F-Secure Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2011

27.4.2011 klo 9.00

F-Secure Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. – 31.3.2011

Operaattorikanavan liikevaihdon kasvu kiihtyi merkittävästi, hyvä kannattavuus, laajentuminen Latinalaisen Amerikan markkinoille

(Tilintarkastamaton. Vuoden 2010 vastaavan ajanjakson vertailuluvut esiintyvät sulkeissa kuluvan vuoden luvun perässä, ellei toisin mainita. Valuutta on euro. Tallennus- ja digitaaliset sisällöt -liiketoiminta on sisällytetty operaattorikanavaan.)

Keskeisiä tapahtumia ensimmäisellä vuosineljänneksellä

- Liikevaihto kasvoi 9 % ja oli 34,1 milj. euroa (I/2010: 31,4 milj. euroa)
- Operaattoriliiketoiminnan liikevaihto (ISP-, kaapeli- ja mobiilioperaattorit) kasvoi 20 % ja oli 18,7 milj. euroa (15,6 milj. euroa).
- Operaattorikanavan liikevaihdon kasvu kiihtyi vuoden 2010 vastaavaan neljännekseen verrattuna merkittävästi hyvän tietoturvapalveluiden myynnin ja tallennusliiketoiminnan ansiosta
- Liikevoitto oli 5,5 milj. euroa, 16 % liikevaihdosta (5,5 milj. eur, 18 %)
- Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,03 euroa)
- Liiketoiminnan rahavirta oli 7,1 milj. euroa positiivinen (6,9 milj. euroa)
- F-Secure Internet Security 2011 voitti AV-Comparativesin tuotetestin tammikuussa 2011

Johdon arvio näkymistä vuodelle 2011 pysyy muuttumattomana:

- Vuotuisen liikevaihdon kasvuvauhdin arvioidaan nopeutuvan noin 10 %:iin ja kannattavuuden odotetaan paranevan vuodesta 2010 liikevaihdon kasvua vastaavalla vauhdilla (verrattuna vuoden 2010 liikevoittoon ilman organisaatiomuutokseen liittyviä kuluja).
- Aiemmin arvioitu liikevaihdon kiihtyminen toteutui jo ensimmäisellä neljänneksellä. Samankaltaisen liikevaihdon kasvun arvioidaan jatkuvan toisella neljänneksellä. Toisen neljänneksen kannattavuuden arvioidaan olevan hieman ensimmäistä neljännestä alemmalla tasolla johtuen investoinneista operaattorikanavaan ja tilapäisistä viiveistä yritysmyynnissä Japanissa.

Tunnuslukuja 2011  2010 2010 2010
(Milj. eur) 1-3  1-3 10-12 12m
Liikevaihto 34,1 31,4 34,4  130,1
Liikevoitto 5,5 5,5 3,6  19,8
% liikevaihdosta 16 % 18 % 10 %  15 %
Tulos ennen veroja 5,3 5,5 3,7  19,9
Osakekohtainen tulos (eur) 0,02 0,03 0,02  0,10
Kauden lopussa:
Saadut ennakot
37,5 37,2 37,2  37,2
Omavaraisuusaste, % 60% 58% 69%  69%
Velkaantumisaste, % -80% -85% -63%  -63%
Henkilöstö kauden lopussa 851 836 812 812

Toimitusjohtaja Kimmo Alkio: ”Ensimmäisen neljänneksen taloudellinen tuloksemme oli hyvä, vaikka tähtäämmekin nopeampaan kasvuun. Operaattoriliiketoimintamme liikevaihto kasvoi erittäin vahvasti – nopeammin kuin olemme nähneet aikoihin. Viimeisin laajentuminen Latinalaiseen Amerikkaan Telefonican ja muiden operaattoreiden kanssa on erinomainen kasvumahdollisuus tietoturva- ja tallennuspalveluillemme tulevina vuosina. Nämä kumppanuudet ja yhteistyö aiemmin ilmoitetun AT&T:n kanssa osoittavat kilpailukykymme globaaleilla operaattorimarkkinoilla.

Lisäarvopalveluidemme kasvupotentiaali on merkittävä yli 200 operaattorikumppanimme yli 100 miljoonan laajakaista-asiakkaan markkinoilla1). Vuosi 2011 näyttää innostavalta ja odotamme hyvän liikevaihdon kasvun jatkuvan.”

1)      Pois lukien AT&T ja Telefonica

Konsernin liiketoiminta tammi-maaliskuussa 2011

Vuoden 2011 tammi-maaliskuun liikevaihto oli yhteensä 34,1 milj. euroa (I/2010: 31,4 milj. euroa), kasvua 9 %. Liikevaihdon kasvu operaattorikanavassa oli vahvaa, kasvua yhteensä 20 % vuoden 2010 vastaavasta neljänneksestä ja operaattorikanavan liikevaihto oli 18,7 milj. euroa (15,6 milj. eur). Liikevaihto perinteisten kanavien kautta laski 2 % vuodesta 2010 ja oli 15,4 milj. euroa (15,8 milj. euroa) odotetun mukaisesti. Liikevoitto oli 5,5 milj. euroa (5,5 milj. euroa), joka vastaa 16 % liikevaihdosta (18 %). Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,03). Liiketoiminnan rahavirta oli 7,1 milj. euroa positiivinen (6,9 milj. euroa). Ennakkomaksuiksi kirjattu myynti kasvoi maaliskuun lopussa 37,5 milj. euroon (31.12.2010: 37,2 milj. euroa).

