KOLMAS VUOSINELJÄNNES 2011: LIIKEVAIHTO ODOTUSTEN MUKAINEN, ENTERPRISE SOLUTIONS -LIIKETOIMINNAN KANNATTAVUUS ENNAKOITUA PAREMPI

Helsinki, 2011-10-28 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- DIGIA OYJ OSAVUOSIKATSAUS 28.10.2011 kello 09:00

KOLMAS VUOSINELJÄNNES 2011: LIIKEVAIHTO ODOTUSTEN MUKAINEN, ENTERPRISE SOLUTIONS –LIIKETOIMINNAN KANNATTAVUUS ENNAKOITUA PAREMPI

YHTEENVETO:

Tammi-syyskuu

- Liikevaihto 91,7 (94,8) miljoonaa euroa, laskua 3,2 prosenttia
- Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 5,6 (12,4) miljoonaa euroa, laskua 54,8 prosenttia
- Kertaluonteiset erät sisältävät toiminnan uudelleenjärjestelyvarauksia 3,8 miljoonaa euroa sekä asiakassuhteiden ja liikearvon alaskirjauksen 25,4 miljoonaa euroa
- Liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen -23,6 (12,4) miljoonaa euroa, laskua 290,2 prosenttia
- Kannattavuus ennen kertaluonteisia eriä (EBIT-%) 6,1 (13,1) prosenttia ja kertaluonteisten erien jälkeen -25,7(13,1) prosenttia
- Tuotepohjaisen liikevaihdon osuus 19,6 (15,6) prosenttia
- Osakekohtainen tulos ennen kertaluonteisia eriä 0,21 (0,40) euroa ja kertaluonteisten erien jälkeen -1,14 (0,40)euroa

Heinä-syyskuu

- Liikevaihto 26,0 (27,0) miljoonaa euroa, laskua 3,4 prosenttia
- Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 2,7 (2,9) miljoonaa euroa, laskua 7,2 prosenttia
- Kertaluonteiset erät sisältävät toiminnan uudelleenjärjestelyvarauksen 0,6 miljoonaa euroa liittyen kolmannen vuosineljänneksen aikana päättyneisiin YT-neuvotteluihin
- Liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen 2,1 (2,9) miljoonaa euroa, laskua 29,2  prosenttia
- Kannattavuus ennen kertaluonteisia eriä (EBIT-%) 10,4 (10,9) prosenttia ja kertaluonteisten erien jälkeen 8,0 (10,9) prosenttia
- Tuotepohjaisen liikevaihdon osuus 23,4 (15,5) prosenttia
- Osakekohtainen tulos ennen kertaluonteisia eriä 0,09 (0,10) euroa ja kertaluonteisten erien jälkeen 0,06 (0,10) euroa

Enterprise Solutions –segmentin liikevaihto kasvoi katsauskaudella orgaanisesti yleisen IT-markkinakehityksen mukaisesti. Maaliskuussa ostettu Qt-liiketoiminta huomioituna segmentin kasvu ylitti markkinoiden kasvuvauhdin. Myös toiminnan kannattavuus parani jatkuvasti katsauskauden loppua kohti. Kannattavuus ilman Qt-liiketoimintaa oli kolmannella vuosineljänneksellä 14,9 prosenttia.

Puhelinvalmistajien keskinäisen kilpailutilanteen muutos ja teknologia-alustojen kehittämisen linjaukset muuttivat katsauskaudella merkittävästi yhtiön Mobile Solutions –segmentin toimintaympäristöä. Muutoksen seurauksena Mobile Solutions –segmentin liikevaihto ja liikevoitto laskivat oleellisesti viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.

Mobile Solutions –segmentin toimintaympäristömuutoksen negatiiviset vaikutukset voimistuivat jatkuvasti katsauskauden edetessä. Tämän johdosta yhtiössä on katsauskaudella käyty kolmet YT-neuvottelut, joiden tuloksena yhtiö on päättänyt lakkauttaa Porin ja Lappeenrannan toimipisteensä ja irtisanoa vuoden 2011 loppuun mennessä yhteensä enintään 414 pääasiassa Mobile Solutions –segmenttiin kuuluvaa työntekijää. Toimenpiteistä on katsauskaudella aiheutunut yhteensä noin 3,8 miljoonan euron kertaluonteiset kustannukset, joista noin 0,6 miljoonaa euroa kohdistuu yhtiön kolmannen vuosineljänneksen tulokseen.

Lisäksi yhtiö käynnisti 29.9.2011 neljännet YT-neuvottelut sopeuttaakseen koko yhtiön organisaatiota, kustannusrakennetta ja toimintaa muuttunutta markkinatilannetta vastaavaksi ja yhtiön pitkän aikavälin strategisia tavoitteita tukevaksi. Yhtiö arvioi vähentävänsä näiden koko Suomen toimintoja koskevien YT-neuvottelujen seurauksena enintään 80 henkilöä.

Mobile Solutions –segmentin pysyvästi muuttuneen toimintaympäristön ja mobiililiiketoiminnan pitkän aikavälin tulosodotusten heikentymisen seurauksena yhtiö on tehnyt katsauskaudella 25,4 miljoonaa euron kertaluonteisen alaskirjauksen sanottuun segmenttiin kohdistuvista asiakassuhteista ja liikearvosta.

Loppuvuoden osalta yhtiö arvioi, että Mobile Solutions -segmentin liikevaihto ja operatiivinen liikevoitto laskevat vuoden viimeisellä neljänneksellä hieman kolmannen vuosineljänneksen tasosta. Vuonna 2012 yhtiö arvioi segmentin liikevaihdon ja liikevoiton laskevan olennaisesti lisää. Edelleen jatkuva merkittävä epävarmuus Mobile Solutions -segmentin ympärillä vaikeuttaa kuitenkin sen liiketoiminnan luotettavaa ennustamista.

