Osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.6.2011

Helsinki, Suomi, 2011-08-04 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Osavuosikatsaus          4.8.2011 klo 09:30

Osavuosikatsaus ajalta 1.1.–30.6.2011

IXONOSIN LIIKEVAIHTO EDELLISEN VUODEN TASOLLA, LIIKEVOITTO HEIKKENI

Katsauskausi lyhyesti:

- Katsauskauden liikevaihto oli 43,0 MEUR (2010: 42,4 MEUR), liikevaihdon muutos oli +1,2 prosenttia.
- Liikevoitto oli 1,1 MEUR (2010: 1,8 MEUR), 2,6 prosenttia liikevaihdosta.
- Nettotulos oli 0,7 MEUR (2010: 0,9 MEUR), 1,5 prosenttia liikevaihdosta.
- Tulos per osake oli 0,04 euroa (2010: 0,08 euroa).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli 0,7 MEUR (2010: 1,8 MEUR).

Toinen vuosineljännes 2011 lyhyesti:

- Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 21,8 MEUR (2010: 21,9 MEUR), liikevaihdon muutos oli -0,4 prosenttia.
- Liikevoitto oli 0,7 MEUR (2010: 1,3 MEUR), 3,4 prosenttia liikevaihdosta.
- Nettotulos oli 0,4 MEUR (2010: 0,7 MEUR), 2,0 prosenttia liikevaihdosta.
- Tulos per osake oli 0,03 euroa (2010: 0,06 euroa).

Tulevaisuuden näkymät lyhyesti:

- Yhtiön vuoden 2011 liikevaihdon ja -voiton ennustetaan jäävän edellisvuotta alhaisemmiksi, mutta liikevoiton olevan kuitenkin positiivisen.

Toimitusjohtaja Kari Happonen:

Ixonosin toimintaympäristö muuttui alkuvuodesta aiempaa epävakaammaksi yhtiön suurimman yksittäisen asiakkaan Nokia Oyj:n julkistettua uuden älypuhelinstrategiansa helmikuussa 2011. Edellisvuoden liiketoiminnan voimakas kasvu taittui alkuvuodesta ja liikevaihdon kasvu jäi tehostetusta uusasiakashankinnasta huolimatta vähäiseksi. Kasvun taittuminen heikensi myös toimintamme kannattavuutta, minkä johdosta käynnistimme huhtikuussa kotimaan henkilöstömme kanssa yhteistoimintaneuvottelut uudelleen järjestelläksemme toimintojamme vastaamaan liiketoiminnan tarvetta ja volyymia muuttuneessa markkinatilanteessa. Vastaavia toimenpiteitä toteutettiin kesäkuussa toimipisteissämme Tanskassa ja Yhdysvalloissa.

Mobiiliteknologioita ja niiden mahdollistamaa langatonta yhteyttä erityyppisiin online-palveluihin tullaan jatkossa hyödyntämään matka- ja älypuhelinteollisuuden ohella monilla muilla teollisuudenaloilla. Tämä tarjoaa toimialallemme ja meille, yhtenä sen johtavana toimijana, mahdollisuuden uuden kasvun rakentamiseen.

Ixonos tuottaa ohjelmisto- ja tuotekehityspalveluita globaaleilla markkinoilla toimiville yrityksille, jotka hyödyntävät liiketoiminnassaan langattomien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia tuottaessaan sekä kuluttajille että yrityskäyttäjille uusia mobiililaitteita ja näillä laitteilla käytettäviä palveluita. Tuotamme jo nyt palveluita ja ratkaisuja muun muassa teknologia- ja piirisarjatoimittajille, mobiililaitevalmistajaille, viihde- ja elektroniikkateollisuudelle sekä teleoperaattoreille ja muille online-palveluiden tarjoajille. Näiden toimialojen lisäksi tulemme jatkossa hakemaan kasvua muun muassa autoteollisuudesta ja edistyneistä ajoneuvoihin liitettävien ratkaisujen kehittämisestä, minkä vuoksi liityimme kesäkuussa Car Connectivity Consortiumin jäseneksi. Ryhmään kuuluu meidän lisäksemme merkittäviä ajoneuvojen ja kulutuselektroniikan valmistajia.

