Fund af kemikalierester i produkter fra IC Companys

PRESSEMEDDELELSE

24. juli 2011

Fund af kemikalierester i produkter fra IC Companys

IC Companys har for nyligt indrapporteret en række sager til Miljøstyrelsen om fund af kemikalier i tøj solgt gennem flere af koncernens brands.

Konstaterede fund af kemikalierester:

1. I november 2009 konstaterede vi en lav mængde Azofarvestof (Værdien er 36mg/kg – hvilket er 0,06mg/kg over den tilladte værdi) i et mindre badge på en Cottonfield bluse. Navnet på stylen er ”RAY”. Badgen sidder på ydersiden af blusen, og er ikke i direkte kontakt med huden. Blusen blev øjeblikkeligt efter fundet trukket tilbage. Der blev solgt 999 stk. og vi har modtaget 25 stk. retur.

1. I juni 2010 konstaterede vi for høje mængder af det allergifremkaldende farvestof ”Disperse red 11” i to InWear kjoler. Navnet på de to styles er ”SAJAMI” og ”YAMMIE”. Begge kjoler blev øjeblikkeligt efter fundet trukket tilbage. ”Disperse red 11” – cas no.2872-48-2 – er efter GHS klassificeret til H317, ”may cause allergic skin reaction.” Det bør bemærkes, at vi ikke har modtaget reaktioner fra kunder eller samarbejdspartnere om eventuelle allergiske reaktioner på disse produkter. Der blev i alt solgt 2388 stk. og vi har modtaget 992 stk. retur.

1. I juli 2010 konstaterede vi et for højt nikkelindhold i metaldelene i et Part Two læderarmbånd. Navnet på stylen er ”PT96”. Armbåndet blev øjeblikkeligt efter fundet trukket tilbage. Nikkel er kendt for at være allergifremkaldende ved direkte kontakt med huden. Der er ikke meldt om allergiske reaktioner i forbindelse med hændelsen. Der blev solgt 1429 stk. og vi har modtaget 712 stk. retur.

1. I januar 2011 konstaterede vi et for højt indhold af Cr6+ (Krom 6) i en Part Two læderskjorte. Navnet på stylen er ”QINNA”. Læderskjorten blev øjeblikkeligt efter fundet trukket tilbage. Krom 6 er klassificeret med GHS kode H317 ”may cause allergic skin reaction”. Vi er ikke bekendt med negative reaktioner hos kunder eller samarbejdspartnere. Der blev solgt 229 stk. og vi har modtaget 175 stk. retur.

IC Companys tager sådanne fund meget alvorligt, og vi reagerede straks efter at have konstateret overskridelsen af grænseværdierne ved øjeblikkeligt at trække varerne tilbage fra butikkerne samt kontakte hele vores salgsled for at informere om dette. Herudover kontaktede vi straks producenterne af de berørte varer og bad dem garantere, at produkterne i fremtiden lever op til IC Companys høje krav om komfort og sikkerhed.

Det var på dette tidspunkt vores opfattelse, at vi på den måde gjorde det rigtige, men efter at have gennemtjekket procedurerne kan vi desværre se, at vi har begået en proceduremæssig fejl ved ikke at have orienteret myndighederne og forbrugerne, som vi er forpligtede til. Det lever ikke op til vores interne bestræbelser på at sikre størst mulig forbrugersikkerhed og at leve op til gældende regler. Og det er naturligvis dybt beklageligt, at vi ikke til fulde har fulgt lovgivningen på det konkrete område og dermed ikke tog fat på Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen. Vi har reageret meget kraftigt internt ved at understrege, at reglerne skal holdes, især i sager som disse, som omhandler forbrugersikkerhed.

Sikkerhed ligger os meget nært, og vi er derfor utroligt kede af disse enkelte hændelser. Derfor har vi efterfølgende bedt om personlige møder og rådgivning hos hhv. Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen. Begge styrelser har taget positivt imod vores henvendelse. Fremadrettet ønsker vi, i samarbejde med de ansvarlige myndigheder, at gøre alt for at medvirke til, at vi får indført eller forstærket de procedurer, der skal iværksættes i forbindelse med disse hændelser.

