Första kvartalet 2011: Stark tillväxt och ökad lönsamhet för 3L Förvaltningssystem. Åtgärdsprogram slutförda inom 3L Media.

Stockholm, 2011-04-19 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Januari-Mars 2011

• Nettoomsättning 23,0 Mkr (29,3)
  • Rörelseresultat -1,0 Mkr (6,1)
  • Rörelsemarginal -4,5 % (20,8)
  • Resultat efter finansiella poster -1,0 Mkr (6,1)
  • Resultat per aktie -0,46 kr (1,89)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 0,8 Mkr (5,3)

Inom 3L Media slutfördes personal- och kostnadsneddragningarna under kvartalet och verksamheten är nu anpassad till att nå lönsamhet på befintliga kontrakt. Omstruktureringen som nu är slutförd har belastat kvartalet med totalt -3,5 Mkr. Efterfrågan på bolagets produkt 3L SMP har varit god och ett antal kundavtal har tecknats. Affärsområdet 3L Förvaltningssystem ökar omsättningen med drygt 10 % jämfört med året innan och ökar rörelsemarginalen från 12,7 % till 16,6 %. Efter periodens utgång har bolaget förvärvat Capitex Fastighet AB i Kalmar med 14 heltidsanställda och drygt 200 aktiva kunder som kommer integreras med verksamheten i 3L Förvaltningssystem och bidra positivt till koncernens omsättning och vinst för 2011.

VD Fredrik Ruben kommenterar
Årets första kvartal visar tydliga tecken på att markera en vändpunkt för det tidigare hårt ansatta affärsområdet 3L Media. Samtidigt fortsätter affärsområdet 3L Förvaltningssystem att växa både vad beträffar omsättning och lönsamhet.

Arbetet i koncernen med att förändra de huvudsakliga intäktsströmmarna fortsätter. Från att till stor del ha varit beroende av ett fåtal och över tid ojämnt fördelade intäktsströmmar är nu fokus att nå fler, mindre och repetitiva intäktskällor. Vi har därför under perioden fortsatt arbetet med att förändra koncernens erbjudande, produkter och arbetssätt för att säkerställa detta. Resultatet av denna förändring blir förbättrad förutsägbarhet, mindre risk och även, rätt utfört, högre marginaler.

Under perioden har extraordinära kostnader tagits hänförda till omstrukturering och personalneddragningar som initierades i januari inom affärsområdet 3L Media om totalt 3,5 Mkr, och inga ytterligare kostnader förväntas tillkomma. Syftet med omstruktureringen har varit att ställa om affären mot tydligare marginalfokus och produktinriktning mellan vår svenska och amerikanska verksamhet. Totalt sett har personalstyrkan för 3L Media i Sverige minskats med 17 heltidstjänster. Förhandlingar fortgår om en ekonomisk uppgörelse med den kund som avbröt installationsprojektet för produkten Core i Europa under mellandagarna 2010. Samtidigt fortsätter vi att leverera på tidigare ingångna affärer och befintliga support- och underhållsavtal. Befintliga kunder inom den traditionella sökmedia- och gula sidorbranschen upplever en fortsatt finansiell press. Parallellt med detta är emellertid intresset fortsatt stort för vår nya lösning, 3L SMP, för primärt annonsering inom sociala medier. Vi har under perioden och under dagarna efter periodens utgång signerat totalt åtta nya kundavtal för 3L SMP varav ett större strategiskt viktigt kontrakt med Yellow Pages Group New Zealand. Samtliga dessa kunder beräknas vara i drift och kommersiellt lanserade under de kommande veckorna och kommer då att börja generera transaktionsintäkter för koncernen.

3L Förvaltningssystem inleder året mycket starkt. Verksamheten visar ökad omsättningstillväxt och marginalförbättring jämfört med samma period året innan. Första april 2011 förvärvades bolaget Capitex Fastighet AB i Kalmar. Efter förvärvet byter bolaget namn till Capifast och verksamheten integreras som ett dotterbolag till 3L Förvaltningssystem. Capifast är sedan tidigare partner till 3L Förvaltningssystem där Capifast levererar sina ledande lösningar för CRM, Webbpublicering och Marknadsstöd till en handfull gemensamma kunder. De två sammanslagna verksamheterna kompletterar varandra varför vi räknar med att se flertalet synergieffekter vad beträffar korsförsäljning och system samt det viktiga kompetenstillskott som affären medför. I samband med förvärvet utses Capifasts tidigare chef, Mikael Georgsson, till ny försäljnings- och marknadschef för 3L Förvaltningssystem.