Jatkamme kuluvan vuoden toisen vuosipuoliskon aikana edelleen markkinoinnin ja myynnin painopisteen siirtämistä uusien asiakkuuksien hankintaan. Uusasiakashankintamme keihäänkärkinä toimivat Android- ja MeeGo-ohjelmistoalustoihin sekä johtavien teknologiatoimittajien piirisarjoille perustuvien älypuhelimien ja muiden mobiililaitteiden kokonaisvastuulliset laitesuunnittelupalvelut, käyttökokemussuunnittelun palvelut sekä mobiilisisältöjen ja -sovellusten jakeluratkaisut. Kotimaisen Business Solutions -tytäryhtiön tarjooman keskiössä ovat digitaalisen liiketoiminnan ja sähköisen asioinnin kehittämiseen tarjottavat ratkaisut ja pilvipalvelut.

Asiakaskuntamme tulee laajentumaan jo kuluvan vuoden aikana ja uusien asiakkuuksien synnyttämä liikevaihto tulee tasapainottamaan Nokia-asiakkuutemme supistuvaa liikevaihtoa. Ennakoimme kuitenkin liikevaihdon supistuvan kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä niin merkittävästi, että koko vuoden liikevaihtomme tulee jäämään viimevuotista alhaisemmaksi. Odotamme liikevaihdon supistumisen jatkuvan myös ensi vuoden puolella. Tavoitteenamme on uusasiakashankinnan ohella varautua kulurakenteen sopeuttamisiin ylläpitääksemme mahdollisimman hyvää kannattavuutta.

LIIKETOIMINTA

Ixonos kehittää langattomia teknologioita, ohjelmistoja, päätelaitteita ja palveluita. Yhdessä asiakasyritystemme kanssa luomme tuotteita ja palveluita, joiden avulla kuluttujat voivat nauttia elämyksellisistä digitaalisista kokemuksista ajasta ja paikasta riippumatta.

Edistämme asiakasyritystemme kilpailukykyä mahdollistamalla asiakkaidemme laitteiden ja palveluiden ylivertaisen käyttökokemuksen sekä nopean markkinoille tulon. Pyrimme asemoitumaan toimialan johtavien innovaattoreiden ja edelläkävijöiden strategiseksi kumppaniksi. Tuotamme ratkaisuja ja palveluita mobiililaitteiden ohjelmistojen ja kokonaisten langattomien laitteiden tuotekehitykseen, mobiilisovellusten ja mobiilien verkkopalveluiden suunnitteluun, tuottamiseen ja ylläpitoon sekä laitteet ja palvelut kattavaan käyttökokemussuunnitteluun.

Suomessa toimiva tytäryhtiömme Ixonos Business Solutions Oy tuottaa ratkaisuja ja palveluita digitaalisen liiketoiminnan ja sähköisen asioinnin kehittämiseen.

Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Suomessa, Etelä-Koreassa, Isossa-Britanniassa, Kiinassa, Saksassa, Slovakiassa, Tanskassa, Virossa ja Yhdysvalloissa.

SEGMENTIT

Ixonosin raportoi liiketoimintansa vuoden 2011 alusta lähtien kahdessa segmentissä: Mobile Solutions ja Business Solutions.

Mobile Solutions

Mobile Solutions -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat langattomien teknologioiden, päätelaitteiden ja palveluiden kehittämiseen tarjottavat ratkaisut ja palvelut. Liiketoiminta-alueen asiakaskunta koostuu kansainvälisillä markkinoilla toimivista langattomien teknologioiden toimittajista, mobiililaitevalmistajista, teleoperaattoreista, viihde-elektroniikkavalmistajista sekä muista yrityksistä, jotka hyödyntävät langattoman tietoliikenteen tarjoamia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Mobile Solutions -liiketoiminta-alueen tarjooma muodostuu asiakaskohtaisista asiantuntijapalveluista sekä tuotteistetuista Device Creation, User Experience Design ja Managed Services -ratkaisuista.