Kiinteät kokonaiskulut olivat tammi-maaliskuussa 27,2 milj. euroa (24,1 milj. euroa), 13 % korkeammat kuin I/2010. Konserni aktivoi kirjanpitosäännösten mukaisesti osan myös tutkimus- ja kehityskuluistaan, yhteensä noin 1,0 milj. euroa tammi-maaliskuussa (0,7 milj. eur). Panostukset oli kohdistettu erityisesti tallennusliiketoiminnan projektitoimituksiin sekä tutkimus- ja kehitystyöhön tuotekilpailukyvyn vahvistamiseksi.

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli seuraava: Suomi ja Skandinavia 33 % (33 %), Muu Eurooppa 45 % (46 %), Pohjois-Amerikka 10 % (9 %) ja muu maailma 12 % (12 %).

Koska Japanin maanjäristyksen seuraukset vaikuttivat yritysmyyntiin Japanissa (raportoidaan osana muiden kanavien myyntiä), vahva operaattorikanavan kasvu kuitenkin paikkasi kokonaistilannetta.

Operaattoriliiketoiminta I/2010

Konsernin palveluvalikoima Software as a Service -liiketoimintamallissa sisältää PC- ja mobiilitietoturvaa sekä lukuisia tallennuspalveluja. Operaattoriliiketoiminta (sisältäen ISP-, mobiili- ja kaapelioperaattorit) kehittyi edelleen hyvin. Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä operaattoriliiketoiminnan liikevaihto oli 18,7 milj. euroa (I/2010: 15,6 milj. euroa), mikä on 55 % kokonaisliikevaihdosta (50 %). Liikevaihto kasvoi 20 % vuoden 2010 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja 2 % edellisestä neljänneksestä. Liikevaihdon kasvu operaattoriliiketoiminnassa nopeutui hyvän tietoturvan sekä tallennuspalveluiden myynnin ansiosta; tallennuspalvelumyynti sisältää projektituloutusta (I/2011 alemmalla tasolla kuin IV/2010 kuten kerrottu aiemmassa osavuosikatsauksessa).

Konsernin asema operaattoriliiketoiminnassa on vahva perinteisessä Internetin tietoturvan myynnissä. Tietoturvaa palveluna -liiketoimintamalli kasvattaa markkinaosuuttaan sekä operaattoreiden että loppuasiakkaiden keskuudessa. Kuluneella neljänneksellä operaattoriliiketoiminnan tilaajamäärät ovat kasvaneet edelleen. Kasvua veti käyttöasteen nousu operaattoreiden asiakaskunnassa sekä läntisissä maissa että kehittyvillä markkinoilla. Konsernilla on myös ollut menestyksellisiä aktiviteetteja mobiililaajakaistaoperaattoreiden kanssa kasvun vahvistamiseksi tulevaisuudessa.

Ensimmäisellä neljänneksellä F-Secure solmi kumppanuuksia Telefonican ja useiden muiden operaattoreiden kanssa Latinalaisessa Amerikassa. Näiden pitkäaikaisten kumppanuuksien ansiosta F-Securella on mahdollisuus tavoittaa suuria langattomia ja mobiililaajakaistamarkkinoita tietoturva- ja tallennuspalveluille.  Näiden kumppanuuksien odotetaan kontribuoivan liikevaihdon kasvuun asteittain loppuvuotta kohti.

Tulo tallennuspalveluiden markkinoille (tallennus- ja digitaaliset sisällöt -yksikkö) on edelleen vahvistanut F-Securen mahdollisuuksia operaattoreiden pitkän aikavälin strategisena kumppanina maailmanlaajuisesti, jo lukuisten suurten operaattoreiden kanssa. Tallennuspalveluliiketoiminta laajentaa F-Securen lisäarvopalveluiden valikoimaa ja vahvistaa Security as a Service -liiketoimintaa. SDC-yhtiön toiminnot on integroitu F-Securen toimintaan ja toimivat odotusten mukaisesti yhtiön funktionaalisessa organisaatiorakenteessa.

Vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä julkistettu tallennukseen liittyvien palveluita sisältävä yhteistyö AT&T:n kanssa, joka on yksi maailman suurimmista operaattoreista, eteni odotetun mukaisesti. Yksityiskohtaisempia tietoja palvelusta annetaan palvelun julkistamisen yhteydessä. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto sisältää projektituloutusta AT&T:n projektitoimituksista (odotetusti vähemmän kuin IV/2010 kuten kerrottu edellisessä osavuosikatsauksessa). Lisensseihin perustuvan liikevaihdon odotetaan alkavan vuoden 2011 toisella vuosipuoliskolla. Projektituloutusten odotetaan vaihtelevan neljänneksittäin.

Euroopassa yhtiö on toimittanut tallennuspalveluiden projektitoimituksia. Näiden arvioidaan vaikuttavan liikevaihdon kasvuun vuoden 2011 aikana.

Yhtiö hyödyntää edelläkävijän asemansa mobiilitietoturvassa ja laajentaa muita lisäarvopalveluiden ratkaisutarjontaansa mobiililaitteille. Telefonican kumppanuuden lisäksi F-Securen yhteistyö mobiilioperaattoreiden kuten Vodafonen, TeliaSoneran, T-Mobile Internationalin, Swisscomin ja Elisan kanssa edistyi hyvin. Tällä hetkellä yhtiöllä on mobiilioperaattorikumppanuuksia yli 20 operaattorin kanssa globaalisti. Yhtiön yhteistyö laitevalmistajien, kuten Nokian ja SonyEricssonin kanssa, on myös jatkunut hyvin.

Konsernin operaattorikumppanien lukumäärä on selvästi suurempi kuin muilla tietoturva-alan kilpailijoilla. Konsernin yli 200 operaattorikumppania yli 40 eri maassa tavoittavat yhdessä yli 100 miljoonaa potentiaalista kuluttaja-asiakasta. Vuoden 2010 lopussa konsernin kumppaneiden takana oli yli 100 milj. laajakaista-asiakasta, joista noin 67 milj. Euroopassa, noin 13 milj. Pohjois-Amerikassa (pl. AT&T) , lähes 5 milj. latinalaisessa Amerikassa (pl. Telefonica) sekä Aasiassa ja Tyynenmeren alueella yli 14 milj. potentiaalista asiakasta. (Lähde: arviot F-Secure).

Muiden kanavien liiketoiminta I/2010

Perinteisten kanavien yhteenlaskettu liikevaihto neljännellä neljänneksellä oli 15,4 milj. euroa (15,6 milj. euroa), mikä vastaa 2 %:n laskua vuoden 2010 vastaavasta jaksosta. Nämä kanavat vastasivat 45 % yhtiön kokonaisliikevaihdosta (50 %). Ensimmäisen neljänneksen yritysmyyntiin vaikutti Japanissa tapahtunut maanjäristys, koska Japani on yksi keskeisistä yritysmyynnin markkinoista.

Muissa maissa myynti perinteisten kanavien kautta jatkui hyvin odotuksien mukaisesti. Asiakastyytyväisyys tietoturvapalveluihin on nähtävissä hyvänä lisenssien ylläpitomyyntinä ensimmäisellä neljänneksellä.

Palvelut, teknologiat ja tuotejulkistukset

F-Secure kehittää ja myy tietoturva- ja tallennuspalveluita kotitietokoneille, servereille sekä koko ajan suosiotaan kasvattavien älypuhelinten ja tablet-tietokoneiden yleisimmille alustoille. Palveluihin kuuluvat laajat tietoturvapalvelut (virustorjunta, selaimen suojaus ja lapsilukko) ja tallennukseen liittyvät palvelut kuten varmuuskopiointi. Jo lähes kymmenen vuotta sitten F-Secure innovoi ja lanseerasi markkinoille uuden liiketoimintamallin, joka tarjoaa tietoturvaa tilattavaksi operaattoreiden kautta (SaaS). F-Securen keskeisimmät ratkaisut ovat maailman johtavia operaattoreiden kautta myytäviä SaaS-palveluita.

F-Secure lisää investointeja laajentaakseen tuotteita ja palveluita uusille yleisimmille älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden alustoille Android, iOS ja RIM. Tämän ansiosta operaattorit voivat tarjota F-Securen PC- ja mobiilipalveluita laajemmalle käyttäjäkunnalle.

Pilviteknologia (cloud computing) on ollut keskeinen osa yhtiön teknologiastrategiaa ja -valintoja jo useamman vuoden ajan. F-Secure käyttää pilviteknologiaa kahteen tarkoitukseen: reaaliaikaiseen suojaukseen ja varmuuskopiointiin. Reaaliaikainen suojaus siirtää tietyt prosessoria ja muistia kuormittavat toiminnot loppukäyttäjän koneelta pilveen, minkä ansiosta ohjelmisto on yksi toimialan nopeimmista. Lisäksi valjastamalla tiedon käyttäjien järjestelmistä, reaaliaikaisella suojauksella tunnistetaan ja reagoidaan uusiin uhkiin selvästi aiempaa nopeammin, ja näin voidaan tarjota suojausta eri tuotekategorioille, kuten älypuhelimille. Tämä teknologia tarjoaa mainepalvelua, joka tarkistaa kansiot, sivustot ja URL-osoitteet F-Securen ratkaisuille.

F-Secure on investoinut merkittävästi tallennuspalveluiden teknologiaan. Carrier-grade-tason joustavan, skaalautuvan pilvitallennusalustan ansiosta F-Secure pystyy paitsi vastaamaan maailman suurimpien operaattoreiden monimutkaisimpiinkin vaatimuksiin myös tekemään pienempiä julkaisuja uusien ratkaisujen testaamiseksi nopeasti ja inkrementaalisesti.

Pilviteknologiaan pohjautuvien tietoturvakäsitteiden irrottaminen tietokoneiden kontekstista ja näiden kahden pilviteknologiahaaran yhdistäminen antaa F-Securelle jatkossa mahdollisuuden tuottaa uusia, innovatiivisia ratkaisuja kotitietokoneille, älypuhelimille ja muille laitteille.

