EMPIRE KVARTALSRAPPORT - Q3 2011

”Inte bra, men bättre än det ser ut” Så sammanfattar VD Per Björkman Empires situation efter tre kvartal.

Stockholm, 2011-10-27 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Det är inte bra, att efterfrågan i Sverige har försvagats, att storkunden OnOff gick i konkurs och att redovisad koncern resultatet är negativt, och att lagret är för stort.

Men det är bra, att ett åtgärdsprogram har satts igång, som på sikt kommer att minska de administrativa kostnaderna med 10 mkr även om Q3 belastats med en kostnad på 1,9 mkr.

Och det är bra att produktportföljen under året kompletteras med varumärken som borde ge ca. 200 mkr i årlig mer försäljning.

Och det är bra att Finland och Danmark visar stark tillväxt.

• Försäljningen uppgick till 82,9 MSEK (88,2), en minskning med 6% jämfört med samma kvartal förra året
  • Rörelseresultatet blev -3,9 MSK (2,2)
  • Det justerade* rörelseresultatet uppgick till -2,3 MSEK(3,8)
  • Resultatet efter finansnetto blev -5,1 MSEK (0,3)
  • Kassaflödet efter investeringar uppgick till 2,9 MSEK (16,1)
  • Resultat per aktie blev -0,07 kr (0,17)
  • Eget kapital per aktie blev 5,45 kr (4,9)

* Exklusive avskrivningar avseende immateriella tillgångar

För ytterligare information: Per Björkman, VD och koncernchef, +46 765 47 05 11, per.bjorkman@empire.se eller Johanna Alm, CFO, +46 765 47 04 62, johanna.alm@empire.se.

Om Empire:

Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem-och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet ingår kolsyremaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärken SodaStream, C3, BaByliss, Cuisinart och Salter. Sedan 1997 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på OMX First North med Remium AB som Certified Adviser.

Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 27 oktober 2011.