Device Creation Centre, Ixonosin langattomien laitteiden kehitysyksikkö, tuottaa mobiilipäätelaitteiden laitekehitysratkaisuja, jotka kattavat ohjelmistosuunnittelun lisäksi laitteiden mekaniikka- ja elektroniikkasuunnittelun. Yksikkö tuottaa kokonaisvaltaisia, seuraavan sukupolven langattomien laitteiden tuotekehityspalveluita ja tavoittelee asiakkaikseen kansainvälisiä laitevalmistajia ja teleoperaattoreita. Yksikössä suunnitellaan maailman johtavien teknologiatoimittajien uusille tehokkaille piiriperheille ja useille eri käyttöjärjestelmille perustuvia älypuhelimia ja muita langattomia laitteita.

User Experience Design Centre on Ixonosin käyttökokemuksen suunnittelu- ja konsultointipalveluja tarjoava suunnitteluyksikkö. Yksikkö on keskittynyt houkuttelevien käyttökokemusten tuottamiseen ja auttaa omalta osaltaan tuotteistettujen palvelujen ja asiakaskohtaisesti räätälöitävien ratkaisujen toteuttamisen Ixonosin kansainväliselle asiakaskunnalle. Yksikön palvelut ulottuvat käyttökokemussuunnittelun strategiasta ja konseptoinnista konkreettiseen suunnittelutyöhön ja ratkaisun tuottamiseen.

Managed Services Centre tuottaa liiketoimintakriittisten verkkopalveluiden koko elinkaaren kattavia ratkaisuja ja palveluita tarvemäärittelystä suunnitteluun ja kehittämiseen sekä palveluiden ylläpitoon ja jatkokehitykseen. Yksikössä kehitetään ja ylläpidetään muun muassa media- ja sisältöpalveluiden, tiedonhallinnan, mobiilimainonnan ja sähköisen kaupankäynnin ratkaisuja sekä yhteisöpalveluita. Verkko- ja mobiilipalveluiden joustavan kehityksen ja käyttöönoton lisäksi yksikkö tarjoaa ylläpitokokonaisuuden, johon kuuluvat sovellustuki sekä ylläpito- sekä konesalipalvelut.

Mobile Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi katsauskaudella 2,3 prosenttia 36,4 MEUR:oon (2010: 35,5 MEUR). Liikevoitto pieneni 20,4 prosenttia 3,1 MEUR:oon (2010: 3,7 MEUR) ollen 8,5 prosenttia liikevaihdosta.

Mobile Solutions -liiketoiminta-alueen toimintaympäristö muuttui alkuvuodesta epävakaammaksi Nokia Oyj:n, yhtiön avainasiakkaan, julkistettua uuden älypuhelinstrategiansa. Nokia-asiakkuudessa tapahtuneiden muutosten johdosta segmentti jäi selvästi kasvutavoitteistaan. Nokian MeeGo- ja Symbian-ohjelmistoalustoihin perustuvien tuotekehityspalveluiden kysynnän arvioidaan heikkenevän kuluvan vuoden jälkimmäisen puoliskon sekä vuoden 2012 aikana. Näin ollen segmentin liiketoiminnan volyymin ja kannattavuuden odotetaan heikkenevän.

Ixonos jatkaa strategiansa mukaisesti Mobile Solutions -liiketoiminta-alueen asiakaskunnan laajentamista vahvistamalla mobiili-Linux-alustoihin, kuten Androidiin ja MeeGoon, perustuvaa palvelu- ja ratkaisumyyntiä. Kohderyhmänä ovat mobiiliteknologiatoimittajat, mobiililaite- ja viihde-elektroniikkavalmistajat sekä muut kotimaiset ja kansainväliset yritykset. Samanaikaisesti segmentissä pyritään ylläpitämään mahdollisimman hyvää kannattavuutta.

Business Solutions

Ixonos Business Solutions liiketoiminta-alue tuottaa innovatiivisia digitaalisen liiketoiminnan ratkaisuja tulevaisuuden palveluliiketoiminnan haasteisiin. Business Solutions -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat digitaalisen liiketoiminnan ja sähköisen asioinnin kehittämiseen tarjottavat ratkaisut ja palvelut. Liiketoiminta-alueen asiakaskunta koostuu suomalaisista telekommunikaatio- ja rahoitusalan yrityksistä sekä julkishallinnon organisaatioista.