F-Secure panostaa edelleen vahvasti käytettävyyssuunnitteluun tuotteiden ja palvelujen kehityksessä. Käytettävyyssuunnittelijat, markkinointihenkilöt ja kehittäjät ovat osallistuneet kuluttajatutkimuksiin, kohderyhmien hahmotteluun ja käytettävyystesteihin kartoittaakseen kuluttajien tarpeita sekä kuullakseen kuluttajien näkemyksiä uusista tuote- ja palveluprototyypeistä, jotta ne olisivat julkaisuvaiheessa mahdollisimman houkuttelevia ja helppokäyttöisiä. Käyttökokemus ja suunnittelu ovat teknisen suorituskyvyn ohella keskeisimpiä tekijöitä tuotteiden ja palvelujen kaupalliselle menestykselle.

Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä keskeisimmät tuote- ja palvelujulkistukset olivat seuraavat:

Maaliskuussa julkistettiin uusi Partner Portal –palveluportaali. Portaalin avulla F-Securen jälleenmyyjät voivat hallita kaikkia asiakastietojaan tehokkaasti yhdessä paikassa. Lisäksi uusi portaali tehostaa myyntiä ja parantaa asiakkaille tarjottavaa palvelua. F-Securen uusi Partner Portal sisältää kehittyneitä verkkotyökaluja, joiden avulla jälleenmyyjät voivat reagoida asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja tehokkaasti. Se helpottaa jälleenmyyjien työtä myös kokoamalla kaikki asiakastiedot yhteen paikkaan, jossa voi kätevästi hallita asiakastilejä ja laskea tarjouksia.

Maaliskuussa julkistettiin F-Secure Policy Manager 10 yrityssegmentille. Uusi Policy Manager 10 -versio säästää aikaa ja tehostaa merkittävästi päivittäisiä tietoturvarutiineja. F-Securen Policy Manager 10 -ratkaisun toiminnot on automatisoitu tehostamaan kaikkia osa-alueita. Policy Manager 10 automatisoi useat päivittäiset rutiinitoiminnot kuten käyttöönotettavien tietokoneiden suojaamisen ja käytöstä poistettujen koneiden irrottamisen hallinnan piiristä ja ratkaisun automaatio on täysin uudistettu. Policy Managerin keskitetyn hallinnan avulla valvojat voivat etätoiminnolla asentaa, määritellä ja seurata työasemien, palvelinten ja muiden suojattavien kohteiden tietoturvan tilaa yhdestä pisteestä. Policy Manager 10 sisältää useita ominaisuuksia, jotka lisäävät sekä tehokkuutta että suorituskykyä.

Helmikuussa julkistettiin operaattoreille suunnattu F-Secure Protection Service for Mobile -palvelu Mobile World Congress -tapahtumassa Barcelonassa. Palvelun uusin versio on nimeltään F-Secure Protection Service for Mobile 7 (PSM 7), ja sen avulla operaattorit voivat tarjota kattavan tietoturvan lisäksi myös lapsilukkotoiminnon suojaamaan asiakkaidensa mobiililaitteita. PSM:n kautta operaattorit voivat tarjota asiakkailleen palvelun, joka tekee netissä surfaamisesta, verkkoyhteisöjen käyttämisestä ja pankkiasioiden hoitamisesta mobiililaitteella turvallisempaa kuin aiemmin. Palvelu muun muassa tunnistaa haitalliset verkkosivustot ja suojaa lapsia asiattomalta aineistolta verkossa. PSM:n avulla operaattoreiden asiakkaat voivat myös etälukita ja paikantaa kadonneen mobiililaitteen sekä poistaa siinä olevat tiedot. Lisäksi palvelu suojaa laitteita viruksilta ja muilta haitallisilta ohjelmilta. PSM tukee useimpia käyttöjärjestelmiä ja sisältää eri kustomointivaihtoehtoja operaattoreille, jotka haluavat tarjota asiakkailleen mobiilitietoturvaa palveluna.

Tammikuussa 2011 F-Secure voitti “vuoden tuote” -palkinnon, jonka jakoi AV-Comparatives, merkittävä itsenäinen testausorganisaatio. F-Securen Internet Security 2011 kuvattiin hyvin suunnitelluksi tuotteeksi, jossa selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä.

Kilpailutilanne

Kilpailutilanteessa tai hinnoitteluasemassa tietoturvaliiketoiminnan suhteen ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia neljänneksen aikana. Tallennus- ja digitaaliset sisällöt -liiketoiminnan markkinoilla sen sijaan havaittiin konsolidoitumista kun monet F-Securen perinteisistä kilpailijoista tulivat markkinoille. Tavanomaista hintakilpailua on ollut havaittavissa joissakin maissa tietoturvamarkkinoilla, kun taas tallennus- ja digitaalisten palveluiden toimintaympäristö kokonaisuudessaan alkaa konsolidoitumisen myötä muuttua kohti kestävämpää liiketoimintamallia. F-Securen kilpailukyky operaattorikanavassa on pysynyt vahvana. Samanaikaisesti laajakaistamarkkinat ovat siirtymässä aiempaa enemmän mobiilin laajakaistan pariin. Molemmat ominaisuudet yhdistävän laajakaistaliiketoiminnan arvioidaan jatkossa olevan hyvä kasvun veturi tietoturvaa palveluna (Security as a Service) -liiketoiminnalle.