Stockholm, 2011-04-19

Fredrik Ruben
VD & Koncernchef

Koncernen[1]

Koncernen redovisar för första kvartalet en nettoomsättning om 23,0 Mkr (29,3) och ett rörelseresultat om -1,0 Mkr (6,1) vilket motsvarar en rörelsemarginal om   -4,5 % (20,8).  Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 0,8 Mkr (5,3).

Intäkter och resultat

Koncernens totala intäkter för perioden januari-mars uppgick till 23,6 Mkr (30,1). Rörelseresultatet blev -1,0 Mkr (6,1). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1,0 Mkr (6,1).

Koncernen tillämpar successiv vinstavräkning för både uppdrag på löpande räkning och uppdrag till fast pris. Vid fastprisuppdrag sker intäktsredovisning utifrån förväntat resultat och aktuell färdigställande­grad. Det förväntade resultatet bygger på bedömningar av storleken på intäkter och uppdragsutgifter. Bedömning av uppdragsutgifterna består till stor del av att uppskatta hur många timmar som krävs för att utföra ett uppdrag. Regelbundet sker en uppföljning av nedlagt antal timmar i förhållande till färdigställandegraden. Vid behov sker justeringar och i det fall en förlust befaras redovisas denna omgående. Vid licensintäkter då en rättighet överförs mot en fast avgift redovisas intäkter när försäljning och när installationen av programvaran sker. Licensintäkternas storlek kan variera från period till period.

Övriga rörelseintäkter, om 0,2 Mkr (0,2), består av valutakursvinster.

Finansiell ställning och investeringar

Koncernens finansiella ställning är fortsatt god. Det beskattade egna kapitalet uppgick vid rapportperiodens slut till 39,5 Mkr (51,7). Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar var 21,2 Mkr (48,9). Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 0,8 Mkr (5,3).

Investeringar i inventarier har under perioden gjorts till ett värde av 1,4 Mkr.

Utveckling

Utgifter för programvaruutveckling aktiveras när det är sannolikt att tillgången kommer att ge framtida ekonomiska fördelar, när det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att färdigställa tillgången och när utgifterna kan beräknas.

Anskaffningsvärdet för tillgången utgörs av löner och andra utgifter som är direkt relaterade till utvecklingen.

Investeringar har gjorts om 0,3 Mkr under året för utveckling av systemet SMP.

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2010 (s27 samt s41ff). Några generella förändringar i denna riskbild har inte skett.

Upplysningar om närstående

Inga närståendetransaktioner har skett under perioden. Per den 1 april har bolaget förvärvat samtliga aktier i Capitex Fastighet AB från Vitec Software Group AB.

Händelser efter första kvartalets utgång

Bolaget har efter periodens utgång förvärvat samtliga aktier i bolaget Capitex Fastighet AB med 14 anställda i Kalmar för 18 Mkr kontant. Verksamheten kommer införlivas med 3L Förvaltningssystem och byter då namn till Capifast AB. Capifast beräknas tillföra en omsättning på drygt 14 Mkr på helårsbasis till en marginal som överstiger 15%. Capifast har vid samgåendet ca 200 avtalskunder varav drygt 10 är gemensamma med 3L Förvaltningssystem. De två bolagens systemlösningar är sedan tidigare integrerade med varandra.

3L Media har efter periodens utgång meddelat om ett antal nya kundavtal för produkten 3L SMP. Samtliga väntas vara i kommersiell drift under andra kvartalet 2011 och börjar då generera transaktionsintäkter för koncernen. Ett av dessa avtal är tecknat med Yellow Pages Group New Zealand.

Den 18 april 2011 flyttar 3L Systems huvudkontor från Solnakontoret till ny adress på Lindhagensgatan 116, Stockholm.

