Kvartalsrapport for 1. kvartal 2011

Kvartalsrapport 2011 for Vordingborg Bank

Tilfredsstillende resultat i 1. kvartal 2011

” Vi opnåede i første kvartal 2011 et resultat før vores andel af sektorens betaling til Amagerbankens konkurs, på 0,7 mio. kr. Vi har måttet betale knap 2 mio. kr. i 1. kvartal til indskydergarantifonden på grund af Amagerbankens konkurs, og det er naturligvis ærgerligt, at vi igen skal betale store beløb til den finansielle stabilitet i sektoren. Vi havde håbet, at bortfaldet af Bankpakke I betød, at vi ikke længere skulle betale store beløb til nødlidende pengeinstitutter. Vender vi blikket mod vores markedsområde oplever vi fortsat en lav økonomisk vækst, hvor også arbejdsløsheden fortsætter med at være høj. Men det virker trods alt, som om der hen over den hårde vinter er ophobet et investeringsbehov rundt omkring, og det håber vi kan være med til at løfte væksten i vores markedsområde. Det glæder vi os over, for det er det, der skal til for at få privatforbruget op i gear, ” udtaler bankdirektør Ole Kühnel.

Positivt besøg af Finanstilsynet i december 2010

I december 2010 aflagde Finanstilsynet et såkaldt ordinært inspektionsbesøg i banken. Rapporten blev offentliggjort ultimo marts, og det var glædeligt, at Finanstilsynets risikovurdering af Vordingborg Bank, stemte overens med vores egen opfattelse af en bank med ” en forsigtig tilgang til risikotagning ”. En vurdering, der er i fuld overensstemmelse med vores udtrykte holdninger og visioner i bankens strategi. I relation til vores eksponering indenfor landbruget, var det med stor tilfredshed vi konstaterede, at Finanstilsynet var enig i, at vores vurdering af lån til landbruget er forsigtig, herunder vores værdiansættelse af de pantsatte sikkerheder. Finanstilsynet fandt da heller ikke nogen grund til at foretage nedskrivninger på vores landbrug, og boniteten underbygges af, at vi ikke i vores regnskab har foretaget nogen nedskrivninger eller tab på landbruget overhovedet, udtaler bankdirektør Ole Kühnel

Vordingborg Bank fastholder sin høje soliditet

” På trods af den krise vores sektor har oplevet de sidste år, er det glædeligt at Vordingborg Bank bliver ved med at være meget solid, med en solvens på hele 15,9%, mod lovens krav på 8%. Det er vi meget tilfredse med, når vi tænker på, at vores sektor har været igennem en finanskrise, der nu har varet i 3 år. Vi har altid lagt vægt på, at vores kunder aldrig skulle være i tvivl om vores høje soliditet, og det betyder også, at vi er godt rustet til fremtiden og den vækst, vi tror, vores lokalområde vil opleve i løbet af det næste års tid,” udtaler bankdirektør Ole Kühnel