Henkilöstö ja organisaatio

Vuoden 2011 ensimmäisen neljänneksen lopussa konsernissa oli 851 työntekijää (31.12.2010: 812, 31.3.2010: 836). Yhtiön henkilöstömäärä on jatkanut kasvuaan erityisesti tallennuspalvelutoiminnoissa sekä tutkimuksessa ja tuotekehityksessä.

Yhtiön tämänhetkinen johtoryhmän kokoonpano vastuualueittain on seuraava: Kimmo Alkio (toimitusjohtaja), Ari Alakiuttu (henkilöstö), Tuomas Hyyryläinen (strategia ja yrityskaupat), Samu Konttinen (myynti ja markkinointi), Maria Nordgren (myynti, kanavat), Pirkka Palomäki (teknologia), Kari Penttilä (tutkimus ja tuotekehitys), Antti Reijonen (tuotteet ja ratkaisut), Patrik Sallner (Professional Services) ja Taneli Virtanen (talous ja hallinto).

Rahoitus ja pääomarakenne

Konsernin rahoitusasema jatkui vahvana. Konsernin omavaraisuusaste joulukuun lopussa oli 60 % (69 % jos osingot olisi maksettu maaliskuussa) (58 %) ja velkaantumisaste oli 80 % negatiivinen (85 % negatiivinen).

Liiketoiminnan rahavirta vuoden 2011 tammi-maaliskuussa oli 7,1 milj. euroa positiivinen (6,9 milj. euroa). Rahoitustuotot tammi-maaliskuussa olivat 0,2 milj. euroa negatiivinen pienten korkotuottojen ja valuuttakurssitappioiden johdosta (0,1 milj. euroa negatiivinen).

Konsernin pääomarakenne on kehittynyt pidemmän aikavälin tehokkuustavoitteiden mukaisesti. Konsernin likvidien varojen markkina-arvo 31.12.2010 oli 37,1 milj. euroa (35,9 milj. euroa).

Valuuttakurssien vaihtokurssin muutokset, euron (EUR) kurssimuutokset valuuttoihin USD, JPY, GBP, SEK ja MYR nähden, ovat nostaneet hieman liikevaihtoa ja kustannuksia tammi-maaliskuussa 2011.

Investoinnit

Konsernin investoinnit käyttöomaisuuteen tammi-maaliskuussa olivat 2,5 milj. euroa (2,9 milj. euroa). Nämä sisälsivät lähinnä IT-laitteita, ohjelmistoja ja joidenkin tutkimus- ja tuotekehitysmenojen aktivointia.

Pääoman hallinta

Konsernin tavoitteena on pyrkiä tehokkaaseen pääomarakenteeseen, joka varmistaa liiketoiminnan toimivuuden ja tukee omistaja-arvon kasvattamista.

F-Secure omisti joulukuun 2010 lopussa yhteensä 3.307.313 omaa osaketta, joka vastaa noin 2,1 % yhtiön osakkeista ja äänistä. Osakkeet on hankittu julkisessa kaupankäynnissä NASDAQ OMX Helsinki Oy:n sääntöjen mukaisesti ja markkinahintaan. Yhtiön omat osakkeet on hankittu käytettäväksi yhtiön rahoitusrakenteen parantamiseksi, osana yhtiön kannustinjärjestelmän toteuttamista, yrityshankintojen tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien järjestelyiden toteuttamiseksi tai muutoin edelleen luovutettavaksi tai mitätöitäväksi.

Osakkeet, osakepääoma ja optio-ohjelmat

Neljänneksen aikana F-Secure Oyj:n vuoden 2005 D-optio-oikeudet otettiin kaupankäynnin kohteeksi ja kaupankäynti Nasdaq OMX Helsinki Oy:n pörssilistalla alkoi 1.3.2011. Vuoden 2005 optio-ohjelmaan liittyen annetaan enintään 4,5 miljoonaa optiota, jotka jakautuvat A-, B-, C- ja D-sarjoihin. Kukin optiotodistus oikeuttaa sen haltijan merkitsemään yhden (1) F-Secure Oyj:n osakkeen. 2005 D-sarjan optio-oikeuksien merkintähinta on 2,09 euroa vähennettynä määräytymisjakson alkamisen jälkeen päätettävien ja ennen osakemerkintää jaettavien osakekohtaisten osinkojen määrällä. 2005 D-optioiden merkintäaika alkaa 1.3.2011 ja merkintäaika päättyy 30.11.2012. Yhteensä 2005 D-optioilla voi merkitä 410.000 osaketta. Optio-ohjelman ehdot on julkaistu kokonaisuudessaan pörssitiedotteena 17.2.2011.

Huhtikuussa F-Securen osakkeita on merkitty vuoden 2005 optio-ohjelman C-optioilla 285.893 kappaletta. Vuoden 2005 optio-ohjelma perustuu yhtiökokouksen 23.3.2005 tekemään päätökseen. Edellä mainituista osakemerkinnöistä johtuva osakkeiden lisäys 285.893 osakkeella on merkitty kaupparekisteriin 12.4.2011. Merkintöjen seurauksena F-Securen sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto kasvoi 423.121,64 eurolla. Osakkeiden kokonaismäärä on rekisteröinnin jälkeen 157.825.136 kappaletta. Kaupankäynti uusilla osakkeilla alkoi 13.4.2011. F-Securen osakkeiden merkintä alkoi 2005 optio-ohjelman C-optioilla 1.3.2010.