Miljøstyrelsens afgørelse:

Miljøstyrelsen har i sagerne vedrørende, bluse med badge, der indeholdt Azofarvestof (fund nr. 1), kjolerne med Disperse Red (fund nr. 2) og læderarmbåndet med nikkel (fund nr. 3) alene kommet med en vejledning.

Samlet lægger Miljøstyrelsens vejledning op til, at der anvendes analysemetoder, der tager højde for kommissionens standarder (fund nr. 3), og at der foretages yderligere tests, såfremt resultater ligger tæt på grænseværdierne (fund nr. 1). Miljøstyrelsen anser de tre cases for afsluttede.

Miljøstyrelsen har i sagen vedrørende skjorten med Krom 6 (fund nr. 4) indskærpet, at vi dengang burde have underrettet kontrolmyndighederne og kommunikeret til forbrugerne.  Dette tager vi naturligvis til efterretning og beklager dybt, at vi ikke fik gjort dette på daværende tidspunkt. I overensstemmelse med de gældende procedurer på området vil der i samarbejde med Miljøstyrelsen blive foretaget lovpligtig anmeldelse af produktet til de relevante EU-myndigheder. Udover anmeldelsen og den tilbagekaldelse, vi foretog i februar 2011, har Miljøstyrelsen bekræftet, at der ikke er behov for yderligere tiltag i relation til disse produkter.

Fremadrettede tiltag:

På baggrund af de erfaringer vi har gjort os med de ovenfor nævnte fund og vores dialog med myndighederne, har vi nu rettet op på vores processer både internt og eksternt i forhold til produkttilbagekaldelse og kommunikation med myndighederne og offentligheden, og vi har indført nye procedurer for produkttilbagekaldelse. Vi vil ligeledes fremadrettet søge en tæt dialog med myndighederne for at sikre, at vores procedurer altid er de mest optimale i forhold til gældende lovgivning og best practices.

Vores nye procedurer for produkttilbagekaldelse blev ”testet af” i midten af juli, hvor det eksterne laboratorium, vi samarbejder med, ved en stikprøvekontrol af helt nye varer, fandt at tre styles indeholdt et allergifremkaldende stof. Dette gjorde vi Miljøstyrelsen bekendt med inden for 24 timer samtidig med, at vi øjeblikket iværksatte en tilbagetrækning af varerne. Den hurtige reaktion betød at størstedelen stadig var på lager. Miljøstyrelsen har indtil videre meddelt, at der ikke er behov for kommunikation til forbrugerne på disse tre nye cases.

IC Companys får produceret mere end 14 mio. stykker tøj om året hos mange eksterne leverandører. Uanset vores høje krav til leverandørerne kan vi derfor ikke garantere, at der ikke i enkelte tilfælde sker brud på vores høje krav om komfort og sikkerhed. Vi kan imidlertid garantere, at vi vil reagere hurtigt og konsekvent på alle forhold, vi bliver bekendt med. Endvidere vil vi arbejde for at skabe en bedre kontrol med vore produkter, inden de når ud til butikkerne.

Vi har derfor styrket CSR organisationen, der skal være med til at løfte vores arbejde med sådanne forhold. Samtidig arbejder vi i øjeblikket på et sourcingprojekt, der har til formål at reducere antallet af leverandører og skabe et tættere partnerskab med de resterende. Det vil medføre, at vi får en langt bedre kontrol med vores produkter og sikkerhed for, at vores krav til leverandørerne bliver overholdt.

Det har ikke været rart at måtte konstatere, at vores interne systemer ikke lever fuldt op til intentionerne. Vi håber at vi, med det arbejde, der er sat i gang, kan undgå fremtidige tilfælde, og vi ser meget frem til et møde med Miljøministeren, hvor vi kan diskutere, hvordan vi kan bidrage yderligere til at højne forbrugersikkerheden.

IC Companys A/S

Niels Mikkelsen

Adm. direktør

Henvendelser vedrørende denne meddelelse bedes rettet til:

Thomas Rohold

Investor Relations Manager