Liiketoiminta-alueen tarjoamat sähköisen asioinnin palvelut keskittyvät liiketoimintaprosessien kehittämiseen, arkkitehtuuripalveluihin, portaaliratkaisuihin, sisällön- ja dokumenttienhallinnan ratkaisuihin, sekä business intelligence -ratkaisuihin. Yksikkö tarjoaa myös tuotekehityspalveluita, jotka auttavat asiakasyrityksiä luomaan innovatiivisia uusia verkkopalveluita ketterää kehitystä hyödyntäen. Näillä palveluilla Ixonos Business Solutions pyrkii kehittämään asiakkaidensa sisäistä ja ulkoista asiakaspalvelua.

Yksikkö hyödyntää kehittämissään ratkaisuissa valittujen teknologiakumppanien tuotealustoja sekä avoimen lähdekoodin ratkaisuja. Toimimalla yhdessä Ixonosin muiden yksiköiden kanssa Business Solutions tarjoaa kokonaisratkaisuja asiakkaiden sähköisen asioinnin tarpeisiin.

Business Solutions -segmentin liikevaihto pieneni katsauskaudella 14,7 prosenttia 7,5 MEUR:oon (2010: 8,8 MEUR). Liiketulos oli -0,4 MEUR tappiollinen; tappio oli kuitenkin hieman edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa pienempi (2010: -0,5 MEUR). Segmentin liiketoiminnan pieneneminen pysähtyi edellisvuoden lopulla ja liiketoiminta kääntyi alkuvuodesta kasvuun, mistä huolimatta liiketoiminta-alueen liiketulos on pysynyt tappiollisena.

LIIKEVAIHTO

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 43,0 MEUR (2010: 42,4 MEUR), mikä on 1,2 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Segmenttien yhteenlasketusta liikevaihdosta, ennen sisäisen liikevaihdon eliminointeja, kertyi 82,8 prosenttia (2010: 80,1) Mobile Solutions -liiketoimintasegmentistä ja 17,2 prosenttia (2010: 19,9) Business Solutions -liiketoimintasegmentistä.

Toisella vuosineljänneksellä liikevaihto oli 21,8 MEUR (2010: 21,9 MEUR), mikä on 0,4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Liikevaihto segmenteittäin:

1000 EUR 1–6 2011 1–6 2010 1–12 2010
Mobile Solutions 36 355 35 536 72 579
Business Solutions 7 548 8 849 15 475
Eliminoinnit -948 -1958 -3 110
Konserni yhteensä 42 954  42 427 84 944

TULOS

Konsernin liikevoitto oli 1,1 MEUR (2010: 1,8 MEUR), ja voitto ennen veroja 0,9 MEUR (2010: 1,3 MEUR). Katsauskauden voitto oli 0,7 MEUR (2010: 0,9 MEUR). Tulos per osake oli 0,04 euroa (2010: 0,08 EUR). Liiketoiminnan rahavirta/osake oli 0,02 euroa (2010: 0,15).

Toisella vuosineljänneksellä liikevoitto oli 0,6 MEUR (2010: 1,3 MEUR) ja voitto ennen veroja 0,5 MEUR (2010: 0,9 MEUR). Toisen vuosineljänneksen voitto oli 0,3 MEUR (2010: 0,7 MEUR). Toisen vuosineljänneksen tulos per osake laimennettu oli 0,03 euroa (2010: 0,06 euroa). Toisella vuosineljänneksellä liiketoiminnan rahavirta/osake laimennettu oli 0,03 euroa (2010: 0,32). Toisen neljänneksen ja koko katsauskauden tulokseen vaikuttaa toiminnan uudelleenjärjestelyistä ja ulkomaantoimipisteiden sulkemisista aiheutuneet noin 0,4 miljoonan euron kertaluonteiset kulut.

