 mio. EUR, svarende til ca. 19 mio. kr., da lånet har en væsentligt højere nominel rente end den nuværende markedsrente. Aarhus Lokalbank har indledt en forhandling med Deutsche Bank AG London herom.

Aarhus Lokalbank opnår som følge af førtidsindfrielsen en betydelig besparelse på renteudgifterne i perioden fra indfrielsen 9. maj 2011 og frem til oprindeligt udløb af lånet 10. juli 2012.

Såfremt ovennævnte maksimale niveau forbliver gældende vil bankens resultatforventninger til 2011 ændres:

I Årsrapport for 2010 udtrykte Aarhus Lokalbank en forventning til basisindtjeningen i 2011, dvs. før kursreguleringer og nedskrivninger i niveauet 30 millioner kr.

For regnskabsåret 2011 betyder låneindfrielsen en ekstraordinær renteudgift på ca. 19 mio. kr. ved indfrielsen, og en forventet løbende reduktion af renteudgifterne på ca. 13 mio. kr. gennem den resterende del af 2011. Banken forventer derfor nu et basisresultat i niveauet 24 mio. kr. for 2011.

For 2012 betyder låneindfrielsen en forventet reduktion af renteudgifterne på ca. 10 mio. kr.

Banken forventer også efter indfrielse af lånet at have en solid likviditetsoverdækning med en forventet likviditetsreserve i niveauet 1 mia. DKK.

Banken har ikke andre låneudstedelser med change of control klausuler.

Meddelelse nr 14 - 2011.pdf