FLSmidth vinder cementmoderniseringsprojekt i Rusland

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet nr. 11-2011, 12. maj 2011

FLSmidth har opnået en kontrakt til en værdi af cirka DKK 400 mio. (cirka EUR 55 mio.) med det russiske firma Novoroscement på leverancer af udstyr samt montageovervågning i forbindelse med modernisering af Proletariy-cementfabrikken. Fabrikken ligger i Novorossijsk i det sydlige Rusland ved Sortehavet.

Ordren indebærer en udbygning af den eksisterende produktionslinie fra den nuværende kapacitet på 1.740 tons i døgnet til en fremtidig kapacitet på 6.000 tons i døgnet. Moderniseringen af produktionslinien vil gøre processen mere miljøvenlig og mere energieffektiv.

Udstyrsleverancerne omfatter en Atox 57.5 råmølle, en 5-trins forvarmer, ombygning af det eksisterende ovnrør, nye filtre, FLSmidths nykonstruerede Cross-bar køler, et klinkerlager og et komplet nyt kontrolsystem.

"Vi er glade for at kunne udvikle samarbejdet med Novoroscement om Proletariy-cementfabrikken, som FLSmidth opførte allerede i 1914. Vi forventer et stort marked i Rusland for modernisering af eksisterende cementfabrikker, og ordren fra Novoroscement åbner muligheder for andre store udvidelsesprojekter i området, specielt i lyset af det kommende vinter OL i Rusland i 2014," udtaler adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen.

Ordren vil bidrage positivt til FLSmidths indtjening indtil medio 2013.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations