Resultatvekst i SpareBank 1 SMN-korrigering

SpareBank 1 SMN oppnådde et resultat før skatt på 325 millioner kroner i første kvartal 2011, en fremgang på 70 millioner fra samme periode i fjor.

Kvartalsregnskapet preges av solid bankdrift, netto inntektsføring av tap på utlån og god avkastning på finansielle investeringer. Banken har hatt en tilfredsstillende vekst innen både utlån og innskudd med en netto kunderekruttering i årets tre første måneder på 950 privatkunder og 125 bedriftskunder.

- Vi er meget godt tilfreds med resultatutviklingen i banken. Det gjøres en solid innsats i hele konsernet. Dette gir oss god vekst og økte inntekter, og vi lykkes med å øke markedsandelen fra et allerede meget høyt nivå, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

- Bankens regnskap bekrefter at det går bra i Trøndelag og på Nordvestlandet. Det er lite tap og mislighold, og godt arbeid med tapsutsatte engasjement har resultert i at saker er blitt løst og tap tilbakeført i regnskapet, påpeker Haugan.

Den ordinære bankdriften har utviklet seg tilfredsstillende med et resultat før tap på kjernevirksomheten på 200 millioner kroner mot 171 millioner i samme periode i fjor, korrigert for AFP-endring. Bankens finansielle investeringer har gitt en samlet avkastning på 65 millioner kroner, sammenlignet med minus 5 millioner i første kvartal i fjor.

Inntektsføring av tap
SpareBank 1 SMN har netto inntektsført seks millioner kroner på tap på utlån per første kvartal mot netto tap på 68 millioner kroner i samme periode fjor. Det er i perioden ikke funnet grunnlag for å endre gruppevise tapsnedskrivinger.

SpareBank 1 SMN fortsetter å styrke sin markedslederposisjon i Trøndelag og på Nordvestlandet. Samlet utlånsvekst i bedriftsmarkedet ble 13,9 prosent siste tolv måneder mot en generell kredittvekst ifølge SSB på 2,8 prosent (per 28.02.11). Vel halvparten av bankens utlånsøkning er overtakelse av lån fra BN Bank i Ålesund. I privatmarkedet har banken hatt en utlånsvekst til husholdninger på 9,6 prosent. Også her tar banken nye markedsandeler, jfr. tall fra SSB som viser en generell vekst blant husholdninger på 6,6 prosent (per 28.02.11).

Også  bankens datterselskap viser god vekst og god lønnsomhet, spesielt kan nevnes EiendomsMegler 1 Midt-Norge og SpareBank 1 SMN Regnskap.

Økt satsing på forsikring
SpareBank 1 SMN har i løpet av det siste året gjennomført et betydelig kompetanseløft innen forsikring, og har skaffet seg et fortrinn i markedet ved å ha autorisert alle ca 300 rådgivere i privatmarked gjennom bransjens godkjenningsordning (GSR). Forsikringsporteføljen i banken har vokst med 15 prosent siste tolv måneder.

- Vi har styrket oss som forsikringsleverandør. Ambisjonen er å etablere en like sterk markedsposisjon i forsikring som på tradisjonelle banktjenester, og vi nærmer oss målet. Kundene verdsetter god rådgivning og god service. SpareBank 1 Skadeforsikring er ifølge Norsk Kundebarometer 2011 det best likte forsikringsselskapet i Norge, påpeker konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Per første kvartal 2011 - hovedtall:
·      Resultat før skatt: 325  mill. kr (225 mill. per første kvartal 2010)
·      Resultat etter skatt: 255 mill. kr (188 mill.)
·      Egenkapitalavkastning: 13,2% (12,1%)
·      Vekst i utlån: 11,4% (10,0%)
·      Tap på utlån: -6 mill. kr (68 mill.)
·      Vekst i innskudd: 14,1% (4,8%)
·      Kjernekapitaldekning: 10,6% (11,0%)
·      Resultat per egenkapitalbevis: 1,64 kr (1,09 kr)

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per fjerde kvartal på 114,1 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt.

*Les hele kvartalsrapporten på http://kvartalsrapport.smn.no/

Trondheim, 6. mai 2011.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 54 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca 1100 ansatte og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap samt største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no