Styrelsen föreslår företrädesemission om 17,8 miljoner kronor

Stockholm, 2011-10-17 08:51 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Styrelsen i Paradox Entertainment AB (publ), listat på First North Premier, har beslutat att framlägga förslag om en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna samt erforderliga ändringar av kapitalgränser och antalet aktier i bolagsordningen. Vid full teckning tillförs Bolaget 17,8 miljoner kronor före emissionskostnader genom utgivande av högst 44 622 465 aktier. Styrelsen kommer under innevarande vecka att offentliggöra kallelse till en extra bolagsstämma för att behandla förslaget.

Emissionsförslaget föreslås i korthet innebära följande:

• Innehav av en (1) befintlig aktie i Paradox Entertainment ger rätt att teckna en (1) ny aktie till teckningskursen 0,40 SEK per aktie
  • Drygt 42% av bolagets aktieägare, inklusive styrelse och ledande befattningshavare, har hittills förbundit sig att teckna aktier i enlighet med förslaget
  • Bolagsstämman är avsedd att hållas före november månads utgång för att besluta om emissionen samt erforderliga ändring av bolagsordningen
  • Emissionen bedöms vara slutförd runt årsskiftet

En närmare tidtabell kommer att framgå av det fullständiga emissionsförslaget som kommer att göras tillgänglig tre veckor före den extra bolagsstämman.

För att underlätta prospektarbetet avser Bolaget att tidigarelägga tredje kvartalsrapporten och avlägga denna samt meddelanden om emissionen och den extra bolagsstämman på svenska.

Bakgrund och motiv

Bakgrunden till föreliggande kapitalanskaffning är följande:

• Bolaget vill skapa ett utrymme för en strategisk översyn av verksamheten. Såtillvida har Bolaget under året bland annat påbörjat viss ny verksamhet inom produktion och samproduktion av film. Bolaget vill också ha utrymme att utvärdera olika alternativ beroende på det slutliga utfallet av filmen ”Conan the Barbarian”.
  • Som tidigare meddelats i pressreleasen 30 september 2011 utfärdade Bolaget en vinstvarning. Bolaget behöver täcka lägre royaltyintäkter samt tillkommande kostnader som en direkt och indirekt effekt av ett sämre än väntat utfall av filmen ”Conan the Barbarian”. Bolaget har i oktober inlett en omställning varigenom fasta kostnader håller på att reduceras, vilket kommer ge genomslag under fjärde kvartalet 2011. Omställningen kommer dock att medföra vissa kostnader av engångskaraktär under tredje och fjärde kvartalet 2011. Sammantaget bedömer styrelsen att den reviderade prognosen som offentliggjordes den 30 september 2011 kvarstår.
  • Bolaget har leverantörsskulder och andra förfallande kortsiktiga skulder på cirka USD 700 000 som kommer behöva lösas senast första kvartalet 2012.

Motiven för nyemissionen kommer att utvecklas ytterligare i emissionsprospektet som förväntas offentliggöras kort efter bolagsstämman.

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Paradox Entertainment. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Paradox kommer endast att ske genom det prospekt som Paradox bedömer kunna offentliggöra omkring mitten av oktober 2011.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana fall undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

Paradox Entertainment AB

Rättighetsbolaget Paradox Entertainment utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken, såväl egenägda som inlicenserade. Bolaget är även licensagent för externa rättigheter. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras bland annat i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker och samlarföremål. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, till exempel Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Mikael Wirén, styrelseordförande
         Paradox Entertainment AB