Styrkelse af kapitalforhold, tilpasning af balance og reduktion af antal direktionsmedlemmer

• Fjordbank Mors styrker kapitalgrundlaget ved at konvertere hybrid kernekapital til aktiekapital
  • Bankens balance skal yderligere reduceres
  • Antallet af medlemmer af direktionen reduceres fra to til et

Efter sammenlægningen af Morsø Bank og Morsø Sparekasse i slutningen af 2010 er der arbejdet intensivt på at trimme og integrere de samlede aktiviteter for at skabe grundlag for etableringen af en stærkere bank, der også fremover kan bidrage til udviklingen af lokalsamfundet. Det har således været ønsket at skabe en god og sund bank, der passer til det marked, den opererer i, og at rette fokus mod de kerneområder, hvor Banken har sin styrke.

Denne proces er forløbet som planlagt, og det er samtidig lykkedes at gennemføre en aktieudvidelse i december 2010 med stor opbakning fra Bankens aktionærer.

Det er imidlertid ledelsens vurdering, at der er behov for at iværksætte en række yderligere tiltag med henblik på at styrke Bankens kapitalforhold og reducere balancen. De nuværende ordninger etableret i forbindelse med de såkaldte bankpakker udløber senest ved udgangen af 2013, og herefter skal Banken kunne klare sig uden statslige ordninger. Ligesom det gælder for en lang række andre danske pengeinstitutter, må Fjordbank Mors desværre imødese, at det kan blive vanskeligt at tiltrække ny kapital og optage nye lån til sikring af den nødvendige likviditet, når de eksisterende ordninger udløber.

Konvertering af hybrid kernekapital

Fjordbank Mors har besluttet at udnytte retten til at konvertere hybrid kernekapital fra staten til aktiekapital. Der er optaget 399 mio. kr. i hybrid kernekapital fra staten, og heraf kan 158 mio. kr. konverteres til aktiekapital via den frivillige konverteringsret. Konverteringskursen fastsættes af vurderingsmand udpeget af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer på grundlag af retningslinjer, der er fastlagt i aftalerne med staten. Konverteringen forventes gennemført senest medio juli 2011. Aftalegrundlaget med staten er optaget som en del af Bankens vedtægter, der kan findes på Bankens hjemmeside.

Effekt af konvertering af hybrid kernekapital til aktiekapital

Mio. kr. Kernekapital efter fradrag Kernekapital inkl. hybrid kernekapital efter fradrag Basiskapital efter fradrag Kernekapi-talprocent Solvens-procent

Pr. 31. marts 2011 426,1 704,8 1.231,3 6,8 11,9
Efter konvertering af  158 mio. kr. til aktiekapital

8,6

11,9

Endvidere har Morsø Sparekasse Fonden indskudt hybrid kernekapital i Fjordbank Mors på 125 mio. kr. Der arbejdes på at indgå aftale om en hel eller delvis konvertering af dette beløb til aktiekapital. Ved en fuld konvertering til aktiekapital vil kernekapitalprocenten blive forbedret med yderligere 0,8 procentpoint, således at kernekapitalprocenten bliver på 9,4%. Konverteringen af Morsø Sparekasse Fondens hybride kernekapital kan først besluttes efter, at der har været afholdt en ekstraordinær generalforsamling i Fjordbank Mors, hvor bestyrelsens nuværende bemyndigelse til at gennemføre en kapitalforhøjelse forhøjes. Den ekstraordinære generalforsamling vil først blive afholdt efter, at konverteringen af den statslige hybride kapital er endeligt gennemført og registreret.

Den samlede plan for styrkelsen af kapitalgrundlaget og optimering af kapitalstrukturen, i form af forbedring af kernekapitalprocenten, vil efter ledelsens vurdering muliggøre den ønskede udvikling af Banken.

Reduktion af balancen

Der er siden etableringen af Fjordbank Mors iværksat en række tiltag, der skal bidrage til at nedbringe Bankens balance og reducere indlånsunderskuddet – og dermed reducere de risikovægtede aktiver og øge Bankens solvensoverdækning.

Denne prioritering og refokusering betyder blandt andet, at:

• Forretningsområder uden for bankens naturlige markedsområde skæres fra
  • De risikobehæftede engagementer reduceres i størst muligt omfang
  • Udlånsengagementer til ejendomsprojekter og landbrug søges reduceret
  • Bankens portefølje af investeringsejendomme reduceres

Tiltagene på disse områder videreføres, men samtidig arbejdes der på inden for en kortere tidshorisont at identificere muligheder for yderligere at nedbringe balancen.

Peter Christensen fratræder

Som et naturligt led i udviklingen i Banken og efter eget ønske har ordførende direktør Peter Christensen valgt at fratræde sin stilling i Fjordbank Mors.

”Vi er kommet langt i integrationen af de to pengeinstitutter. Det har været en sund, men også udfordrende proces. Nu går vi i gang med den næste fase, nemlig tilretning af bankens forretningsomfang, så det matcher bankens fremtidige kapitalgrundlag og område. Til det arbejde er det min vurdering, at vi ikke længere har brug for to i direktionen, og jeg har skønnet, at Torben Sørensen er den af os to direktører, som har de kompetencer, der bliver mest brug for i de kommende år,” siger Peter Christensen.

Peter Christensen fortsætter i en overgangsperiode i Banken – dog uden for direktionen – og hjælper med nogle specifikke opgaver i forbindelse med den igangværende proces.

Efter Peter Christensens fratræden består direktionen af Torben Sørensen. Torben Sørensen har været medlem af direktionen i Fjordbank Mors siden slutningen af 2010 og var inden da fra 2002 direktør i Morsø Bank.

”Peter og jeg har haft et rigtig godt samarbejde efter sammenlægningen, og Peter har en stor del af æren for vores vellykkede integration. Nu tager vi fat på næste fase i Bankens tilpasning, og jeg har en klar fornemmelse af, at alle gode kræfter i Banken vil arbejde meget dedikeret for at skabe en sundere bank,” siger bankdirektør Torben Sørensen.

For yderligere information, kontakt venligst

Bankdirektør Torben Sørensen, telefon nr. 96 15 25 10

Fjordbank Mors Selskabsmeddelelse nr. 9 2011.pdf