Liikevoitto segmenteittäin:

1000 EUR 1–6 2011 1–6 2010 1–12 2010
Mobile Solutions 3 093 3 724 8 891
Business Solutions -400 -472 -838
Konsernin yhteiset kulut -1 588 -1 444 -2 722
Konserni yhteensä 1 105 1 809 5 331

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oman pääoman tuotto (ROE) oli 4,5 prosenttia (2010: 8,2) ja sijoitetun pääoman tuotto (ROI) 5,9 prosenttia (2010: 9,4).

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 57,9 MEUR (2010: 58,1 MEUR). Oma pääoma oli 29,1 MEUR (2010: 26,0 MEUR). Omavaraisuusaste oli 51,1 prosent­tia (2010: 44,7). Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 1,0 MEUR (2010: 4,2 MEUR).

Yhtiön taseessa oli katsauskauden lopussa 9,2 MEUR (2010: 12,5 MEUR) pankkilainoja sisältäen käytössä olevat pankkilimiitit. Pankkilainoihin liittyy rahoituskovenantteja, jotka on sidottu yhtiön omavaraisuusasteeseen ja korollisten pankkilainojen (osittain korollisten nettovelkojen) ja rullaavan 12 kuukauden käyttökatteen suhteeseen.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 30.6.2011 liikearvoa 23,6 miljoonaa euroa. Yhtiö toteutti vuoden 2010 lopussa liikearvojen arvonalennustestin kaikissa kassavirtaa tuottavissa yksiköissä ja totesi, että yksiköihin ei liity liikearvojen alaskirjaustarvetta. Yhtiön tämän hetken arvion mukaan riski tulevien kassavirtojen arvioinnissa on kasvanut, mutta yhtiöllä ei ole tiedossa tuleviin kassavirtoihin sellaista muutosta, että se vaikuttaisi alaskirjaustarpeeseen.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella 0,7 MEUR (2010: 1,8 MEUR). Liiketoiminnan rahavirtaan vaikutti edellisvuodesta lähtien pidentynyt myyntisaamisten kiertoaika, jonka lyhentämiseksi yhtiö oli 30.6.2011 mennessä myynyt myyntisaamisia yhteensä 3,5 MEUR (2010: 1,9 MEUR).

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli katsauskauden aikana keskimäärin 1 143 (2010: 1 105) ja kauden lopussa 1 146 (2010: 1 135). Henkilöstömäärän kasvu kohdistui pääasiassa ulkomaisiin yhtiöihin. Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstöstä 682 henkeä (2010: 756) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 464 henkeä (2010: 379) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Katsauskaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 2,79 euroa (2010: 2,99 euroa), alin 0,92 euroa (2010: 1,87 euroa) ja päätöskurssi 30.6.2011 oli 1,00 euroa (2010: 1,93 euroa). Katsauskauden keskikurssi oli 1,67 euroa (2010: 2,17 euroa). Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 3.854.126 kappaletta (2010: 1.048.559 kappaletta), mikä vastaa 25,5 prosenttia (2010: 11,3 prosenttia) osakkeiden lukumäärästä katsauskauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla 30.6.2011 oli 15.102.484 euroa (2010: 28.245.268 euroa).

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 15.102.484 kappaletta. Katsauskaudella toteutetun suunnatun osakeannin jälkeen osakkeiden lukumäärä on 15.122.974 osaketta.

Optio-ohjelma 2006

2006 AI-optioita on laskettu liikkeelle 140.000 kappaletta, AII-optioita 140.000 kappaletta, BI-optioita 60.000 kappaletta ja BII-optioita 60.000 kappaletta. A-sarjan optioista on palautunut yhtiölle optioehtojen perusteella 15.000 kappaletta AI-optioita ja 25.000 kappaletta AII-optioita. Palautuneista A-sarjan optioista 30.000 on muunnettu optioehtojen mukaisesti B-sarjan optioiksi ja jaettu uudelleen. B-sarjan optioista on palautunut yhtiölle optioehtojen perusteella 5.000 kappaletta BI-optioita ja 10.000 kappaletta BII-optioita. Vielä ulkona olevilla 2006 optiosarjojen optioilla voidaan merkitä yhteensä enintään 366.500 osaketta, mikä on 3,9 prosenttia yhtiön osakemäärästä. Osakkeiden merkintäaika 2006 AI-optioilla alkoi 1.10.2007. Merkintäaika alkoi AII- ja BI-optioilla 1.10.2008 ja BII-optioilla 1.10.2009. AI- ja AII-optioilla merkintähinta 30.6.2011 tilanteessa on 4,13 euroa, BI- ja BII-optioilla 4,92 euroa. Merkintäaika 2006 optioilla päättyy 31.12.2011.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi yhtiön hallitus päätti 1.6.2010 muuttaa optio-oikeuksien merkintäsuhdetta ja merkintähintaa osakeannin johdosta. Merkintäsuhdetta muutettiin siten, että kukin vuoden 2006A ja 2006B optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään 1,57 osaketta. Optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta perustuu Yhtiön osakkeen vallitsevaan markkinahintaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tammi-maaliskuussa 2006 ja 2007. Optio-oikeudella 2006A merkittävän osakkeen merkintähinta on kuitenkin vähintään 3,0464 euroa ja optio-oikeudella 2006B merkittävän osakkeen merkintähinta on kuitenkin vähintään 3,5491 euroa. Osakemerkinnän yhteydessä optio-oikeuksien haltijan merkitsemä osakkeiden kokonaismäärä pyöristetään alaspäin täysiksi osakkeiksi. Kokonaismerkintähinta lasketaan pyöristettyä osakkeiden määrää käyttäen ja pyöristetään lähimpään täyteen senttiin. Muutoksen jälkeen optioilla voidaan merkitä enintään 575.405 osaketta, mikä vastaa 3,8 prosenttia katsauskauden lopun osakemäärästä.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 30.6.2011 oli 3 086 (2010: 2 983). Yksityishenkilöt omistivat 53,3 prosenttia (2010: 56,9 prosenttia) ja yhteisöt 46,7 prosenttia (2010: 43,1 prosenttia) osakkeista. Ulkomaalaisomistuksen osuus koko osakemäärästä oli 7,9 prosenttia (2010: 7,8 prosenttia).

Hallituksen valtuudet

Ixonos Oyj:n varsinainen yhtiökokous, joka järjestettiin 29.3.2011, valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta seuraavin ehdoin:

Valtuutuksen nojalla annettavien uusien osakkeiden määrä voi olla yhteensä enintään 1.500.000 osaketta, mikä vastaa noin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä.

Hallitukselle annettiin oikeus päättää em. valtuutuksen rajoissa kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien ehdoista.

Hallitus oikeutettiin päättämään merkintähinnan merkitsemisestä joko osakepääoman korotukseksi tai kokonaan tai osittain sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua myös suunnatusti osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen, jos tähän on osakeyhtiölain mukainen yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutusta voidaan tällöin käyttää yrityskauppojen tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien investointien rahoittamiseksi sekä konsernin vakavaraisuuden ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi tai osana yhtiön kannustinjärjestelmää.

Valtuutus on voimassa vuonna 2012 pidettävään varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka.

MUITA KATSAUSKAUDEN TAPAHTUMIA

Ixonos päätti yhteistoimintaneuvottelut

Yhtiö käynnisti 19.4.2011 Ixonos-konsernin kotimaan henkilöstöä – lukuun ottamatta Ixonos Business Solutions Oy:n henkilöstöä – koskevat yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisista, taloudellisista sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuen. Neuvotteluiden tavoitteena oli sopeuttaa yhtiön kulurakennetta vastaamaan hidastuneeseen kasvuun sekä parantaa yhtiön valmiuksia ylläpitää mahdollisimman hyvää kannattavuutta.

Neuvottelujen päättymisestä tiedotettiin 1.6.2011. Neuvottelujen tuloksena Ixonos-konsernin hallinnosta ja liiketoiminnan tukitoiminnoista irtisanottiin 8 henkeä. Tämän lisäksi tehostamistoimenpiteenä vapaaehtoisten lähtijöiden, kuten irtisanoutuneiden ja perhevapaille siirtyvien, tilalle ei palkata uutta, korvaavaa henkilöstöä.

