SAV-Rahoitus Oyj: Q3 Välitilinpäätös

SAV – Rahoitus Oyj

1.7.2010 – 31.3.2011 VÄLITILINPÄÄTÖS (TILINTARKASTETTU YLEISLUONTOISESTI)

SAV-Rahoitus konsernin 9 kk:n voitto ennen veroja 627 tuhatta euroa

SAV-Rahoitus Oyj:n toimitusjohtajan Harri Kalliokosken kommentit välitilinpäätökseen

SAV-Rahoitus konsernin tulos 9 kuukaudelta on ennakoidun mukainen

Kuluvan tilikauden Q1-Q3 välitilinpäätöksen mukainen voitto ennen veroja oli 627 tuhatta euroa. Tulos on 15,7 % edellistilikauden vastaavaa tulosta huonompi, mikä johtuu korko- ja henkilöstökulujen kasvusta tulojen pysyttyä ennallaan. Yhtiö on vahvistanut henkilöresursseja erityisesti taloushallintoon sekä perintään.

Konsernin liikevaihto laski edellisen tilikauden Q3 välitilinpäätökseen nähden 45,8 % ollen 3 595 tuhatta euroa. Liikevaihdon laskuun oli syynä emoyhtiön toiminnan painottuminen ajoneuvojen hankinnan rahoittamiseen luotonannon sijaan. Luottotuotteen teknisessä toteuttamisessa liikevaihtoa kasvattaa ajoneuvojen myyntitransaktio, jota rahoitustuotteessa ei ole.

Tehostunut perintä yhdistettynä tiukentuneisiin luottokriteereihin on vähentänyt luottotappioita selvästi.   Nettomääräiset luottotappiot olivat vain 152 tuhatta euroa(ed. tilikausi 327 tuhatta euroa), mikä on vuositasolle laskettuna 1,1 % saamisista.

Rahoituskate oli yhteensä 634 tuhatta euroa ja tilikauden voitto oli 471 tuhatta euroa.

Uusien rahoitussopimusten määrä kasvaa perinteisesti kesää kohti mentäessä autokaupan vilkastumisen myötä. Kesällä 2011 käynnistettäneen tehtyjen päätösten mukaan SAV-Rahoituksen rahoitustuotteiden tarjonta Sanoma Digitalin Oikotie Autot -palvelussa. Uuden jakelutien avaaminen lisännee palveluidemme kysyntää.

Pidämme voimassa arvion, että tilikauden tulos on edellistilikautta parempi koska kuluvan tilikauden luottotappiot tulevat olemaan edellistilikautta selkeästi pienemmät. ”

SAV- Rahoitus konserni

Lyhtyaikainen yht 15 911 17 198
VIERAS PÄÄOMA YHTEENSÄ 15 911 17 198
VASTATTAVAA YHTEENSÄ 20 182 20 998

Emoyhtiön osakepääomaa korotettiin lokakuussa 2010 rahastokorotuksella siirtämällä osakepääomaan ylikurssirahasto ja sijoitetun vapaan pääoman rahasto sekä voittovaroja. Osakepääoman lisäys oli yhteensä 3 521 115,19 euroa.

Emoyhtiön vieras pääoma on hankittu pääasiallisesti pankkien shekkitili- ja lainarahoituksena. Rahoittajapankit muodostavat poolin ja ovat tehneet rahoituksesta yhteisen sopimuksen. Sopimus on erääntynyt 31.3.2011 eikä uutta sopimusta ole vielä allekirjoitettu. Kaikki rahoittajapankit yhtä lukuun ottamatta ovat kuitenkin tehneet päätöksen jatkaa rahoitussopimusta lyhennysohjelmaisena 30.9.2011 asti. Yhtiö jatkaa neuvotteluita puuttuvan päätöksen saamiseksi tai vaihtoehtoisesti pankin korvaamisesta toisella rahoittajalla.

Emoyhtiön aineettomiin oikeuksiin on kirjattu 1 060 tuhatta euroa keskeneräisenä hankintana. Kirjaus liittyy yhtiön pankkitoimilupahankkeeseen, jota jatketaan lupaan riittävän oman pääoman hankinnan jälkeen. Yhtiö käy neuvotteluita oman pääoman kasvattamiseksi, mihin hallituksella on yhtiökokouksen myöntämä 1,0 miljoonan osakkeen antivaltuus.  Aineettomia oikeuksia aloitettaneen poistamaan tältä osin tilikauden 2011–2012 aikana.

SEURAAVA TILINPÄÄTÖSTIEDOTE

SAV-Rahoitus Oyj julkistaa tilinpäätöstiedotteen tilikaudelta 1.7.2010- 30.6.2011 torstaina 18.8.2011

Helsinki 4.5.2011

Harri Kalliokoski                Certified Adviser