F-Securen osakkeiden kokonaismäärä oli maaliskuun lopussa 157.539.243 osaketta. Vastaava osakemäärä laimennusvaikutus huomioiden oli 160.990.852 osaketta. Konsernin osakepääoma on 1.551.311,18 euroa. Lisätietoja yhtiön optio-ohjelmista on saatavilla yhtiön sijoittajille suunnatuilla verkkosivuilla.

Hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä (Corporate Governance)

F-Secure noudattaa listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmiä (Corporate Governance) koskevia suosituksia, jotka Suomen Arvopaperimarkkinayhdistys (Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n, NASDAQ OMX Helsinki Oy:n ja Keskuskauppakamarin yhteistyöelin) on päivittänyt lokakuussa 2010, kuten yhtiön verkkosivuilla on kuvattu. F-Secure Oyj on julkaissut selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä maaliskuussa 2010 ja se on saatavilla yhtiön vuosikertomuksessa ja verkkosivuilla.

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

F-Secure ei ole havainnut merkittäviä muutoksia riskeissä eikä epävarmuustekijöissä katsauskauden aikana. Operaattoreiden laajakaistaliittymien myynnin hitaampi kasvu saattaa myös vaikuttaa heikentävästi tietoturvan myyntiin. Koska epävarmuus maailmantaloudessa jatkuu edelleen erityisesti Euroopassa, konserni seuraa tarkasti sekä talouden että finanssimarkkinoiden kehitystä.

Konsernin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät muun muassa seuraaviin seikkoihin: konsernin tuote- ja ratkaisuvalikoiman kilpailukyky, kilpailutilanteen kehittyminen, hinnoittelumallit (kuten ilmaispalvelut), teknologiamuutosten vaikutus, oikea-aikainen ja menestyksekäs monimutkaisten teknologioiden kaupallistaminen uusiksi tuotteiksi ja ratkaisuiksi, kyky suojata omia aineettomia oikeuksia (IPR) samoin kuin kyky käyttää kolmansien osapuolien teknologioita järkevin kaupallisin ehdoin, alihankkijasuhteet, alueellinen kehitys uusilla kasvumarkkinoilla, kumppanuussuhteiden pitkäjänteisyys, tallennetun tiedon vaarantuminen ja vaatimukset, jotka kohdistuvat sekä palvelutasoon että sopimuksellisen riskin kantamiseen.

Tallennus- ja digitaaliset sisällöt -liiketoiminnan projektiluonteisuudesta johtuen projektien ennustetut toteutusaikataulut vaihtelevat tässä liiketoiminnassa enemmän kuin perinteisessä tietoturvapalveluiden liiketoiminnassa. Näistä saattaa aiheutua viivästyskorvauksia ja voi myös aiheuttaa vaihtelua liikevaihtoennusteissa.

F-Secure on osallisena oikeustoimenpiteessä Brasiliassa koskien jälleenmyyntisuhdetta. Suomessa F-Secure on vienyt ao. kysymyksen välimiesmenettelyyn. Tällä ei odoteta olevan merkittävää taloudellista vaikutusta F-Securen liiketoimintaan.

Varsinainen yhtiökokous 2011

F-Secure Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 30.3.2011. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2010 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Lisäksi yhtiökokous päätti jakaa osinkoa EUR 0,06 euroa osakkeelta. Täsmäytyspäivä oli 4.4.2011 ja osingon maksupäivä 12.4.2011.

Hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkioiksi päätettiin aiemman palkkiotason mukaisesti EUR 55.000. Nimitys- ja palkitsemis- sekä tarkastusvaliokuntien puheenjohtajalle palkkioksi päätettiin EUR 40.000 ja jäsenen palkkioksi päätettiin EUR 30.000. Palkkioista noin 40 % maksetaan yhtiön osakkeina.

Hallituksen varsinaisten jäsenten lukumääräksi päätettiin kuusi (6). Varsinaisiksi jäseniksi valittiin uudelleen Jussi Arovaara, Sari Baldauf, Pertti Ervi, Juho Malmberg, Anu Nissinen ja Risto Siilasmaa. Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajaksi Risto Siilasmaan. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja on Sari Baldauf ja jäsenet Risto Siilasmaa ja Anu Nissinen. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja on Pertti Ervi ja jäsenet Jussi Arovaara ja Juho Malmberg.

Tilintarkastajan palkkio maksetaan hyväksytyn laskun mukaan. Tilintarkastajaksi valittiin edelleen Ernst & Young Oy. Päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Erkka Talvinko.

Hallitus valtuutettiin päättämään enintään 10.000.000 oman osakkeen hankkimisesta. Esitetty määrä vastaa noin 6,3 % yhtiön kaikista osakkeista. Valtuutus on voimassa yhden (1) vuoden. Valtuutus käsittää osakkeiden hankkimisen joko julkisessa kaupankäynnissä NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä sen sääntöjen mukaisesti tai osakkeenomistajille tehtävän ostotarjouksen kautta. Hankittavista osakkeista maksettavan vastikkeen tulee perustua markkinahintaan.

Hallitus valtuutettiin päättämään enintään 13.307.313 oman osakkeen luovuttamisesta maksua vastaan tai maksutta. Valtuutus on voimassa yhden (1) vuoden. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään luovuttamisesta myös muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu luovutus)laissa määrätyin edellytyksin.

Hallitus valtuutettiin päättämään osakeannista. Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään 40.000.000 osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeannin ehdoista. Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Varsinaisen yhtiökokouksen päätökset on julkistettu kokonaisuudessaan pörssitiedotteena 30.3.2011.

Markkinatilanne ja pidemmän aikavälin tavoitteet

Pidemmän aikavälin markkinat ovat edelleen houkuttelevat. Internetin lisäarvopalveluiden, kuten tietoturvan ja tallennuspalveluiden, kysyntä jatkaa kasvuaan samalla kun Internetin käyttö laajenee ja internettiä käyttävien laitteiden määrä lisääntyy.

Internet-käyttäjien määrä kasvoi noin 200 miljoonalla lähes 2 miljardiin yhdessä vuodessa (Syyskuu 2009-2010). Internetin käyttösaste on globaalisti alle 30 %, Aasiassa yli 20 %, Euroopassa lähes 60 % ja Pohjois-Amerikassa lähes 80 %. (Lähteet: Internet World Stats, U.S. Census Bureau, kesäkuu 2010). Älypuhelimien ja muiden IP-yhteyksillä varustettujen laitteiden määrän arvioidaan nopeutuvan kymmeniin miljardeihin seuraavan 10 vuoden kuluessa (gigaom/Ericson).

Tietoturvaohjelmistojen markkinat ovat houkuttelevat globaalisti. Tietoturvaohjelmistojen kokonaisliikevaihdon globaalisti arvioidaan olevan vuonna 2010 noin $16,5 miljardia, joka vastaa noin 10 %:n kasvua vuodelle 2010. Kuluttajille suunnatun tietoturvan keskimääräisen kasvun (CAGR) odotetaan olevan noin 6,5 % vuosina 2007-2014 (Lähde: Gartner, heinäkuu 2010).

Digitaalisten sisältöjen määrä kasvaa nopeasti tulevina vuosina digikuvien ja musiikin johdosta. Sosiaalisen median käyttö on kasvussa ja ihmiset hakevat palveluita jakaakseen, tallentaakseen ja hallinnoidakseen henkilökohtaisia tiedostojaan. Tallennuspalveluiden markkinoiden odotetaan kasvavan vahvasti ja olevan kooltaan noin $3 miljardia vuoteen 2012 mennessä kasvuvauhdin (CAGR) ollessa 29 % vuosina 2007-2012 (Lähde: IDC).

Tietoturvapalvelut (Security as a Service, SaaS) ovat olleet yhtiölle vahva kasvun veturi jo vuodesta 2000. Perustuen yhtiön vahvaan teknologiseen osaamiseen tietoturvan, pilviteknologian ja tallennuspalveluiden saralla sekä edelläkävijyyteen tietoturvaa palveluna -liiketoiminnassa, konserni jatkaa tarjontansa laajentamista perinteisten tietoturvatuotteiden ulkopuolelle.

SaaS-mallista saatujen kokemusten perusteella yhtiö odottaa, että asiakashyödyt (esim. alemmat kokonaiskustannukset) ja houkuttelevat kumppanuusliiketoiminnan mahdollisuudet (esim. lifetime revenue share -malli) edistävät SaaS-liiketoimintamallin omaksumista perinteiseen ohjelmistojen ostoon verrattuna.

Konsernin tärkein prioriteetti on kasvu ja markkinoiden laajentaminen. Yhtiö tarjoaa operaattoreiden kautta kuluttajille myytäviä lisäarvopalveluita. F-Securen operaattorikumppaneiden verkosto kattaa yli 200 operaattoria yli 40 maassa, joiden asiakaskunnan koko on yhteensä yli 100 milj. laajakaista-asiakasta.

Yhtiö keskittyy tilaajamäärien kasvattamiseen nykyisessä operaattorikumppaneiden asiakaskunnassa tietoturva- ja tallennuspalveluilla sekä jatkaa valikoidusti partneriverkoston kasvattamista globaalisti, erityisesti kehittyvillä markkinoilla. Tilaajamäärät vaihtelevat operaattoreittain: kokonaistilaajakanta on kuitenkin suhteellisen matala ja siten luo kasvumahdollisuuksia. Tietoturva- ja tallennuspalveluiden yhdistelmä houkuttelee laajempaa asiakaskuntaa ja on jo edesauttanut tilaajamäärien kasvua.

Yhtiön läheinen yhteistyö suurimpien matkapuhelinvalmistajien ja mobiilioperaattoreiden kanssa luo hyvän pohjan mobiili-internetin kasvumahdollisuuksien hyödyntämiselle. Jatkossa konserni odottaa synergioita lisäarvopalveluiden kehittämisessä sekä PC- että älypuhelinasiakkaille.

Konsernin tavoitteena on olla johtava operaattoreiden kumppani tietoturvan ja muiden lisäarvopalveluiden toimittajana. Konserni jatkaa investointeja olemassa olevia tietoturvapalveluita täydentäviin, uutta lisäarvoa tuottaviin palveluihin sekä tietokoneille että älypuhelimille.

Yhtiön tavoitteena on edelleen ylittää markkinoiden keskimääräinen kasvuvauhti ja parantaa kannattavuuttaan kestävästi lähemmäs 25 %:n liikevoiton tavoitetasoa. Pidemmän aikavälin kannattavuustason parantuminen lähtee erityisesti liikevaihdon kasvusta sekä järjestelmällisestä kulujen tarkkailusta. Yhtiö tähtää investointinsa strategisiin kasvuliiketoimintoihin, erityisesti operaattorikanavaan.

Lähiajan näkymät

Uudet operaattorisopimukset ja kilpailukykyinen palvelutarjontaportfolio ovat vahvistaneet yrityksen kasvunäkymiä. Operaattoriliiketoiminnan arvioidaan nopeuttavan liikevaihdon kasvua tietoturvan myynnin, tallennukseen liittyvien projektitoimitusten ja tallennuspalveluiden myynnin johdosta. Perinteisen tietoturvaliiketoiminnan (lisenssimyynti) ei uskota nopeuttavan kasvua.

Johdon arvio vuoden 2011 näkymistä pysyy muuttumattomana. Vuotuisen liikevaihdon kasvuvauhdin arvioidaan kiihtyvän noin 10 prosenttiin. Yhtiö jatkaa kasvun priorisoimista lyhyen aikavälin kannattavuuden edelle ja suunnittelee investoivansa suurimman osan tulosparannuksesta takaisin ydinliiketoimintojensa kasvumahdollisuuksiin. Vuotuisen kannattavuuden odotetaan paranevan vuoden 2010 tasosta liikevaihdon kasvua vastaavalla vauhdilla (verrattuna vuoden 2010 liikevoittoon ilman organisaatiomuutokseen liittyviä kuluja).

Yhtiö investoi maantieteelliseen laajentumiseen, lisäarvopalveluiden (value added services, VAS) kilpailukykyyn PC-tietoturvan ja tallennuksen ja uusien mobiilialustojen, kuten Android, RIM, iOS, palveluportfoliossa sekä uusiin innovaatioihin vauhdittaakseen liikevaihdon kasvua operaattorikanavassa.

Liikevaihtoarviot perustuvat myyntinäkymiin julkaisuhetkellä, olemassa oleviin palvelutilauksiin ja tukisopimuksiin sekä nykyisiin valuuttakursseihin.

Tiedotustilaisuus tänään klo 11

Lehdistölle ja analyytikoille suunnattu tiedotustilaisuus pidetään tänään 27. huhtikuuta klo 11 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tammasaarenkatu 7, Helsinki (Ruoholahti). Englanninkielinen puhelinkonferenssi kansainvälisille sijoittajille ja analyytikoille pidetään klo 14.00 Suomen aikaa (puhelinnumero +44 20 7162 0077, password: F-Secure). Esitysmateriaali on saatavilla yhtiön sijoittajille suunnatulla verkkosivustolla http://www.f-secure.com/en_EMEA-Corp/investor-relations/ ennen aloitusajankohtaa.

Taloudellinen kalenteri 2011

F-Secure julkaisee vuoden 2011 toisen neljänneksen osavuosikatsauksen 27.7.2011 ja kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen 26.10.2011. Julkistuspäivänä pörssitiedote lähetetään klo 9 Suomen aikaa NASDAQ OMX Helsinkiin, lehdistö- ja analyytikkotilaisuudet pidetään klo 11 Suomen aikaa Helsingissä, ja kansainvälinen puhelinkonferenssi järjestetään iltapäivällä. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin yhtiön sijoittajille suunnatulla web-sivustolla.

F-Secure Oyj

Lisätietoja:
Kimmo Alkio, toimitusjohtaja, puh. (09) 2520 0700
Taneli Virtanen, talousjohtaja, puh. (09) 2520 5655
Mervi Pohjoisaho, IR, puh. 040 535 8989

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 standardin Osavuosikatsaukset mukaisesti ja tässä katsauksessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2010.

Tunnusluvut (tilintarkastamattomia):
Miljoona euroa
TULOSLASKELMA

2011 2010 Muutos 2010
  1-3 1-3 % 1-12
Liikevaihto 34,1 31,4  9  130,1
Myytyjä suoritteita vastaavat kulut  1,8  2,0 -8  8,1
Bruttokate 32,3 29,4 10  122,0
Liiketoiminnan muut tuotot 0,4 0,3 38 1,0
Myynnin ja markkinoinnin kulut 14,8 14,4  3  59,6
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut 9,4 7,8  21  34,5
Hallinnon kulut 3,0 1,9 56  9,1
Liiketulos 5,5 5,5 0  19,8
Rahoitustuotot (netto) -0,2 -0,1    0,0
Tulos ennen veroja 5,3 5,5    19,9
Tuloverot -1,5 -1,4   -4,6
Kauden tulos 3,8 4,0    15,2

Muut laajan tuloksen erät:

Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot

1,6 0,2 3,2 -7,5 48,8 0,1 -0,2 46,1

LIITETIEDOT

1)     Rahoituksen rahavirta

Vuoden 2010 osinko 0,06 eur/osake on maksettu 12.4.2011. Maksettu määrä oli 9.253.915,80 euroa. Vuonna 2010 maksettu osinko oli 9.310.086,12 euroa.

Tunnusluvut  2011 2010 2010
  3 m 3 m 12 m
Liiketulos % liikevaihdosta  16,2 17,7 15,2
ROI, %  47,6 51,3 42,5