Affitech A/S rapporterer fremgang i udviklingen af Selskabets 100% humane antistof lægemiddelprogrammer AT001 og AT008 og finansielt resultat for andet kvartal af 2011

Meddelelse nr. 16/2011

København og Oslo, d. 31. august 2011, 2011-08-31 17:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Affitech modtog første betaling på 18,6 millioner kr. som led i strategisk russisk samarbejde
  • GMP produktion af AT001/r84 til kliniske forsøg gennemført
  • AT008/antiCCR4 udviklingskandidat identificeret
  • Roche kombinerer det Affitech genererede humane antistof LC06 rettet mod angiopoietin-2 med Avastin® i bi-specifikt antistof program
  • Tab i første halvdel af 2011: 32 millioner kr.
  • Kontantbeholdning pr. 30. juni 2011: 37 millioner kr.
  • Uændret forventning om nettotab for 2011 på 50-60 millioner kr.
  • Østre Landsret frifandt Affitech i retssag anlagt af minoritetsaktionærer

Affitech A/S, (NASDAQ OMX: AFFI), der udvikler antistoflægemidler, meddeler i dag, at Selskabet i andet kvartal af 2011 modtog sin første betaling som led i det strategiske russiske samarbejde, samt at Selskabets to mest avancerede forsknings- og udviklingsprogrammer fortsat gør stor fremgang. Selskabets tab i første halvdel af 2011 er på 32 millioner kr. Affitech havde d. 30. juni 2011 en kontantbeholdning på 37 millioner kr.

Martin Welschof, Managing Director i Affitech A/S kommenterer kvartalsrapporten:

“Jeg er meget tilfreds med, at Affitech i den første halvdel af 2011 fortsat havde væsentlig fremgang. Det var en stor milepæl for Selskabet, da vores russiske partner IBC Generium indløste licensen for AT001/r84 i juni 2011 og dermed bekræftede deres tillid til vores førende antistoflægemiddelprogram. Vi forventer yderligere betydelige indtægter i form af licens- og milepælsbetalinger som led i samarbejdet med IBC Generium i løbet af sidste halvdel af 2011. Vi og IBC Generium deler begejstringen over det kliniske og kommercielle potentiale i vores humane anti-VEGF antistof AT001/r84, og vi færdiggør pt. det materiale, der skal bruges til ansøgningen om at gennemføre kliniske undersøgelser i Rusland.”

Om Affitech A/S

Affitech A/S er en børsnoteret (NASDAQ OMX Copenhagen) biotekvirksomhed med hovedsæde i København, Danmark og forsknings- og udviklingsfaciliteter i Oslo, Norge. Affitech A/S udvikler 100% humane antistoflægemidler baseret på række patenterede antistofteknologier. Affitech A/S’ lægemiddel­kandidater retter sig bl.a. mod kræft og betændelses­tilstande. Affitech A/S’ antistoflægemidler mod molekyler på celleoverfladen bliver udviklet på basis af Selskabets proprietære teknologi­platform CBAS™ (Cell Based Antibody Selection). Adskillige af de læge­mid­del­kandidater, Selskabet har rettighederne til, er udviklet ved hjælp af CBAS™ teknologien. Affitech udvikler sine to ledende antistofkandidater AT001/r84 og AT008/CCR4 i samarbejde med sin russiske partner IBC Generium. Selskabet har indledningsvis fokus på hurtig og kosteffektiv udvikling via samarbejde med partnere om klinisk udvikling i ’emerging markets’. Yderligere information fås på www.affitech.com.

Ansvarsfraskrivelse

Denne meddelelse kan indeholde fremadrettede udsagn, herunder udsagn om Affitechs forventninger til udviklingen af den prækliniske og kliniske pipeline med tidspunkter for igangsættelse og færdiggørelse af kliniske undersøgelser samt med hensyn til forventet likviditetsforbrug. Sådanne udsagn er baseret på ledelsens nuværende forventninger og er forbundet med risici og usikkerhed, som kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, der beskrives i de fremadrettede udsagn. Affitech advarer sine investorer om, at der ikke kan gives sikkerhed for, at de faktiske resultater eller forretningsforhold ikke vil afvige væsentligt fra hvad, der forudsiges eller gives udtryk for i sådanne fremadrettede udsagn som følge af forskellige faktorer, herunder, men ikke begrænset til, følgende: Risici forbundet udvikling af teknologi, risikoen for at forskning og udvikling ikke vil resultere i nye produkter, som får kommerciel succes, konkurrenceforhold, evnen til at gennemføre levedygtige og profitable kommercielle aftaler, risikoen for at endnu ikke udstedte patenter ikke godkendes, og vanskeligheder ved at få relevant myndighedsgodkendelse af nye produkter. Det er ikke Affitechs hensigt at påtage sig en forpligtelse til at opdatere eller ændre fremadrettede udsagn, hverken som følge af fremkomsten af nye oplysninger, fremtidige begivenheder eller på anden måde, medmindre loven kræver det.

Randi Krogsgaard, Director IR & Corporate Communications

Tlf. # +45 2320 1001, e-mail: ir@affitech.com