Enterprise Solutions -segmentin osalta yhtiö arvioi orgaanisen liikevaihdon asettuvan vuoden viimeisellä neljänneksellä ja vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla suunnilleen edellisvuoden vertailulukujen tasolle. Toiminnan kannattavuuden yhtiö arvioi laskevan vuoden 2011 kolmannen neljänneksen ennakoitua paremmasta tasosta, mutta pysyvän jatkossakin hyvänä.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

7-9/2011 7-9/2010 Muutos% 1-9/2011 1-9/2010 Muutos% 2010
Liikevaihto 26 027 26 951 -3,4 % 91 743 94 800 -3,2 % 130 825
Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 2 716 2 927 -7,2 % 5 602 12 384 -54,8 % 17 164
- suhteessa liikevaihtoon 10,4 % 10,9 %   6,1 % 13,1 %   13,1 %
Liikevoitto 2 073 2 927 -29,2 % -23 554 12 384 -290,2 % 17 164
- suhteessa liikevaihtoon 8,0 % 10,9 %   -25,7 % 13,1 %   13,1 %
Tilikauden voitto 1 146 2 065 -44,5 % -23 669 8 200 -388,6 % 11 474
- suhteessa liikevaihtoon 4,4 % 7,7 %   -25,8 % 8,7 %   8,8 %

Oman pääoman tuotto % 12,1 % 13,1 %   -59,7 % 17,9 %   18,3 %
Sijoitetun pääoman tuotto % 14,8 % 13,7 %   -41,2 % 18,9 %   19,3 %
Korollinen vieras pääoma 21 934 23 321 -5,9 % 21 934 23 321 -5,9 % 23 316
Rahavarat 2 925 3 677 -20,4 % 2 925 3 677 -20,4 % 9 682
Nettovelkaantumisaste % (Net Gearing) 49,6 % 30,7 %   49,6 % 30,7 %   20,2 %
Omavaraisuusaste % 47,4 % 58,7 %   47,4 % 58,7 %   58,8 %

Tulos/osake, eur, laimentamaton 0,06 0,10 -44,7 % -1,14 0,40 -385,9 % 0,56
Tulos/osake, eur, laimennettu 0,06 0,10 -44,7 % -1,14 0,40 -385,9 % 0,56

Katsauksessa esitetyt vuoden 2011 luvut sisältävät kertaluonteisia eriä, jotka käsittävät Mobile Solutions –segmenttiä koskien tehtyjen asiakassuhteiden ja liikearvon alaskirjauksen 25,4 miljoonaa euroa sekä uudelleenjärjestelyvarauksia 3,8 miljoonaa euroa.

MARKKINAT JA DIGIAN LIIKETOIMINTA

Digia käynnisti  29.9.2011 yhtiön Suomen toimintoja koskevat YT-neuvottelut, joiden tavoitteena on sopeuttaa yhtiön organisaatio, kustannusrakenne ja toiminta muuttunutta markkinatilannetta vastaavaksi. Taustalla on puhelinvalmistajien keskinäisen kilpailutilanteen muutoksesta ja teknologia-alustojen kehittämisen linjauksista johtuva merkittävä muutos yhtiön Mobile Solutions –segmentin toimintaympäristössä, joka on välillisesti vaikuttanut koko yhtiön toimintaan. Neuvottelut koskevat noin 770 yhtiön työntekijää. Yhtiön arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve koskee enintään 80 henkilöä, joille yhtiö ei pysty osoittamaan työtä yhtiön uuden suunnitteilla olevan organisaation mukaisessa toiminnassa.

Jo aiemmin katsauskauden aikana yhtiössä on käyty kolmet YT-neuvottelut, joiden tuloksena yhtiö on päättänyt lakkauttaa Porin ja Lappeenrannan toimipisteensä ja irtisanoa vuoden 2011 loppuun mennessä yhteensä enintään 414 pääasiassa Mobile Solutions –segmenttiin kuuluvaa työntekijää. Toimenpiteistä on katsauskaudella aiheutunut yhteensä noin 3,8 miljoonan euron kertaluonteiset kustannukset, joista noin 0,6 euroa kohdistuu yhtiön kolmannen vuosineljänneksen tulokseen.

Digian Kiinan yksikkö tuottaa tuotekehityspalveluja ja ylläpitopalveluja, joiden avulla yhtiö pystyy palvelemaan asiakkaitaan heidän tuotteidensa kehityksen eri elinkaaren vaiheissa. Yksikön kapasiteettia hyödynnetään niin Kiinan paikallisiin markkinoihin kohdistuvissa hankkeissa kuin Digian globaaleissa asiakkuuksissakin. Mobile Solutions –segmentin toimintaympäristömuutoksesta johtuvan Symbian- ja Meego-kysynnän pieneneminen vaikuttaa myös Kiinan yksikön toimintaan.

Digian Venäjän yksikkö toimii near-shore-resurssina yhtiön suomalaisille asiakkaille. Lisäksi yksikkö myy palveluja suoraan paikallisille asiakkaille, mitä toimintaa pyritään myös aktiivisesti kehittämään ja kasvattamaan. Venäjän yksikön toiminta kehittyi katsauskaudella suunnitellusti.

ENTERPRISE SOLUTIONS:
Toiminnanohjausjärjestelmien sekä sähköisen liiketoiminnan- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyvien ratkaisujen kysyntä jatkui katsauskaudella kohtuullisena. Yhtiö toimitti katsauskaudella ensimmäiset SmartStore-järjestelmät.

Maaliskuussa ostetun Qt-lisensiointi- ja palveluliiketoiminnan käynnistäminen on sujunut suunnitellusti ja se mukaan lukien yhtiön Enterprise Solutions -liiketoiminnan kasvu ylitti IT-markkinoiden yleisen kasvuvauhdin.

Yhtiö jatkoi katsauskaudella monikanavaisten ja langattomien ratkaisukokonaisuuksien tuotteistusta. Lisäksi yhtiö panosti käyttäjäkokemuksen kehittämisen lisenssipohjaisen työkalupaletin tuotekehitykseen ja kansainväliseen myyntiin.

Digian arvion mukaan yhtiön vahva osaaminen sekä älypuhelimien sovellusten kehittämisessä että yrityssovelluksissa vahvistaa yhtiön asemaa monikanavaisia ja langattomasti toimivia järjestelmäkokonaisuuksina toimittavana ratkaisutarjoajana.

MOBILE SOLUTIONS:
Toimintaympäristössä tapahtuneen merkittävän muutoksen johdosta yhtiö arvioi katsauskaudella uudelleen Mobile Solutions –segmenttinsä liiketoimintaa ja siihen liittyviä pitkän aikavälin tulosodotuksia, ja alaskirjasi 25,4 miljoonaa euroa kyseiseen segmenttiin kohdistuvia asiakassuhteita ja liikearvoa.

LIIKEVAIHTO

Digia-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 91,7 (94,8) miljoonaa euroa laskien 3,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Enterprise Solutions -segmentin liikevaihto katsauskaudella oli 59,7 (54,9) miljoonaa euroa kasvaen 8,7 prosenttia. Mobile Solutions -segmentin liikevaihto katsauskaudella oli 32,0 (39,9) miljoonaa euroa laskien 19,7 prosenttia. Enterprise Solutions -segmentin liikevaihdon odotettua maltillisempaa kehittymistä rasitti ennakoitua vähäisempi lisenssimyynti, joka heijastui myös työlaskutukseen. Toisaalta Enterprise Solutions -segmentin liikevaihtoa on toisesta vuosineljänneksestä lukien kasvattanut Qt-liiketoiminnasta kertynyt 3,2 miljoonan euron liikevaihto. Mobile Solutions –segmentissä liikevaihdon lasku johtui toimintaympäristömuutosta seuranneesta äkillisestä ja merkittävästä palvelukysynnän heikkenemisestä.

Tuoteliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta katsauskaudella oli 18,0 (14,8) miljoonaa euroa vastaten 19,6 (15,6)prosenttia.

Kansainvälisen liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta katsauskaudella oli 9,6 (8,0) miljoonaa euroa vastaten 10,4 (8,5) prosenttia.

Digia-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 26,0 (27,0) miljoonaa euroa laskien 3,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Enterprise Solutions -segmentin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 18,6 (15,6) miljoonaa euroa kasvaen 18,7 prosenttia. Qt-liiketoiminnan osuus tästä oli 2,1 miljoonaa euroa. Mobile Solutions -segmentin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 7,5 (11,3) miljoonaa euroa laskien 34 prosenttia.

Tuoteliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta kolmannella vuosineljänneksellä oli 6,1 (4,2) miljoonaa euroa vastaten 23,4 (15,5) prosenttia.

Kansainvälisen liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta kolmannella vuosineljänneksellä oli 3,9 (2,1) miljoonaa euroa vastaten 14,9 (7,7) prosenttia.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Digia-konsernin tulokseen ja kannattavuuden kehitykseen katsauskaudella  vaikuttivat olennaisesti kertaluonteiset erät, jotka käsittivät toisella vuosineljänneksellä tehdyt toimipisteiden lakkauttamiseen liittyvän 3,2 miljoonan euron toiminnan uudelleenjärjestelyvarauksen, 25,4 miljoonan euron asiakassuhteiden ja liikearvon alaskirjauksen sekä kolmannella vuosineljänneksellä tehdyn toiminnan uudelleenjärjestelyvarauksen 0,6 miljoonaa euroa. Nämä kertaluontoiset erät kohdistuivat kokonaisuudessaan Mobile Solutions -segmentille. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä kuvaa yhtiön liiketoiminnan operatiivista kannattavuutta.

Digia-konsernin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä katsauskaudella oli 5,6 (12,4) miljoonaa euroa laskien 54,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kannattavuus (EBIT-%) ennen kertaluonteisia eriä oli 6,1 (13,1) prosenttia.

Digia-konsernin liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen katsauskaudella oli -23,6 (12,4) miljoonaa euroa laskien 290,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kannattavuus (EBIT-%) kertaluonteisten erien jälkeen oli -25,7 (13,1) prosenttia.

Enterprise Solutions- segmentin liikevoitto katsauskaudella oli 6,1 (8,2) miljoonaa euroa laskien 26,4 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) 10,1 %. Ilman Qt-liiketoimintaa Enterprise Solutions -segmentin liikevoitto oli katsauskaudella 6,2 miljoonaa euroa ja kannattavuus (EBIT-%) 11,0%. Enterprise Solutions -segmentin liikevoiton lasku johtui odotettua pienemmästä kotimaan lisenssimyynnistä sekä toisaalta kasvaneista liiketoiminnan kuluista. Qt-liiketoiminnan käynnistämiskulujen lisäksi kulurakennetta ovat katsauskaudella rasittaneet etenkin henkilöstövaihtuvuus ja tiettyjen osaamisalueiden resurssipuutteiden täydentämisen aiheuttamat rekrytointi-, alihankinta- ja koulutuskustannukset.

Mobile Solutions- segmentin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä katsauskaudella oli -0,5 (4,2) miljoonaa euroa laskien 110,8 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) -1,4 %. Mobile Solutions -segmentin kannattavuuden laskun taustalla ovat aiemman kasvutavoitteen saavuttamiseksi loppuvuonna 2010 ja alkuvuonna 2011 tehdyt henkilöstörekrytoinnit. Yhtiö ei ole äkillisesti ja oleellisesti laskeneen palvelukysynnän laskun johdosta kyennyt työllistämään Mobile Solutions –segmentissä kaikkia uusia henkilöitä ennakoidulla tavalla, ja rekrytoinneista aiheutunut palkkakustannusten lisäys rasitti yhtiön tulosta.

Digia-konsernin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä kolmannella vuosineljänneksellä oli 2,7 (2,9) miljoonaa euroa laskien 7,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kannattavuus (EBIT-%) oli 10,4 (10,9) prosenttia.

Digia-konsernin liikevoitto kertaluontoisten erien jälkeen kolmannella vuosineljänneksellä oli 2,1 (2,9) miljoonaa euroa laskien 29,2 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kannattavuus (EBIT-%) oli 8,0 (10,9) prosenttia.

Enterprise Solutions -segmentin liikevoitto kolmannella vuosineljänneksellä oli 2,6 (2,4) miljoonaa euroa kasvaen 8,0 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) 14,0 %. Ilman Qt-liiketoimintaa Enterprise Solutions -segmentin liikevoitto oli kolmannella vuosineljänneksellä 2,5 miljoonaa euroa ja kannattavuus (EBIT-%)14,9%.

Mobile Solutions- segmentin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä kolmannella vuosineljänneksellä oli 0,1 (0,5) miljoonaa euroa laskien 77,6 prosenttia, ja kannattavuus (EBIT-%) 1,6 %.

Konsernin tulos ennen veroja katsauskaudella oli -24,2 (11,2) miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen oli -23,7 (8,2) miljoonaa euroa. Konsernin tulos ennen veroja kolmannella vuosineljänneksellä oli 2,0 (2,6) miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen oli 1,1 (2,1) miljoonaa euroa.

Konsernin osakekohtainen tulos kertaluontoisten erien jälkeen katsauskaudella oli    -1,14 (0,40) euroa. Konsernin osakekohtainen tulos katsauskaudella ennen kertaluonteisia eriä oli 0,21 (0,40) euroa. Konsernin osakekohtainen tulos kertaluontoisten erien jälkeen kolmannella vuosineljänneksellä oli 0,06 (0,10) euroa. Konsernin osakekohtainen tulos ennen kertaluonteisia eriä kolmannella vuosineljänneksellä oli 0,09 (0,10) euroa.

Konsernin nettorahoituskulut katsauskaudella olivat 0,6 (1,2) miljoonaa euroa ja kolmannella vuosineljänneksellä 0,1 (0,4) miljoonaa euroa.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Digia-konsernin taseen loppusumma oli katsauskauden lopussa 84,8 (12/2010: 115,4) miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste oli 47,4 (12/2010: 58,8) prosenttia. Nettovelka suhteessa omaan pääomaan (net gearing) oli 49,6 (12/2010: 20,2) prosenttia. Konsernin likvidit varat katsauskauden lopussa olivat 2,9 (12/2010: 9,7) miljoonaa euroa.

Konsernilla oli katsauskauden lopussa 21,9 (12/2010: 23,3) miljoonaa euroa korollista vierasta pääomaa. Korollinen vieras pääoma muodostui 20,0 miljoonan euron lainasta rahoituslaitoksilta ja 1,9 miljoonan euron rahoitusleasingveloista.

Konsernin liiketoiminnan rahavirta katsauskaudella oli 3,2 (4,2) miljoonaa euroa positiivinen, investointien rahavirta 2,4 (1,1) miljoonaa euroa negatiivinen sekä rahoituksen rahavirta 7,6 (9,9) miljoonaa euroa negatiivinen. Rahoituksen rahavirtaan vaikuttivat negatiivisesti yhtiön lainojen takaisinmaksu, jonka vaikutus oli katsauskaudella yhteensä 2,0 miljoonaa euroa sekä osinkojen maksu, jonka vaikutus oli 5,6 miljoonaa euroa.

Konsernin investoinnit käyttöomaisuuteen katsauskaudella olivat yhteensä 2,1 (1,1) miljoonaa euroa. Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden hankinnat olivat 1,8 (0,9) miljoonaa euroa. Suurimmat muutokset käyttöomaisuushyödykkeissä verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan liittyivät rahoitusleasingsopimuksiin sekä kaluston hankintaan.

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) katsauskaudella oli -41,2 (18,9) prosenttia ja oman pääoman tuotto (ROE) oli -59,7 (17,9) prosenttia.

Arvonalentumistestaus tehdään vuosineljänneksittäin liikearvoille ja sellaisille aineettomille hyödykkeille, joiden taloudellinen vaikutusaika on rajaton. Liikearvojen sekä testattavien arvojen jakautuminen liiketoiminta-alueille katsauskauden lopussa on esitetty seuraavassa taulukossa:

1000 EUROA Yksilöidyt aineettomat hyödykkeet Poistot katsauskauden aikana  Liikearvo Muut erät Testattava arvo yhteensä
Mobile Solutions 0 4 941 1 299 3 183 4 482
Enterprise Solutions 3 781 673 43 244 7 073 54 097
Digia -konserni yhteensä 3 781 5 614 44 543 10 256 58 580

Yhtiö on tehnyt toiselle vuosineljännekselle kohdistuvan 25,4 miljoonan euron liikearvon alaskirjauksen yhtiön Mobile Solutions -segmentin asiakassuhteista ja liikearvoista. Alaskirjaus perustuu yhtiön muuttuneeseen arvioon Mobile Solutions –segmentin tulosodotuksista pitkällä aikavälillä, jolla arviointi tulee soveltuvan lainsäädännön mukaan suorittaa. Muuttunut arvio johtuu sopimustuotekehityksessä tapahtuneesta toimintaympäristön äkillisestä ja olennaisesta muutoksesta, jonka seurauksena kysyntä Symbian- ja Meego-alueiden palveluille on yhtiön arvion mukaan merkittävästi ja pysyvästi vähentynyt. Yhtiö tulee omassa Mobile Solutions -liiketoiminnassa keskittymään teknologioihin ja palveluihin, joissa yhtiö pystyy säilyttämään vähintään kohtuullisen kannattavuuden myös tulevaisuudessa.

Enterprise Solutions -segmentin nykyarvot on määritelty ennustejaksolle käyttäen seuraavia oletuksia: Liikevaihto vuoden 2011 osalta viimeisimmän laaditun ennusteen mukaisesti ja sen jälkeen liikevaihdon vuosittainen kasvu 3 prosenttia, liikevoitto vuoden 2011 osalta viimeisimmän laaditun ennusteen mukaisesti ja sen jälkeen 10 prosenttia sekä diskonttokorko 11,2 prosenttia. Ennustejakson jälkeiset rahavirrat on arvioitu extrapoloimalla rahavirrat käyttämällä edellä esitettyjä oletuksia.

Enterprise Solutions –segmentin liikearvon määrä edellyttää liiketoiminnan keskimääräistä kahden prosentin vuotuista kasvua ja viiden prosentin kannattavuutta. Enterprise Solutions –segmenttiin ei yhtiön johdon käsityksen mukaan kohdistu liikearvojen alaskirjaamistarvetta.

Mobile Solutions -segmentin nykyarvot on määritelty ennustejaksolle käyttäen seuraavia oletuksia: Liikevaihto vuosien 2011 ja 2012 osalta viimeisimmän laaditun ennusteen mukaisesti ja sen jälkeen liikevaihdon vuosittainen kasvu 2 prosenttia, liikevoitto vuoden 2011 osalta viimeisimmän laaditun ennusteen mukaisesti ja sen jälkeen 11 prosenttia sekä diskonttokorko 14,7 prosenttia. Ennustejakson jälkeiset rahavirrat on arvioitu extrapoloimalla rahavirrat käyttämällä edellä esitettyjä oletuksia. Toisella vuosineljänneksellä tehtyjen alaskirjausten lisäksi Mobile Solutions –segmenttiin ei yhtiön johdon käsityksen mukaan kohdistu liikearvojen alaskirjaamistarvetta.

HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Digia-konsernin henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 1 388, jossa laskua oli 170 henkilöä eli 10,9 prosenttia verrattuna tilikauden 2010 loppuun (2010: 1 558 henkilöä). Keskimäärin henkilöstöä katsauskaudella oli 1 519, jossa kasvua oli 11 henkilöä eli 0,7 prosenttia verrattuna tilikauden 2010 keskiarvoon (2010: 1 508).

Henkilöstön jakautuminen toiminnoittain katsauskauden lopussa:

Enterprise Solutions 61 %
Mobile Solutions 36 %
Hallinto ja johto 3 %

Ulkomailla työskenteli katsauskauden lopussa yhteensä 191 henkilöä (12/2010: 196 henkilöä).

Digia Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 16. maaliskuuta 2011 valittiin uudelleen hallitukseen Robert Ingman, Kari Karvinen, Pertti Kyttälä, Martti Mehtälä, Pekka Sivonen, Tommi Uhari ja Marjatta Virtanen. Pertti Kyttälä valittiin järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi ja Martti Mehtälä hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Digia Oyj:n toimitusjohtajana on toiminut Juha Varelius vuoden 2008 alusta alkaen.

Konsernin tilintarkastaja on tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Heikki Ilkka.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön liiketoiminnan lyhyen aikavälin riskit ja epävarmuustekijät on kuvattu vuoden 2010 tilinpäätöstiedotteessa ja ne ovat pysyneet pääosin ennallaan. Mobiilimarkkinoihin liittyvän liiketoimintariskin realisoituminen katsauskaudella on muuttanut toimintaympäristöä merkittävästi. Mobiilimarkkinoiden kehittymiseen ja ennustamiseen liittyy edelleen korostunutta epävarmuutta ja riskejä.

Lisäksi euroalueen velkaongelmat ja riski reaalitalouden taantumasta ovat kasvaneet, mikä saattaa vaikuttaa yhtiön asiakkaiden investointipäätöksiin ja maksuvalmiuteen ja siten edelleen myös yhtiön liikevaihtoon ja tulokseen. Merkkejä lisääntyneen epävarmuuden vaikutuksista asiakkaiden investointipäätöksiin ja suunniteltujen projektien aikataulujen lykkääntymiseen on jo ollut havaittavissa.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Yhtiössä on meneillään organisaationuudistuksen valmistelu. Uudistuksella yhtiö pyrkii sopeuttamaan organisaationsa, kustannusrakenteensa ja toimintansa muuttunutta markkinatilannetta vastaavaksi ja yhtiön pitkän aikavälin strategisia tavoitteita tukevaksi. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa yhtiön nykyisen hyvän perusliiketoiminnan jatkuvuus ja samalla edistää tuotepohjaisen monistettavan liiketoiminnan kehittymistä osaksi yhtiön kokonaistarjoamaa. Yhtiö myös jatkaa kansainvälisten toimintojensa kehittämistä etenkin Venäjällä.

Yhtiö arvioi IT-markkinoiden jatkavan vuonna 2011 maltillista kasvuaan vuoteen 2010 verrattuna. Euroalueen velkaongelmiin ja yleiseen inflaatiokehitykseen liittyvät riskit voivat kuitenkin jatkossa heijastua IT-palveluiden kysyntään ja liiketoiminnan kannattavuuden kehitykseen. Tämän vuoksi suhdannenäkymät loppuvuodelle 2011 ja erityisesti vuodelle 2012 ovat jonkin verran aiempaa epävarmemmat.

Oman toimintansa osalta yhtiö arvioi Mobile Solutions -segmentin liikevaihdon ja operatiivisen liikevoiton laskevan vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä hieman kolmannen vuosineljänneksen tasosta. Vuonna 2012 yhtiö arvioi segmentin liikevaihdon ja liikevoiton laskevan olennaisesti lisää. Edelleen jatkuva Mobile Solutions –segmenttiin liittyvä merkittävä epävarmuus vaikeuttaa kuitenkin liiketoiminnan luotettavaa ennustamista.

Enterprise Solutions -segmentin orgaanisen liikevaihdon yhtiö arvioi asettuvan vuoden viimeisellä neljänneksellä ja vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla suunnilleen edellisvuoden vertailulukujen tasolle. Toiminnan kannattavuuden yhtiö arvioi laskevan vuoden 2011 kolmannen neljänneksen ennakoitua paremmasta tasosta, mutta pysyvän jatkossakin hyvänä. Työmarkkinajärjestöjen käymien palkkaneuvotteluiden perusteella henkilöstökustannuksissa on tosin havaittavissa nousupaineita, mikä saattaa rasittaa liiketoiminnan kannattavuutta jatkossa. Toisaalta keväällä 2011 ostettu kaupallinen Qt-lisensointi- ja palveluliiketoiminta tukee yhtiön arvion mukaan jatkossa yhä paremmin yhtiön liikevaihdon ja kannattavuuden suotuisaa kehitystä.

Pitkällä aikavälillä Digian toiminnan kulmakiviä ovat edelleen orgaanisen kasvun voimistaminen sekä hyvän kassavirran ja kannattavuuden ylläpitäminen.

KATSAUSKAUDEN MUUT OLENNAISET TAPAHTUMAT

Digia Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 16. maaliskuuta 2011. Yhtiökokouksessa vahvistettiin tilivuoden 2010 tilinpäätös, myönnettiin tilivelvollisille vastuuvapaus, päätettiin hallituksen palkkiot, päätettiin hallituksen jäsenmääräksi seitsemän (7) sekä valittiin yhtiön hallitus uudelle toimikaudelle.

Tilikauden 2010 voitonjaosta yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että osinkoa jaetaan 0,27 euroa osakkeelta osakkeenomistajalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 21.3.2011 on merkittynä osakkeenomistajaksi Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäiväksi päätettiin 28.3.2011.

Yhtiökokous myönsi hallitukselle seuraavat valtuudet:

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2 000 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta. Omia osakkeita voidaan hankkia vain yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Hallitus päättää miten osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa. Valtuutus käsittää myös osakkeiden hankkimisen julkisessa kaupankäynnissä NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä sen ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen ja ohjeiden mukaan tai osakkeenomistajille tehtävän ostotarjouksen kautta. Osakkeita voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen tai muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Osakkeiden hankinnan tulee perustua osakkeen markkinahintaan julkisessa kaupankäynnissä. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 3.3.2010 antaman valtuutuksen ja on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 16.9.2012 saakka.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä seuraavasti: Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 4 000 000 kappaletta. Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Valtuutuksen nojalla hallituksella on oikeus päättää osakeanneista ja erityisten oikeuksien antamisesta osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti). Valtuutusta voidaan käyttää yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen ja yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi sekä muihin yhtiön hallituksen päättämiin tarkoituksiin.  Valtuutus sisältää hallitukselle oikeuden päättää kaikista osakeannin ja mainittujen erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien merkintähinnasta, sen maksamisesta paitsi rahalla myös kokonaan tai osittain muulla omaisuudella (apporttiomaisuus) tai käyttämällä merkitsijällä olevaa saatavaa merkintähinnan kuittaamiseen ja merkitsemisestä yhtiön taseeseen. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 3.3.2010 antaman valtuutuksen ja on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 16.9.2012 saakka.

OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEET

Digia Oyj:n osakkeiden lukumäärä 30.9.2011 oli 20 875 645 osaketta.

Digialla oli 30.9.2011 yhteensä Suomen Arvopaperikeskus Oy:n mukaan 6 473 osakkeenomistajaa.

Kymmenen suurinta omistajaa olivat:

Osakkeenomistaja Osuus osakkeista ja äänistä

Voittoa tavoittelemattomat yhteisöt 0,2 % 0,5 %
Kotitaloudet 94,4 % 70,5 %
Ulkomaat 0,4 % 1,1 %

Osakkeiden osakeantioikaistun lukumäärän painotettu keskiarvo katsauskauden aikana oli 20 696 845 kpl. Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä katsauskauden lopussa oli 20 716 069 kpl.

Yhtiöllä oli katsauskauden lopussa hallussaan 159 576 kappaletta omia osakkeita. Omien osakkeiden kirjanpidollinen vasta-arvo on 0,10 euroa osakkeelta. Yhtiö on rahoittanut 300 000 yhtiön osakkeen hankinnan käytettäväksi yhtiön avainhenkilöiden kannustinjärjestelmiin. Katsauskauden lopussa sanottuja osakkeita on jakamatta ja Evli Alexander Management Oy:n hallussa 29 612 osaketta. Yhtiön hallussa olevien osakkeiden määrä oli 30.09.2011 noin 0,8 prosenttia osakekannasta.

KAUPANKÄYNTI HELSINGIN PÖRSSISSÄ KATSAUSKAUDELLA

Digia Oyj:n osake on katsauskaudella noteerattu pohjoismaisessa pörssissä Informaatioteknologian IT Palvelut -toimialaryhmässä. Kaupankäyntitunnus on DIG1V. Alin kaupankäyntikurssi katsauskaudella oli 2,30 euroa ja ylin 5,79 euroa. Osakkeen virallinen päätöskurssi katsauskauden viimeisenä kaupankäyntipäivänä oli 2,56 euroa. Vaihdolla painotettu keskikurssi oli 4,24 euroa. Yhtiön markkina-arvo katsauskauden päättyessä oli 53 441 651 euroa.

Katsauskauden aikana yhtiön tietoon tuli seuraavat liputusilmoitukset:
- Ingman Group Oy Ab ilmoitti 16.8.2011, että sen yhteenlaskettu omistus yhtiöstä on noussut yli 15%:n liputusrajan 15,15 %:iin yhtiön osakkeista ja äänistä.

OPTIO-OHJELMAT

Digia Oyj:llä ei ole ulkona olevia optio-oikeuksia.

Helsingissä 28. lokakuuta 2011

Digia Oyj

VIESTINTÄ

Osavuosikatsauksen tiedotustilaisuus analyytikoille pidetään perjantaina 28.10.2011 klo 11:00 alkaen WTC Sodexon Marskin salissa, osoitteessa World Trade Center, Aleksanterinkatu 17, 00100 Helsinki. Tervetuloa.

LISÄTIETOJA

Toimitusjohtaja Juha Varelius, gsm +358 400 855 849, sähköposti: juha.varelius@digia.com

Osavuosikatsaus ja sen esitys ovat nähtävissä konsernin internet-sivuilla www.digia.fi sijoittajat-osiossa klo 11.00 alkaen.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ JA LIITETIEDOT

Konsernin tuloslaskelma
Konsernitase
Konsernin rahavirtalaskelma
Laskelma oman pääoman muutoksista
Osavuosikatsauksen liitetiedot

Osavuosikatsaus on laadittu IFRS:n mukaisesti noudattaen standardia IAS 34.
Osavuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUROA

7-9/2011 7-9/2010 Muutos% 1-9/2011 1-9/2010 Muutos% 2 010
LIIKEVAIHTO 26 027,5 26 951,0 -3,4 % 91 742,5 94 799,8 -3,2 % 130 825,2
Liiketoiminnan muut tuotot 47,0 184,8 -74,6 % 99,7 285,2 -65,0 % 317,5
Materiaalit ja palvelut -1 761,9 -1 689,6 4,3 % -8 152,1 -7 407,9 10,0 % -10 156,9
Poistot ja arvonalentumiset -858,1 -922,8 -7,0 % -28 172,1 -2 764,5 919,1 % -3 719,1
Muut liiketoiminnan kulut -21 381,8 -21 596,0 -1,0 % -79 072,1 -72 529,0 9,0 % -100 102,3

Liikevoitto 2 072,7 2 927,5 -29,2 % -23 554,0 12 383,6 -290,2 % 17 164,4

Rahoituskulut (netto) -116,6 -350,1 -66,7 % -644,9 -1 152,3 -44,0 % -1 438,8

Voitto ennen veroja 1 956,2 2 577,4 -24,1 % -24 198,8 11 231,3 -315,5 % 15 725,7

Tuloverot -810,5 -512,1 58,3 % 529,7 -3 031,0 -117,5 % -4 251,3
TILIKAUDEN VOITTO 1 145,6 2 065,3 -44,5 % -23 669,1 8 200,3 -388,6 % 11 474,3

Laajan tuloslaskelman erät:
Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot -110,4 114,4 -196,5 % -111,0 294,4 -137,7 % 292,3
TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ 1 035,2 2 179,7 -52,5 % -23 780,1 8 494,7 -379,9 % 11 766,6

Tilikauden voiton jakautuminen:
Emoyhtiön osakkaille 1 145,6 2 065,3 -44,5 % -23 669,1 8 200,3 -388,6 % 11 474,3
Vähemmistölle 0,0 0,0   0,0 0,0   0,0

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkaille 1 035,2 2 179,7 -52,5 % -23 780,1 8 494,7 -379,9 % 11 766,6
Vähemmistölle 0,0 0,0   0,0 0,0   0,0

Rahavarojen muutos -6 757 -6 792 -786
Rahavarat tilikauden lopussa 2 925 3 677 9 682

LASKELMA OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA, 1000 EUROA

2010 a) b) c) d) e) f) g) h)
OMA PÄÄOMA 1.1.2010 2 085 0 7 899 35 448 5 204 -126 7 673 58 184
Tilikauden voitto             8 200 8 200
Laajan tuloslaskelman erät           294   294
Osingonjako             -2 885 -2 885
Omaan pääomaan kirjatut osakeperusteiset maksut 40           197 236
OMA PÄÄOMA 30.09.2010 2 125 0 7 899 35 448 5 204 168 13 185 64 029

2011 a) b) c) d) e) f) g) h)
Oma pääoma 1.1.2011 2 086 40 7 899 35 486 5 204 166 16 529 67 411
Tilikauden voitto             -23 669 -23 669
Laajan tuloslaskelman erät           -111   -111
Osingonjako             -5 577 -5 577
Omaan pääomaan kirjatut osakeperusteiset maksut 1 -40   39     273 273
OMA PÄÄOMA 30.09.2011 2 088 0 7 899 35 525 5 204 55 -12 444 38 327

a = osakepääoma
b = uusmerkintä
c = ylikurssirahasto
d = sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
e = muut rahastot
f = muuntoerot
g = kertyneet voittovarat
h = oma pääoma yhteensä

OSAVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Osavuosikatsauksen laatimisperiaatteet:
Osavuosikatsaus on laadittu IFRS-standardien mukaisesti ja on noudatettu samoja laskentaperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2010. Tunnuslukujen laskentaperiaatteet ja niiden kaavat ovat ennallaan ja ne on esitetty tilinpäätöksessä 2010.

Liiketoiminnan kausiluonteisuus:
Konsernin liiketoimintaan vaikuttavat kuukausittainen työpäivien lukumäärä sekä lomakaudet.

Maksetut osingot:
Katsauskaudella on maksettu osinkoa yhteensä 5 576 834,34 euroa.

Liiketoimet lähipiirin kanssa:
Digia-konsernin lähipiiriin kuuluvat sen hallitus, toimitusjohtaja ja konsernin johtoryhmä. Digia-konsernilla ja lähipiiriin kuuluvilla henkilöillä ei ollut katsauskaudella olennaisia liiketoimia.

Tehdyt yritysjärjestelyt:
Digia Oyj solmi 7.3.2011 sopimuksen Nokia Oyj:n kanssa kaupallisen Qt-liiketoiminnan ostamisesta. Kauppa tuli voimaan 22.3.2011. Kauppaan kuului Qt-teknologian kaupallisten ohjelmistolisenssien myyntioikeus, josta kolme ensimmäistä vuotta ovat yksinmyyntioikeudella.

Ostetun liiketoiminnan kauppahinta muodostuu kiinteästä osasta ja ehdollisesta osasta. Kauppahinnan kiinteä osa oli 150 000 euroa ja se maksettiin konsernin käteisvaroilla. Kiinteän kauppahinnan lisäksi myyjä on oikeutettu vuosittain maksettavaan lisäkauppahintaan, mikäli liiketoiminnalle sovitut myyntitavoitteet vuosille 2011 - 2013 saavutetaan. Vuoden 2011 osalta lisäkauppahinnan määräksi on arvioitu 0,7 miljoonaa, joka maksetaan käteisenä toteuman mukaisesti.

Alustavan kauppahinnan allokoinnin perusteella pääosa hankintahinnasta (0,8 miljoonaa euroa) kohdistui hankittuun yksinmyyntioikeuteen ja asiakassuhteisiin. Hankinnan yhteydessä ei syntynyt liikearvoa.

Segmentti-informaatio:
Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kahteen pääliiketoiminta-alueeseen: Enterprise Solutions ja Mobile Solutions. Enterprise Solutions –liiketoiminta-alueeseen kuuluvat yhtiön toiminnanohjausliiketoiminta, digitaaliset palvelut sekä integraatioratkaisut. Mobile Solutions –liiketoiminta-alueeseen kuuluvat sopimustuotekehityspalvelut ja käytettävyyspalvelut.

LIIKEVAIHTO, 1000 EUROA 7-9/2011 7-9/2010 Muutos% 1-9/2011 1-9/2010 Muutos% 2010
Enterprise Solutions 18 563 15 641 18,7 % 59 728 54 929 8,7 % 75 674
Mobile Solutions 7 464 11 310 -34,0 % 32 014 39 870 -19,7 % 55 152
Digia- konserni 26 027 26 951 -3,4 % 91 743 94 800 -3,2 % 130 825

LIIKEVOITTO ENNEN KERTALUONTEISIA ERIÄ, 1000 EUROA 7-9/2011 7-9/2010 Muutos% 1-9/2011 1-9/2010 Muutos% 2010
Enterprise Solutions 2 599 2 407 8,0 % 6 052 8 219 -26,4 % 11 001
Mobile Solutions 117 520 -77,6 % -450 4 165 -110,8 % 6 164
Digia- konserni 2 716 2 927 -7,2 % 5 602 12 384 -54,8 % 17 164

LIIKEVOITTO, 1000 EUROA 7-9/2011 7-9/2010 Muutos% 1-9/2011 1-9/2010 Muutos% 2010
Enterprise Solutions 2 599 2 409 7,9 % 6 052 8 219 -26,4 % 11 001

suhteessa liikevaihtoon -25,8 % 8,7 % 8,8 %
Oman pääoman tuotto -59,7 % 17,9 % 18,3 %
Sijoitetun pääoman tuotto -41,2 % 18,9 % 19,3 %

Rahoitus ja taloudellinen asema:

Korollinen vieras pääoma 21 934 23 321 23 316
Rah.om.arvopaperit+ Rahat ja pankkis. 2 925 3 677 9 682
Nettovelkaantumisaste (Net Gearing) 49,6 % 30,7 % 20,2 %
Omavaraisuusaste 47,4 % 58,7 % 58,8 %
Liiketoiminnan rahavirta 3 237 4 233 11 066
Tulos/osake,eur, laimentamaton -1,14 0,40 0,56
Tulos/osake,eur, laimennettu -1,14 0,40 0,56
Oma pääoma/osake 1,84 3,07 3,23
Osakkeen alin kaupantekokurssi 2,30 3,36 3,36
Osakkeen ylin kaupantekokurssi 5,79 5,89 5,89
Osakkeen keskikurssi 4,24 4,96 5,01
Osakekannan markkina-arvo 53 442 112 818 104 949

Tunnuslukujen laskentaperiaatteet on esitetty vuoden 2010 tilinpäätöksen yhteydessä. Laskentaperiaatteissa ei ole katsauskaudella tapahtunut muutoksia.