Delårsrapport kvartal 2 2011 MedCore AB

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 25,0 (16,8) Mkr +49%
  • EBITDA -0,4 (0,1) Mkr
  • Tecknat nordiskt distributionsavtal med Cellnovo Ltd avseende en helt ny generation av insulinpumpar.

Januari – juni 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 48,9 (31,7) Mkr  +54%
  • EBITDA -0,6 (0,6) Mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -3,4 (-1,0) Mkr
  • Resultat per aktie -0,71 (-0,22) kr.

VD har ordet!

Vi har under andra kvartalet 2011 haft en fortsatt stabil försäljning frånsett affärsområdet Diabetes. Försäljningen uppgick till 25,0 (16,8) Mkr vilket är en tillväxt på 49 % jämfört med samma period föregående år. Tillväxten representeras till största delen av försäljningen i vårt danska dotterbolag MedCore Danmark AS som hade en försäljning på 11,9 Mkr under den aktuella perioden. MedCore Danmark AS förvärvades den 1 oktober 2010. Orsaken till nedgången av försäljningen inom affärsområdet Diabetes är att bolaget förlorade ett stort avtal på blodsockermätare. Vidare har förbrukningen av teststickor per patient minskat på grund av nya rekommendationer.

Lanseringen av de nya ortopediska implantaten inom ryggkirurgi har startat i Danmark medans starten i Sverige kommer att ske i mitten av det tredje kvartalet. Inför lanseringen i Sverige har vi anställt Per Wallen som har lång erfarenhet av försäljning av ortopediska implantat.  Per har bland annat arbetat hos Johnson&Johnson med ansvar för den nordiska marknaden.

Under det andra kvartalet har Bolaget skrivit ett exklusivt avtal för den nordiska marknaden med Cellnovo Ltd beträffande en helt ny generation av insulinpumpar – The first mobile Diabetes Management System. Produkten kommer att både förbättra och förenkla den dagliga behandlingen för diabetespatienten och sjukvården. Marknaden i Norden för insulinpumpar omsätter idag cirka 500 Mkr. Lanseringen av den nya insulinpumpen planeras till det första kvartalet 2012.

Med anledning av minskad försäljning inom affärsområdet Diabetes har Bolaget justerat den tidigare prognosen på 125 Mkr till 115 Mkr. Den nya prognosen innebär en tillväxt på 56% jämfört med 2010.

Sverker Olofsson, VD

Frågor angående rapporten ställs till:
         VD Sverker Olofsson, tel 08-631 08 31, e-mail: sverker.olofsson@medcore.se
         CFO Thomas Broberger, tel 08-444 03 44, e-mail: thomas.broberger@medcore.se