Redovisningsprinciper

Koncernen tillämpar internationella redovisningsstandarder IFRS sådana de antagits av EU, årsredovisningslagen. Kompletterade redovisningsregler för koncerner. Delårsrapporten är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen och RFR 2 Redovisning för juridiska personer. RFR 2 kräver att moderbolaget tillämpar samma redovisningsprinciper som koncernen, dvs IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. De redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som tillämpas i denna delårsrapport är desamma som de som beskrivs i årsredovisningen 2010. Nya och reviderade IFRS samt tolkningsuttalanden från IFRIC med tillämpning för koncernen från och med den 1 januari 2011 har inte haft någon effekt på koncernens resultat eller finansiella ställning.

Verksamheten i moderbolaget, 3L System AB, skiljer sig inte från verksamheten i övriga koncernen.

Aktiedata

Resultatet per aktie efter avdrag för skatt om 26,3 % (26,3) uppgick för perioden januari-mars till -0,46 kr (1,89), motsvarande resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,46 kr (1,89) och justerat eget kapital per aktie uppgick till 16,83 kr (22,05). Antalet utestående aktier var den 31 mars 2 345 000 stycken. Aktien är noterad på Nasdaq OMX First North. Certified adviser är Avanza Bank.

Årsstämman den 23 april 2008 fattade beslut om att utge högst 117 250 teckningsoptioner, varav 16 000 tecknades. Ej tecknade optioner har makulerats under april 2009. De 16 000 teckningsoptionerna ger möjlighet att teckna 16 000 aktier i bolaget till en kurs om 36,72 kr per styck. Rätten att teckna sig för teckningsoptioner gavs, med avvikelse för aktieägarnas företrädesrätt, till personal och ledande befattningshavare. Marginell utspädningseffekt föreligger på dessa utställda optioner. Årsstämman den 22 april 2009 fattade beslut om att utge högst 164 150 teckningsoptioner vilka i sin tur ger möjlighet att teckna 164 150 aktier i bolaget till en kurs om 57,85 kr per styck. Rätten att teckna sig för teckningsoptioner, med avvikelse för aktieägarnas företrädesrätt, till personal och ledande befattningshavare. Hittills har 141 600 tecknats. Ingen utspädningseffekt föreligger för dessa.

Årsstämma och utdelning

Årsstämma äger rum tisdagen den 19 april 2011 klockan 14.00 på Lindhagensgatan 116, Stockholm.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning sker.

Kommande rapporttillfällen

14 Juli 2011                  Delårsrapport Jan-Juni 2011

19 Oktober 2011          Delårsrapport Jan-Sept 2011

16 Februari 2012          Bokslutskommuniké helår 2011

Koncernens Inriktning för 2011

Under 2011 kommer 3L System Group i större utsträckning fokusera mot förbättrad rörelsemarginal och kostnadskontroll. Koncernen kommer emellertid att, där tillfälle ges, söka bredda sitt erbjudande mot både befintliga och nya kunder och därmed öka intäkterna med god lönsamhet och samtidigt hantera risk- och kostnadsexponering mot osäkra marknader. Under första kvartalet 2011 har väsentliga utgifter och kostnader relaterade till neddragnings- och omstruktureringsprogram inom 3L Media genomförts. Inga ytterligare kostnader väntas tillkomma för detta program. För att säkerställa kvalitet i leverans och säkra bolagets ledande position kommer koncernen ha fortsatt fokus mot att erbjuda en av branschens bästa arbetsplatser för att på så sätt attrahera och behålla de kompetenser som man är beroende av. Vidare fortsätter arbetet med att förändra affärsmodeller och intäktsflöden för att finna bättre hävstång då affären förändras eller växer. Detta innebär ett fokus på repetitiva intäkter och ekonomisk skalbarhet.

Affärsområdet 3L Förvaltningssystem

Inom nischen för affärssystem för bygg- och fastighetsförvaltande bolag syns en fortsatt stark efterfrågan på bolagets produkter och tjänster. Vi ser att bolagets fokus för verksamhetsåret ligger på att förvalta redan ingångna affärer och de stora kundåtaganden som redan finns samtidigt som vi skall skapa en god bas för fortsatt inflöde av nya kunder. I tillägg till detta skall bolaget söka ytterligare bredda sitt erbjudande genom primärt självbetjäningstjänster via internet samt alternativa leveransmodeller, inklusive sk. SaaS och molntjänster, vilka förväntas ge intäkter under andra halvåret 2011.

Affärsområdet 3L Media

Inom nischen affärssystem för sökmedia- och gula sidornabolag förväntas marknaden under 2011 vara fortsatt fragmenterad och präglad av omställningsfokus. Detta påverkar arbetet inom affärsområdet varför huvuddelen av intäkterna väntas komma från support- och underhållsavtal från befintliga kunder samt konsultation. Dock förväntas nykundsförsäljningen för bolagets nya produktgren, SMP, för annonsering inom primärt sociala medier att under året ta fart och ge ett gott intäkts- och marginaltillskott.

Utsikter för 2011

Styrelsens inriktning för 2011 är att säkerställa kostnadskontroll och återfå lönsamhet inom affärsområdet 3L Media samtidigt som bolaget skall förvalta och öka omsättning och vinst inom affärsområdet 3L Förvaltningssystem.

Stockholm den 19 april 2011

Styrelsen för 3L System AB (publ)

För ytterligare information, kontakta VD Fredrik Ruben, telefon 08-705 38 00, 070-4274110. Se även www.3lsystem.com

Uppgifterna i rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bifogade filer:

3L System Group Delårsrapport Första Kvartalet 2011

Webcast med kommentarer kring bokslutskommunikén med Fredrik Ruben, VD och koncernchef 3L System Group, kommer finnas på bolagets hemsida inom kort.

Resultatöversikt per rörelsesegment

Styrelsen har fastställt rörelsesegment baserat på den information som behandlas av koncernledningen och som används för att fatta strategiska beslut.

Styrelsen bedömer verksamheten från branschperspektiv och uppföljning sker av följande affärsområden: 3L Media – utvecklar och säljer affärssystem inom sökmedia och gula sidor-företag. 3L Förvaltningssystem – utvecklar och säljer affärssystem för bygg-, fastighetsförvaltande- och entreprenadföretag i primärt Sverige. Verksamheten bedrivs i huvudsak i Sverige och via dotterbolag i USA.

3L Media

3L Media redovisar för det första kvartalet en nettoomsättning om 14,6 Mkr (21,6) och ett rörelseresultat om -3,3 Mkr (5,1). Rörelsemarginalen uppgick till -22,6 % (23,8).

Det tidigare annonserade personal- och kostnadsneddragningarna inom 3L Media slutfördes under kvartalet och verksamheten är nu anpassad till att nå lönsamhet på befintliga kontrakt. Omstruktureringen har belastat kvartalet med totalt
-3,5 Mkr av engångskaraktär och har gått snabbare än förväntat, inga ytterligare kostnader väntas tillkomma. Efterfrågan på bolagets nya produkt 3L SMP har under perioden varit god och ett antal kundavtal har tecknats.

3L Förvaltningssystem

3L Förvaltningssystem redovisar för första kvartalet en nettoomsättning om 8,4 Mkr (7,6) och ett rörelseresultat om 1,4 Mkr (1,0). Rörelsemarginalen uppgick till 16,6 % (12,7).

3L Förvaltningssystem inleder året starkt. Verksamheten genererar både omsättningstillväxt och ökad marginal jämfört med samma period året innan. Första april 2011 förvärvades bolaget Capitex Fastighet AB i Kalmar. Efter förvärvet byter bolaget namn till Capifast och verksamheten integreras som ett dotterbolag till 3L Förvaltningssystem. Capifast är sedan tidigare partner till 3L Förvaltningssystem där Capifast levererar sina ledande lösningar för CRM, Webbpublicering och Marknadsstöd till en handfull gemensamma kunder

[1]Jämförelsesiffror, inom parentes, avser samma period för föregående år (2010).

Delarsrapport 2011 Kvartal 1 3L System Group.pdf