Delårsrapport kvartal 3 2011 MedCore AB

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 19,4 (12,6) Mkr,  +54%
  • EBITDA -2,2 (0,1) Mkr
  • Avtal med Skejby sjukhus i Danmark om leverans i november 2011 av hjärt- och lungmaskiner till ett värde av 5,2 MSEK
  • Avtal med Danderyds sjukhus om leverans i oktober 2011 av den första utrustningen med den nya teknologin för ablation av tumörer.

Januari – september 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 68,2 (44,3) Mkr  +54%
  • EBITDA -2,9 (0,7) Mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till -7,0 (-1,7) Mkr
  • Resultat per aktie -1,45 (-0,38) kr.

VD har ordet!

Kvartalets försäljning blev 19,4mkr(12,6mkr). Bolagets försäljning för de tre första kvartalen är 68,2mkr(44,3mkr), en ökning med 54 % jämfört med samma period föregående år. Det som bidragit till försäljningsökningen under innevarande år är förvärvet av det danska bolaget Hemax AS som genomfördes under sista kvartalet 2010. Det som inte gått som planerat är den förväntade tillväxten inom affärsområdet diabetes. Främsta orsaken är att bolaget förlorade en stor upphandling samt en försenad lansering av en ny blodsockermätare. Den nya blodsockermätaren kommer att lanseras under Q1, 2012.

Bolaget har under perioden lagt stora resurser inom affärsområdet kirurgi. Vi börjar nu också se resultat av vår satsning. Ett avtal har ingåtts med Danderyds sjukhus om leverans av en komplett utrustning för ablation av tumörer. Användningen av den nya teknologin med mikrovågor kommer att växa bland annat med anledning av utvidgat användningsområde samt kortare behandlingstider.

Vidare har Bolaget skrivit ett avtal med Skejby sjukhus i Danmark om leverans av 4 hjärt- och lungmaskiner till ett värde av 5,2mkr. Produkterna levereras under november månad.

Som funktion av den utökade organisationen och ökade satsningar inom sälj och marknad är kostnadsmassan högre än föregående år, men i linje med den fastställda planen.

MedCore har idag en marknadsledande position inom området temperaturreglering. Bolaget har idag ett sortiment som kan lösa de flesta patientsituationer som kan inträffa under en sjukhusvistelse. Under perioden genomförde MedCore sitt andra nordiska symposium inom terapiområdet hypotermi för personal från den Nordiska sjukvården. Temat för mötet var att presentera resultat från studier och erfarenheter av att förebygga hypotermi. Hypotermi innebär att patienten har en kroppstemperatur som understiger gränsen (37 grader) för vad som krävs för att upprätthålla ämnesomsättning och andra kroppsfunktioner.

Vi har tidigare kommunicerat, gjort bedömningen att försäljningsmålet för 2011 inte kommer att infrias på grund av lägre försäljningsvolymer inom affärsområdet diabetes. Försäljningsmålet för innevarande år är justerat till 107mkr. Vi har därför påbörjat en genomgripande och mer långsiktig startegisk översyn beträffande organisatoriska förändringar med syfte att öka resultatet i bolaget.

MedCore har idag en ledande portfölj av produkter och duktiga medarbetare som utgör en god grund för fortsatt tillväxt.

.

Sverker Olofsson, VD