Præcisering af oplysninger i Fondsbørsmeddelelse nr. 1 - 2011.

Fondsbørsmeddelelse nr. 1 – 2011 ”Nedjustering, konverteringsmeddelelse og efterfølgende kapitalplan” af 31. januar 2011 indeholder i meddelelsens tabel 4, 5, 7 og 8 en fremstilling af bankens indtjening og kapitalgrundlag for årene 2011-2013 efter den nu gennemførte konvertering af en del af statens hybride kernekapital samt konvertering af ansvarlig kapital til aktier og hybridkapital.

Tabellerne var indsat til illustration af kapitalplanens mulige indvirkning på bankens basiskapital og var, for så vidt angår 2011-tallene, baseret på bankens forventede resultat før nedskrivninger for 2011, som var indeholdt i bankens budget for 2011. Tallene for 2012-2013 var baseret på bankens egne fremskrivninger af resultat før nedskrivninger for årene 2012 og 2013, idet der ikke foreligger budgetter for årene 2012 og 2013. Det var således udelukkende muligt at udtrykke forventninger for 2011. For årene 2012 og 2013 har ledelsen i stedet foretaget fremskrivninger af resultatet før nedskrivninger baseret på fremskrivninger for årene.

For at kunne illustrere en mulig udvikling i bankens basiskapital indgik i tabellerne 4 og 7 tillige en forudsætning om nedskrivninger på udlån og garantier i perioden 2011-2013 på henholdsvis DKK 55 millioner for 2011, DKK 30 millioner for 2012 og DKK 30 millioner for 2013. De forudsatte nedskrivninger var baseret på bankens ledelses overordnede vurdering af de mulige fremtidige samfundsøkonomiske forhold og var ikke udtryk for en egentlig forventning til udviklingen i bankens nedskrivninger.

Med henblik på at illustrere en mulig udvikling i bankens ”core kapital procent”, kernekapitalprocent og solvensprocent for perioden 2011-2013 indgik i tabellerne 5 og 8 yderligere en forudsætning om udviklingen i de vægtede aktiver i perioden 2011-2013. Denne forudsætning, som også udelukkende var medtaget til illustrative formål, var baseret på bankens ledelses overordnede vurdering af en mulig fremtidig udvikling og er således tilsvarende ikke udtryk for en egentlig forventning til udviklingen i 2011, 2012 og 2013.

Som meddelt i fondsbørsmeddelelse nr. 14 - 2011 har banken, som konsekvens af Deutsche Banks opsigelse af låneforhold, reguleret forventningen til basisresultatet for 2011, der således forventes at ligge i niveauet DKK 24 millioner mod tidligere DKK 30 millioner, idet låneindfrielsen medfører en ekstra nettorenteudgift på ca. DKK 6 millioner. Til gengæld medfører låneindfrielsen en reduktion i renteudgifterne på ca. DKK 10 millioner i 2012.

Herudover er der siden offentliggørelsen af Fondsbørsmeddelelse nr. 1 – 2011 ikke indtruffet begivenheder, som giver bankens ledelse et andet syn på de, i Fondsbørsmeddelelse nr. 1 – 2011, anførte oplysninger om den mulige udvikling i 2011-2013.

Fremadrettede antagelser og forudsætninger om udviklingen i nedskrivninger og vægtede aktiver er i sagens natur behæftet med særdeles stor usikkerhed. Væsentlige faktorer, så som markedsudvikling, konkurrenceforhold, statslige tiltag m.v., kan føre til, at bankens faktiske resultater vil afvige væsentligt fra sådanne fremadrettede antagelser og forudsætninger.

Meddelelse nr 16-2011.pdf