FLSmidth overtager det canadiske selskab Knelson

PRESSEMEDDELELSE

FLSmidth har i dag indgået en aftale om at overtage aktiverne i det privatejede selskab Knelson, et canadisk corporate partnerskab med aktiviteter inden for mineralindustrien.

Knelson udvikler, fremstiller og monterer udstyr til genanvendelse af ædelmetaller, f.eks. guld, platin og sølv, samt avanceret gravitationsseparation af grundmetaller og industrielle mineraler med over 3000 anlæg i mere end 70 lande rundt omkring i verden. Kundegrundlaget omfatter alle store guld-, platin- og sølvmineselskaber.

Knelson er verdensførende i udvikling, design, fremstilling og levering af teknologi for gravitationskoncentrering til de globale mine- og mineralopberedningsindustrier. Selskabet har en række patenter som har bidraget til at selskabet har opnået en markedsledende position i gravitationsseparation af guld fra brudt malm. Aktiviteterne håndteres primært fra selskabets hovedkvarterer i Langley, British Columbia i Canada.

Købet omfatter Knelsons polyurethanselskab Progressive Urethane Manufacturers Inc., som bliver en værdifuld udbygning til FLSmidth's leverandørkæde indenfor sliddele, og Knelsons produktselskab indenfor finformaling, Knelson Milling Solutions.

"Købet af Knelson styrker FLSmidths udbud især indenfor ædelmetaller og understøtter vores mulighed for at opfylde kundernes behov for procesteknologi, proces know-how og komplette integrerede løsninger", udtaler adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen.

Selskabet blev grundlagt af Byron Knelson i 1978. Selskabet beskæftiger i dag omkring 140 medarbejdere, herunder sønnen Brett Knelson og svigersønnen Doug Corsan, som overtog ledelsen af det familieejede selskab efter Byrons pensionering i 2000.

En hensigtserklæring er også blevet indgået med henblik på at overtage aktiverne i relation til Knelson's aktiviteter i Rusland.  Afhængig af myndighedernes godkendelse til at erhverve aktiverne, forventes denne del af handlen at blive afsluttet inden for de næste 90 dage.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til adm. koncernchef Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations