Uttalande från styrelsen för ElektronikGruppen och offentliggörande av värderingsutlåtande med anledning av Kamic Electronics offentliga uppköpserbjudande

Styrelsen för ElektronikGruppen rekommenderar enhälligt aktieägarna i ElektronikGruppen att acceptera Kamic Electronics offentliga uppköpserbjudande.

Bakgrund
Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för ElektronikGruppen BK AB (publ) (”Bolaget” eller ”ElektronikGruppen”) i enlighet med punkt II.19 i NASDAQ OMX Stockholms regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”).

Kamic Electronics AB (”Kamic Electronics”) lämnade den 22 juni 2011 ett kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i ElektronikGruppen att överlåta samtliga sina aktier i ElektronikGruppen till Kamic Electronics mot ett vederlag om 38 kronor kontant för varje aktie (”Erbjudandet”). Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till omkring 213 miljoner kronor.

Kenneth Lindqvist, ordförande, och Thomas Wernhoff, vice ordförande, har, då de är de två största aktieägarna i ElektronikGruppen och gemensamt kontrollerar budgivaren Kamic Electronics1, på grund av intressekonflikt inte deltagit i behandlingen av frågor relaterade till Erbjudandet. Samtliga övriga styrelseledamöter i Bolaget har deltagit i behandlingen av frågan och Styrelsen har således varit beslutsför.2

Enligt det pressmeddelande som den 22 juni 2011 offentliggjordes av Kamic Electronics innebär Erbjudandet en premie om:

• 31,0 procent jämfört med sista betalkurs för ElektronikGruppens aktier av serie B på NASDAQ OMX Stockholm om 29 kronor den 21 juni 2011, den sista handelsdagen före Erbjudandets offentliggörande,
  • 32,3 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de senaste 10 handelsdagarna före Erbjudandets offentliggörande, samt
  • 30,6 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen under de senaste 30 handelsdagarna före Erbjudandets offentliggörande.

Acceptperioden för Erbjudandet inleddes den 8 juli 2011 och förväntas löpa till omkring den 12 augusti 2011. Erbjudandet är villkorat bland annat av att det accepteras i sådan utsträckning att Kamic Electronics blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i ElektronikGruppen och att godkännande från berörda konkurrensmyndigheter erhålls på för Kamic Electronics acceptabla villkor. För mer detaljer om Erbjudandet hänvisas till Kamic Electronics pressmeddelande som offentliggjordes den 22 juni 2011 samt Kamic Electronics erbjudandehandling och tillägg till erbjudandehandling som offentliggjordes den 7 juli 2011 respektive den 18 juli 2011.

Bolaget har, på begäran från Kamic Electronics, lämnat ut sådan information som är nödvändig för Kamic Electronics anmälningar till relevanta konkurrensmyndigheter och Kamic Electronics finansiering av Erbjudandet. Kamic Electronics har inom ramen för detta förfarande inte erhållit någon icke offentliggjord information som rimligen kan förväntas påverka priset på Bolagets aktier.

Styrelsen har i samband med hanteringen av Erbjudandet biträtts av Carnegie Investment Bank AB som finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB som juridisk rådgivare. Eftersom Erbjudandet lämnas av ett bolag som kontrolleras av Bolagets styrelseledamöter Kenneth Lindqvist och Thomas Wernhoff, har det ålegat Bolaget att inhämta och offentliggöra ett värderingsutlåtande, en s.k. fairness opinion, från oberoende expertis. I anledning härav har Navigo Partners AB lämnat ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet.

Styrelsens rekommendation
Styrelsen grundar sin uppfattning om Erbjudandet på en samlad bedömning av ett antal faktorer som Styrelsen ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, Bolagets nuvarande ställning, Bolagets förväntade framtida utveckling och därtill relaterade möjligheter och risker samt likviditeten i Bolagets aktie.

Bedömningen grundar sig även på ett värderingsutlåtande från Navigo Partners AB som lämnats till Styrelsen. Utlåtandet i sin helhet bifogas detta pressmeddelande. Som framgår av utlåtandet är Navigo Partners uppfattning att Erbjudandet inte är oskäligt ur ett finansiellt perspektiv för innehavare av aktier i ElektronikGruppen.

Mot denna bakgrund rekommenderar Styrelsen enhälligt ElektronikGruppens aktieägare att acceptera Erbjudandet om 38 kronor per aktie.

Enligt Takeover-reglerna ska Styrelsen, baserat på vad Kamic Electronics uttalat i sitt pressmeddelande som offentliggjordes den 22 juni 2011 eller i erbjudandehandlingen som offentliggjordes den 7 juli 2011, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på ElektronikGruppen, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Kamic Electronics strategiska planer för ElektronikGruppen och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där ElektronikGruppen bedriver sin verksamhet. Styrelsen har därvid noterat att Kamic Electronics uttalat att det, även om Kamic Electronics först efter Erbjudandets genomförande kommer att i detalj analysera bästa struktur för framtiden med målet att bibehålla en stor del av ElektronikGruppens identitet efter en sammanslagning, bedömer att Erbjudandet på kort sikt inte kommer att innebära någon väsentlig förändring för företagsledningen och de anställda (inklusive anställningsvillkor) eller sysselsättningen på de platser där ElektronikGruppen bedriver verksamhet. Styrelsen utgår från att denna beskrivning är riktig och har i relevanta hänseenden ingen anledning att inta en annan uppfattning.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

Stockholm den 28 juli 2011

ElektronikGruppen BK AB (publ)
Styrelsen

1 Enligt det pressmeddelande som den 22 juni 2011 offentliggjordes av Kamic Electronics äger eller annars kontrollerar Kenneth Lindqvist med närstående och Thomas Wernhoff sammantaget 150 000 aktier av serie A och 1 924 159 aktier av serie B i ElektronikGruppen. Innehavet motsvarar cirka 37,1 procent av aktiekapitalet och cirka 49,3 procent av rösterna i ElektronikGruppen. Härutöver har Kamic Electronics enligt optionsavtal rätt att förvärva 83 047 aktier av serie B motsvarande 1,5 procent av aktiekapitalet och 1,2 procent av rösterna i ElektronikGruppen.

2 Styrelsen har beslutat att inrätta ett oberoende utskott, bestående av styrelseledamöterna Catharina Lagerstam och Magnus Norman, vilka båda är oberoende i förhållande till Bolaget, för att handlägga frågor i anledning av Erbjudandet.

För frågor och ytterligare information hänvisas till:
Catharina Lagerstam, styrelseledamot i ElektronikGruppen BK AB
Magnus Norman, styrelseledamot i ElektronikGruppen BK AB

Båda kan nås genom
Håkan Lundgren, informationschef i ElektronikGruppen BK AB, telefon 08 759 35 79

Denna information är sådan som ElektronikGruppen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 juli 2011, kl 18.30.

ElektronikGruppen är en av Nordens ledande leverantörer av högteknologiska komponenter, system och produktionsutrustningar till elektronikindustrin. Koncernen består av ett 15-tal bolag organiserade i tre affärsområden. Tillsammans är bolagen verksamma i elva länder i Nordeuropa och Asien. Koncernen omsatte 922 Mkr under 2010. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic i Stockholm.