NYTT VARUMÄRKE MARKNADFÖRS & DISTRIBUERAS AV EMPIRE: SALTER

Empire är nöjda över att tillkännage ytterligare expansion av sin produktportfölj genom ett nytt partnerskap med Salter, en varumärkesexpert inom vågar som producerar köks-, badrums- och resgodsvågar.

Empire AB har genom sitt svenska dotterbolag, Empire Sweden AB, tecknat ett avtal med HOMEDICS Group Limited om att marknadsföra och distribuera Salters vågar i Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Island med omedelbar verkan.

"Empire är mycket glada att meddela detta strategiska partnerskap, vi är nu väl placerade för att kunna erbjuda våra kunder ett komplett sortiment inom köksprodukter. Som vi tidigare meddelat är en del av vår strategi att ytterligare utöka vår produktportfölj genom att ta in andra marknadsledande varumärken och vi tror Salter är en utmärkt partner. Salters kunnande inom hushållsvågar under de senaste 250 åren är en mycket bra passform för Empire, vars mål är att vara en komplett leverantör av högkvalitativa konsumentprodukter inom privatkundssegmentet. ", Säger Per Björkman, VD på Empire.

Den nordiska marknaden för vågar uppskattas till cirka € 14,5 och Empire uppskattar att kunna ta en marknadsandel på minst 15-20% inom två år.

"Vi tycker att det nya partnerskapet innebär ett strategiskt steg för Salter på de nordiska marknaderna och är en perfekt passform i Empires varumärkes portfölj. Vi är mycket glada över detta avtal och vi ser en mycket lyckad och långvarig relation mellan våra företag. Salters 250 år av ledarskap och innovation inom köks- och badrumsvågar på den globala arenan, tillsammans med Empire AB: s omfattande distributionsnät och marknadsföring expertis på de nordiska marknaderna, kommer att producera en vinnande kombination avsedd att ge mycket positiva och omedelbara resultat.", Stefano Godio, Commercial Director (Europa, Mellanöstern, Afrika), HOMEDICS Group Ltd.

Per Björkman, CEO Empire AB

+ 46 8 586 30 511, + 46 765 47 05 11 per.bjorkman@empire.se

Om Empire

Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem-och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet ingår kolsyre maskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärken som SodaStream, C3, Babyliss och Cuisinart. Sedan 1997 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på OMX First North med Remium AB som Certified Adviser.

Om Salter

Ledande brittiskt varumärke inom vågar i över 250 år och nu en del av den mycket framgångsrika HOMEDICS Group med kontor i Storbritannien, USA, Italien, Tyskland, Australien och Kanada med distribution till över 100 länder världen över, Salter är marknadsledande i Storbritannien inom köks- och badrumsvågar och växer ständigt internationellt. Salter skapar produkter som är allt mer sofistikerade och avancerade, men ändå tillgodoser behovet av designmedvetna produkter i hemmet. Företaget har nu sträckt varumärket från köks- och badrums vågar till en stor mängd andra kategorier. För att se hela utbudet av produkter, se www.salterhousewares.com