Lisäksi yhtiö lopettaa mobiililaitteiden tuotekehityspalveluiden tuottamisen Salossa ja Turussa sijaitsevissa toimipisteissä vaiheittain vuoden 2011 loppuun mennessä. Neuvotteluiden vähennystoimenpiteet kohdistuivat näissä toimipisteissä 21 henkeen, mikäli heille ei löydy työllistymismahdollisuuksia Ixonosin muissa yksiköissä.

Neuvotteluiden piirissä olleista työntekijöistä 14 on siirtynyt muihin tehtäviin konsernin sisällä. Yhtiössä varaudutaan lisäksi hidastuneeseen kasvuun lomauttamalla tarvittaessa enintään 50 henkeä syyskuun 2011 alkuun mennessä.

Uusi toimipiste Souliin

Yhtiön kesäkuussa avattu sivukonttori Etelä-Korean Soulissa toimii alueellisena asiakasrajapintana, myyntikonttorina ja teknisen tuen palvelupisteenä sekä nykyisille että uusille asiakkaille. Uuden toimipisteen perustaminen tukee yhtiön strategista pyrkimystä laajentaa liiketoimintaa kansainvälisesti sekä vahvistaa uusasiakasmyynnillisiä panostuksia, jotka kohdistuvat erilaisten mobiililaitteiden parissa toimiviin kansainvälisiin yrityksiin. Korean toimipiste on osa Ixonosin Aasian ja Tyynenmeren alueen -toimintoja.

Qualcomm-piirisarjat yhtiön teknologiaperustaan

Yhtiö lisenssoi kesäkuussa oikeuden käyttää Qualcommin piirisarjateknologiaa, mikä mahdollistaa monen tyyppisten Android-laitteiden toimittamisen kokonaisvastuullisina kehitysprojekteina kansainväliselle asiakaskunnalle. Qualcommin teknologian avulla yhtiö pystyy kehittämään nopeasti ja tehokkaasti päätelaitteita suureen ja kasvavaan markkinaan.

Ulkomaan toimintojen tehostaminen ja ensimmäisen vuosipuoliskon liikevoitto-ohjeistuksen tarkennus

Ixonos tiedotti tilikauden ensimmäisessä osavuosikatsauksessa konsernin ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton olevan viime vuoden tasolla. Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten johdosta yhtiö tiedotti 29.6.2011 sulkevansa Yhdysvalloissa Bostonin toimipisteen ja keskittävänsä USA:n myyntitoiminnot länsirannikolle lähemmäksi mobiiliteknologiaa kehittäviä asiakasyrityksiä, mediayhtiöitä sekä muita mobiilisisältöjä ja -palveluja tarjoavia yrityksiä. Samalla tiedotettiin Kööpenhaminan toimipisteen sulkemisesta ja Tanskan toimintojen keskittämisestä Aalborgiin, jossa tehdään eritoten Android-käyttöjärjestelmään perustuvaa kehitystyötä.

Ulkomaisten toimintojen tehostamiseen sekä aiemmin tiedotettuihin Suomen yhteistoimintaneuvotteluihin liittyen yhtiö kirjasi kuluvan vuoden toiselle neljännekselle 0,4 miljoonan euron kertaluontoiset kulut. Toimintojen tehostamisen odotetaan tuovan vuositasolla noin 2,5 miljoonan euron säästöt vuoden kolmannelta neljännekseltä lähtien.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön kotisivuilla: www.ixonos.com.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Ixonosin yritysostot vuosina 2006–2008, vuonna 2010 tapahtunut nopea kasvu sekä myyntisaamisten pidentynyt kierto ovat lisänneet yhtiön käyttöpääoman tarvetta. Käyttöpääoman tarpeen kasvua hallitaan luomalla riittävät puskurit varojen riittävyyden varmistamiseksi yhdessä rahoittajien kanssa sekä tehostamalla käyttöpääoman kiertoa. Yhtiöllä on lisäksi taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski, mikäli yhtiön tai jonkin sen kassavirtaa tuottavan yksikön tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden johdosta. Liikearvo testataan vuosittain, vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja myös muulloin jos tarvetta ilmenee.

Yhtiön rahoitussopimuksiin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten lainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla rahoittajien kanssa sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin. Ixonosilla on normaalin toimintansa vaatimat kassavarat käytössään.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Gartnerin tutkimusten mukaan maailmanlaajuisten matka- ja älypuhelimien sekä muiden mobiililaitteiden tuotekehityspalveluiden markkinoiden odotetaan edelleen kasvavan voimakkaasti vuoden 2011 aikana. Langattoman tiedonsiirron hyödyntämisen odotetaan leviävän edelleen uusille kulutuselektroniikan alueille. Market-Vision mukaan Suomen ICT-markkinat kasvavat vuoden 2011 aikana noin 4 prosenttia, mikä on lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa.

Ixonos jatkaa strategiansa mukaisesti asiakaskuntansa laajentamiseen tähtääviä toimenpiteitä vahvistamalla palvelu- ja ratkaisumyyntiä mobiiliteknologiatoimittajille, mobiililaite- ja viihde-elektroniikkavalmistajille sekä muille kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille pyrkien samanaikaisesti ylläpitämään mahdollisimman hyvää kannattavuutta. Yhtiön ohjelmistokehityspalveluiden myynnin Nokian MeeGo- ja Symbian-ohjelmistoalustoihin perustuviin tuotekehityshankkeisiin arvioidaan kuluvan vuoden jälkimmäisen vuosipuoliskon aikana laskevan. Huolimatta tehostetusta myynnistä muille asiakkaille Ixonosin Mobile Solutions -liiketoiminta-alueen volyymin ja kannattavuuden ennakoidaan tämän johdosta heikkenevän edellisvuotisesta.

Yhtiön tavoitteena on jatkaa voimakasta uusasiakashankintaa, palveluiden kehittämistä sekä toimintoja tehostamalla ylläpitää liiketoiminnan kassavirtaa ja kannattavuutta.

SEURAAVAT KATSAUKSET

Osavuosikatsaus ajalta 1.1.–30.9.2011 julkaistaan tiistaina 25.10.2011.

IXONOS OYJ

Lisätietoja antaa:
Ixonos Oyj
toimitusjohtaja Kari Happonen, puh. 0400 700 761, kari.happonen@ixonos.com
talousjohtaja Timo Leinonen, puh. 0400 793 073, timo.leinonen@ixonos.com

Jakelu:

IXONOS-KONSERNI

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ 1.1.–30.6.2011

Laatimisperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen 31.12.2010 laatimisperiaatteita ja vuositilinpäätöksessä kuvattuja 1.1.2011 käyttöönotettuja uusia tai uudistettuja standardeja.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat osavuosikatsaushetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt ja yhtiön johdon omistama Ixonos Management Invest Oy. Alkuperäinen osavuosikatsaus on suomenkielinen. Englanninkielinen osavuosikatsaus on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUR

E: Omat osakkeet
F: Muuntoero
G: Kertyneet voittovarat
H: Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä
I: Määräysvallattomien omistajien osuus
J: Oma pääoma yhteensä

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
  A B C D E F G H I J
Oma pääoma 1.1.2010 373 219 0 14 808 0 -11 3 789 19 177   19 177
Tilikauden tulos             925 925   925
Muut laajan tuloksen erät:
 Muuntoeron muutos           104   104   104
Tapahtumat osakkeen-omistajien kanssa:
 Uusmerkintä     5 766         5 766   5 766
Oma pääoma 30.6.2010 373 219 5 766 14 808 0 93 3 789 25 972 0 25 972

Oma pääoma 1.1.2011 585 219 0 20 343 0 29 7 058 28 234 224 28 457
Katsauskauden tulos             663 663 -12 651
Muut laajan tuloksen erät:
 Muuntoeron muutos           -56   -56   -56

käyttö-
omaisuus-
hyödykkeet
Myytävissä olevat sijoitukset Yht.
1.1.2010

Yhteensä 4 309 4 771 4 893
Käypä arvo -33 -145 -54

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET