Puupalkinnon voittaneessa Pilke-toimitalossa Finnforest-ratkaisut

Metsäliiton Puutuoteteollisuus lehdistötiedote 28.10.2011

Vuoden 2011 Puupalkinnon sai Metsähallituksen nelikerroksinen Pilke-talo, jossa on käytetty Finnforest-runkoratkaisuja. Pilke on esimerkki ekologisen puurakentamisen huippuosaamisesta ja puun kilpailukyvystä toimistorakentamisessa.

Pilkkeen puuarkkitehtuuri on kaunista ja hyödyntää puun mahdollisuuksia monilla eri tavoin sekä rakenteellisesti että pinnoissa. Puuta on yhdistetty tarkoituksenmukaisella ja kauniilla tavalla myös muihin rakennusmateriaaleihin. Rovaniemellä sijaitsevan toimistorakennuksen ja tiedekeskuksen on suunnitellut Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy, joka on suunnitellut muun muassa vuoden 2002 Puupalkinnon voittaneen Sibeliustalon Lahdessa. Pääsuunnittelijana toimi arkkitehti Teemu Palo.

Pilkkeen kantava rakenne koostuu Metsäliiton Puutuoteteollisuuden toimittamista liimapuupilareista ja -palkeista. Rakenteet ovat myös havaittavissa sisäpuolella. Väli- ja yläpohjan kantavat rakenteet ovat Finnforest Kerto® -rakenteisia puuelementtejä.
Metsäliiton Puutuoteteollisuus kehittää järjestelmiä ja ratkaisuja, jotka vahvistavat puun asemaa rakentamisessa. Järjestelmien ja ratkaisujen etuja liike-, teollisuus- ja julkisrakentamisessa ovat nopea rakennusvaihe, muuntojoustavuus ja ekologisuus.

Vaikka Puupalkinto on ensisijaisesti arkkitehtuuripalkinto, tällä kertaa tuomaristo halusi nostaa Pilke-talossa esiin myös tilaajan keskeisen roolin kohteen rakentamisessa. Hyvän suunnittelun ja toteutuksen lisäksi tilaajan tahto ja johdonmukaisuus sen toteuttamisessa ovat keskeisiä asioita pyrittäessä korkeatasoiseen puuarkkitehtuuriin.

Pilke on oivallinen esimerkki puun kilpailukyvystä toimistorakentamisessa. Hanke toteutettiin niin, että kaikki sen osat ja toimitukset voitiin kilpailuttaa ja se alitti budjettinsa 450 000 eurolla. Rakentamisen hiilidioksidipäästöt ovat vain kolmasosa vastaavien verrokkirakennusten päästöistä.

Puupalkinto jaetaan vuosittain kannustuksena rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista, suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty rakennustekniikkaa edistävällä tavalla. Puupalkinto on jaettu vuodesta 1994 alkaen. Nyt myönnetty palkinto on järjestyksessä neljästoista, ja se on osa Suomen Metsäsäätiön rahoittamaa "Puu on ekoin" -kampanjaa. Palkinnon myöntää Puuinfo.

Vuoden 2011 palkintolautakuntaan kuuluivat Suomet Metsäsäätiön toiminnanjohtaja Liisa Mäkijärvi, Aalto-yliopiston puuarkkitehtuurin professori, arkkitehti Pekka Heikkinen ja Puuinfo Oy:n toimitusjohtaja, Tkl Mikko Viljakainen.

Lisätietoja:
Puuinfon tiedote:

Pilke-talon esittely Finnforest Wood-projektilehdessä 1/2011 sivulla 4:

Johtaja Esa Kosonen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 040 598 9562, esa.kosonen@finnforest.com

Johanna Kankkunen, markkinointiviestintä, puh. 050 350 4005, johanna.kankkunen@finnforest.com

Kuvat Metsäliiton kuvapankissa: