TIIMARI OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2011

TIIMARI OYJ ABP            Osavuosikatsaus 04.11.2011 klo 09.30

TIIMARI OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.9.2011

OMAN PÄÄOMAN VAHVISTAMINEN KOLMANNELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ KOHENSI MAKSUVALMIUTTA JA VAHVISTI OMAVARAISUUSASTETTA MERKITTÄVÄSTI

Syyskuussa 2011 toteutuneissa merkintäoikeusannissa sekä suunnatussa osakeannissa yhtiön oma pääoma vahvistui nettomääräisesti 34,1 miljoonalla eurolla nostaen omavaraisuusasteen 42,5 %:iin (4,2 % 30.6.2011) ja nettovelkaantumisaste parantui 43,5 %:iin (1 417 % 30.6.2011).

Tiimari- konsernin 9 kuukauden liikevaihto oli 2,3 % alhaisempi kuin vastaavalla jaksolla edellisenä vuotena. Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 2,5 % korkeampi kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla. Konsernin liiketulos oli edellisvuotta ja ennakoitua heikompi johtuen ketjuvalikoimista poistuneiden tavaroiden poistomyynnistä ja häiriöistä tavaroiden saatavuudessa ja riittävyydessä.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES 2011 LYHYESTI

- Liikevaihto kasvoi 2,5 % ja oli 15,8 milj. euroa (15,4)

- Bruttokate oli 8,2 milj. euroa (8,1) ja bruttokate-% 52,2 % (52,8%)

- Käyttökate (EBITDA) oli -4,1 milj. euroa (-2,8)

- Liiketulos (EBIT) oli -4,6 milj. euroa (-3,6)

- Tulos ennen veroja oli -10,3 milj. euroa (-4,2)*

- Osakekohtainen tulos (EPS) oli euroa -0,50 (-0,24)*

KATSAUSKAUSI (9 KK) 2011 LYHYESTI

- Liikevaihto laski 2,3% ja oli 44,8 milj. euroa (45,9)

- Bruttokate oli 23,8 milj. euroa (26,1) ja bruttokate-% 53,1 % (56,9 %)

- Käyttökate (EBITDA) oli -11,9 milj. euroa (-6,9)

- Liiketulos (EBIT) oli -13,6 milj. euroa (-9,4)

- Tulos ennen veroja oli -20,3 milj. euroa (-10,9)*

- Osakekohtainen tulos (EPS) oli euroa -1,13 (-0,65)*

- Omavaraisuusaste oli 42,5 % (21,3 %)

- Nettovelkaantumisaste oli 43,5 % (237,6 %)

- Korolliset nettovelat olivat 13,5 milj. euroa (38,7 )

* Osakeantien seurauksena konsernituloslaskelman muihin rahoituskustannuksiin kirjattiin IAS 32 ja 39 -standardien sekä IFRIC 19:n mukaisesti 4,9 miljoonan euronmääräinen kertaluonteinen kustannuskirjaus. Kustannuksella ei ollut kassavirtavaikutusta, rahavirtavaikutusta eikä vaikutusta konsernin omaan pääomaan.

Osavuosikatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

7-9/11 7-9/10 Muutos% 1-9/11 1-9/10 Muutos%     1-12/10
LIIKEVAIHTO 15 763 15 382 2,5 % 44 825 45 866 -2,3 % 75 797
BRUTTOKATE 8 234 8 120 1,4 % 23 815 26 081 -8,7 % 43 834
KÄYTTÖKATE (EBITDA) -4 098 -2 830 -44,8 % -11 891 -6 949 -71,1 % -2 571
LIIKETULOS -4 596 -3 620 -27,0 % -13 592 -9 352 -45,3 % -12 613
TULOS/OSAKE EUR -0,50 -0,24 -106,3 % -1,13 -0,65 -74,5 % -0,89
OMAVARAISUUSASTE       42,5 % 21,3 %   18,9 %
NETTOVELKAANTUMISASTE       43,5 % 237,6 %   208,5 %
HENKILÖSTÖN LKM KESKIM. 635 568 11,8 % 592 579 2,2 % 591

TIIMARIN NÄKYMÄT VUODELLE 2011

Kolmannen vuosineljänneksen ennakoitua heikomman tuloskehityksen johdosta Tiimari tarkentaa toisen vuosineljänneksen osavuotiskatsauksen yhteydessä annettua Tiimarin liiketoiminnan käyttökate-ennustetta vuodelle 2011.

Arvioimme, että vuoden 2011 aikana Tiimari-liiketoiminnan kuukausittain raportoitavan liikevaihdon laskutrendi taittuu ja, että Tiimari-liiketoiminnan käyttökate koko vuodelta 2011 jää negatiiviseksi (2010: -1,3 milj. euroa) ja merkittävästi viime vuotta alhaisemmaksi. Gallerixin liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja käyttökatteen olevan positiivinen sekä parempi kuin vuonna 2010 (2010: 0,1 milj. euroa).

Aiemmin yhtiö arvioi, että vuoden 2011 aikana Tiimari-liiketoiminnan kuukausittain raportoitavan liikevaihdon laskutrendi taittuu ja, että Tiimari-liiketoiminnan käyttökate koko vuodelta 2011 jää negatiiviseksi (2010: -1,3 milj. euroa) ja viime vuotta alhaisemmaksi. Gallerixin liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja käyttökatteen olevan positiivinen sekä parempi kuin vuonna 2010 (2010: 0,1 milj. euroa).

TOIMITUSJOHTAJAN KOMMENTTI

Konsernin mittava rahoitusjärjestely saatettiin päätökseen kolmannen vuosineljänneksen aikana. Järjestelyn tuloksena yhtiön omavaraisuusaste parani huomattavasti, vuosittaiset rahoituskulut vähenevät ja yhtiön liiketoiminnan kehittämiseen saatiin uutta pääomaa. Palautuminen alkuvuoden haasteellisesta rahoitustilanteesta vie kuitenkin muutaman kuukauden, jonka jälkeen yhtiön toimintamallien odotetaan normalisoituvan.

Yhtiö aloitti uuden strategian asteittaisen toteuttamisen kolmannen vuosineljänneksen aikana. Heinäkuusta alkaen ostojen määrää Kaukoidästä kasvatettiin, uusia kauppapaikkoja avattiin Suomessa neljä ja erityisesti Tiimari-ketjun markkinointikonsepteja terävöitettiin. Useita vuoteen 2012 tähtääviä kehitysprojekteja käynnistettiin liittyen mm. tavararyhmähallintaan, tuotevalikoimiin sekä uuteen myymäläkonseptiin. Gallerixissa jatkettiin uuden strategian mukaista franchise-myymälöiden haltuunottoa.

Tiimari-segmentin laskeva myyntitrendi on taittumassa. Kolmannen vuosineljänneksen loppupuolella elo-syyskuussa myynninkehitys oli positiivinen lukuun ottamatta edellisvuonna mittavasti lanseerattua Juhla-valikoimaa, jonka uudelleenfokusointi on tänä vuonna käynnissä. Edelleen asiakasmäärät Tiimarin Suomen myymälöissä ovat olleet pääsääntöisesti kasvussa elokuusta lähtien. Kokonaismyyntiä ja bruttokatetta ovat heikentäneet edelleen mm. häiriöt tavaroiden saatavuudessa ja riittävyydessä sekä ketjuvalikoimista poistuneiden tavaroiden poistomyynti. Poistomyynti jatkuu vuoden 2011 loppuun asti.

Gallerix-ketjun myyntitrendi jatkui positiivisena kolmannella vuosineljänneksellä. Siihen vaikutti erityisesti yhtiön omien myymälöiden määrän lisääntyminen.

Alkanut neljäs vuosineljännes on olennainen yhtiön koko vuoden menestymisen kannalta. Yhtiön koko vuoden liikevaihdosta noin 40 % kertyy tavanomaisesti neljännen vuosineljänneksen sesonkien (mm. Halloween ja joulu) aikana.

KONSERNIN LIIKEVAIHTO JA TULOSKEHITYS

Katsauskauden liikevaihtoa ja tuloskehitystä tarkasteltaessa on huomioitava Tiimarin liikevaihtoon ja tuloskehitykseen suuresti vaikuttava toiminnan kausivaihtelu. Historiallisesti Tiimari-konsernin tulos on ollut kausivaihtelusta johtuen kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tappiollinen ja neljännen vuosineljänneksen tulos vastaavasti selvästi voitollinen.

Liikevaihto katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 laski 2,3 % ja oli 44,8 milj. euroa (45,9). Liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä kasvoi 2,5 % ja oli 15,8 milj. euroa (15,4). Konsernin laskussa ollut liikevaihtotrendi osoittaa taittumisen merkkejä. Kahden viimeisen vuosineljänneksen liikevaihto on kasvanut 5,6 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Katsauskauden 1.1. – 30.9.2011 bruttokate laski ja oli 23,8 milj. euroa (26,1) ja 53,1 % (56,9 %). Kolmannen vuosineljänneksen bruttokate-% oli 52,2 % (52,8 %). Bruttokatetta ovat heikentäneet edelleen mm. häiriöt tavaroiden saatavuudessa ja riittävyydessä sekä ketjuvalikoimista poistuneiden tavaroiden poistomyynti. Poistomyynti jatkuu vuoden 2011 loppuun asti.

Käyttökate katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 laski ja oli -11,9 milj. euroa (-6,9). Konsernin käyttökate kolmannella vuosineljänneksellä oli -4,1 milj. euroa (-2,8). Tiimari-konsernin merkittävimmät kustannuserät muodostuvat henkilöstökustannuksista ja vuokrakustannuksista, jotka ovat muodostaneet noin 80 % konsernin kiinteistä kustannuksista. Konsernin kiinteät kustannukset katsauskaudella 1.1 – 30.9.2011 kasvoivat noin 8 % ja henkilöstökustannukset noin 10 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Gallerixin henkilöstökustannukset vuoden 9 ensimmäisen kuukauden aikana kasvoivat noin 42 % johtuen omien liikkeiden määrän kasvusta. Tiimari-segmentin kiinteät kustannukset kasvoivat noin 4,7 %.

Liiketulos katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 laski ja oli -13,6 milj. euroa (-9,4). Konsernin liiketulos heikkeni kolmannella vuosineljänneksellä ja oli
-4,6 milj. euroa (-3,6).

Nettorahoituskulut katsauskaudelta 1.1. – 30.9.2011 olivat -6,7 milj. euroa (-1,6). Kolmannella vuosineljänneksellä nettorahoituskulut olivat -5,7 milj. euroa (-0,6) sisältäen konsernin muihin rahoituskuluihin osakeantien johdosta IAS 32 ja 39 -standardien sekä IFRIC 19:n mukaisesti kirjatun kertaluonteisen 4,9 miljoonan euronmääräisen kustannuksen, jolla ei kuitenkaan ollut rahavirtavaikutusta eikä vaikutusta konsernin omaan pääomaan. Kustannus vaikutti kuitenkin tulokseen ennen veroja, katsauskauden tulokseen sekä tulosperusteisiin tunnuslukuihin. Tulos katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli -20,3 milj. euroa (-10,7) ja osakekohtainen tulos -1,13 euroa (-0,65). Kolmannen vuosineljänneksen osakekohtainen tulos oli -0,50 euroa (-0,24).

Tiimarin katsauskauden 1.1. – 30.9.2011 liiketulokseen sisältyi kertaluontoisia kustannuksia yhteensä noin 1,6 milj. euroa (2,95). Kertaluontoisista kuluista 1,4 milj. euroa kohdistui yhtiön käyttökatteeseen ja 0,2 milj. euroa poistoihin. Lisäksi yhtiön rahoituskuluihin vaikutti osakeantien johdosta IAS 32 ja 39 -standardien sekä IFRIC 19:n mukaisesti kirjattu kertaluonteinen 4,9 miljoonan euron määräinen kustannus.

Tiimarin kolmannen vuosineljänneksen käyttökatteeseen sisältyi kertaluontoisia kustannuksia yhteensä noin 0,5 milj. euroa (2,95). Kertaluontoisista kuluista 0,3 milj. euroa liittyi tapaturmavakuutuksen tasoitusmaksuun, 0,1 milj euroa yhtiön johdossa tapahtuneiden henkilömuutosten johdosta syntyneisiin kustannuksiin ja 0,1 milj. euroa Gallerix franchise-myymälöiden liiketoiminnan siirroista syntyneisiin kustannuksiin. Kolmannen vuosineljänneksen tulokseen vaikutti osakeantien johdosta IAS 32 ja 39 -standardien sekä IFRIC 19:n mukaisesti muihin rahoituskuluihin kirjattu kertaluonteinen 4,9 miljoonan euron määräinen kustannus.

LIIKEVAIHTO JA TULOSKEHITYS LIIKETOIMINTASEGMENTEITTÄIN

Tiimari-konserniin kuuluu kaksi johtavaa vähittäiskauppakonseptia, Tiimari ja Gallerix, joita seurataan erillisinä segmentteinä. Lisäksi omana Muut toiminnot -segmenttinä seurataan konsernin jakamattomia yhteisiä kustannuksia (mm. ylimmän johdon kustannuksia).

TIIMARI

Tiimari-segmenttiin kuuluvat kaikki Tiimari-konseptin mukaiset myymälät Suomessa ja Baltiassa. Segmentin katsauskauden 1.1.- 30.9.2011 liikevaihto laski 7,3 % ja oli 34,1 milj. euroa (36,8). Tiimari-segmentin bruttokate katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli 19,0 milj. euroa (22,4) eli 55,6 % (60,9 %) liikevaihdosta. Alkuvuoden vertailukautta heikompi bruttokate- % aiheutui myynnin jakauman muutoksista, korkeammista toteutuneista ostohinnoista ja samanaikaisesti mm. poistomyyntien johdosta laskeneista myyntihinnoista. Kolmannella vuosineljänneksellä Tiimari-segmentin liikevaihto oli 12,2 milj. euroa (12,5) ja bruttokate oli 6,7 milj. euroa (7,0) eli 55,1 % (56,0 %) liikevaihdosta.

Tiimari-segmentin käyttökate laski ja oli katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 -10,5 milj. euroa (-5,6). Tiimari-segmentin käyttökate kolmannella vuosineljänneksellä oli -3,2 milj. euroa (-2,3). Tiimari-segmentin liiketulos katsauskaudella laski ja oli -11,6 milj. euroa (-7,2). Tiimari-segmentin liiketulos kolmannella vuosineljänneksellä oli -3,5 milj. euroa (-2,9). Käyttökatteeseen ja liiketulokseen vaikutti heikentävästi myynnin lasku suhteessa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon sekä samanaikaisesti heikentynyt suhteellinen katetaso.

Tiimari-myymälöitä oli 30.9.2011 yhteensä 191 (185), joista Suomessa 172 (166).

GALLERIX

Gallerix-segmenttiin kuuluvat Gallerix-konseptin mukaiset myymälät Ruotsissa. Gallerixin strategiana on lisätä omien Gallerix-myymälöiden määrää ja siten kasvattaa myymäläkohtaista myyntiä, yhtenäistää myymälöiden tuotevalikoimia ja lisätä keskitettyjen ostojen osuutta ketjujen kokonaisostoista sekä tätä kautta parantaa koko ketjun kannattavuutta. Gallerixin omien myymälöiden määrä 30.9.2011 oli 35 myymälää (30.9.2010 yht. 11, 31.12.2010 yht.14) ja franchising-yrittäjillä yht. 48 myymälää.

Muutoksen myötä Gallerix-segmentin liikevaihto ja bruttokate ovat kehittyneet myönteisesti, mutta samalla myös henkilökulut, vuokrakulut sekä käyttöpääoma ovat kasvaneet.

Gallerix-segmentin liikevaihto katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 kasvoi 18,4 % ja oli 10,7 milj. euroa (9,1). Gallerix-segmentin vähittäiskauppojen vertailukelpoinen myynnin kehitys paikallisessa valuutassa oli vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 1,9 %. Gallerix-segmentin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 3,6 milj. euroa (2,9).

Gallerix-segmentin bruttokate parani ja oli 4,8 milj. euroa (3,6) katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 eli 44,9 % (39,9 %) liikevaihdosta. Bruttokatteen paraneminen johtui pääasiassa omien myymälöiden määrän kasvusta ja franchise- myymälöiden määrän laskusta. Gallerix-segmentin bruttokate kolmannella vuosineljänneksellä oli 1,5 milj. euroa (1,1) eli 42,4 % (37,5 %) liikevaihdosta.

Gallerix-segmentin käyttökate katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli -0,7 milj. euroa (-0,3). Käyttökatteen heikkeneminen johtui franchise-myymälöiden hankintaan ja haltuunottoon liittyvistä kustannuksista. Gallerix-segmentin käyttökate kolmannella vuosineljänneksellä oli -0,7 milj. euroa (-0,3).

Gallerix-segmentin liiketulos heikkeni ja oli -1,2 milj. euroa (-1,0) katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 eli -11,6 % (-10,6 %) liikevaihdosta. Gallerix-segmentin liiketulos kolmannella vuosineljänneksellä oli -0,9 milj. euroa (-0,5).

MUUT TOIMINNOT

Muina toimintoina raportoidaan konsernin yhteiset kustannukset ja ylin johto (hallitus, toimitusjohtaja ja talousjohtaja). Kaikki liiketoimintojen ohjaukseen liittyvä toiminta- ja henkilöstökustannukset olivat katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 suoraan segmenteissä. Muihin toimintoihin ei ole kirjattu kaudella myöskään liikevaihtoa. Muiden toimintojen kustannukset laskivat edelliseen vuoden vastaavaan katsauskauteen nähden ja olivat 0,8 milj. euroa (1,2). Kolmannella vuosineljänneksellä kustannukset olivat 0,17 milj. euroa (0,25).

TASE, RAHOITUSASEMA JA RAHAVIRTA

Yhtiö järjesti kolmannella vuosineljänneksellä suunnatun osakeannin ja merkintäoikeusannin, jotka vahvistivat konsernin omaa pääomaa nettomääräisesti 34,1 milj. eurolla. Merkintäoikeusannissa merkittyjen osakkeiden merkintämaksuista 10,0 miljoonaa euroa maksettiin käteisellä ja 3,0 miljoonaa euroa kuittaamalla yhtiön velkoja. Suunnatun annin tuloksena yhtiön korollinen velka pieneni 21,9 miljoonaa euroa. Uusien osakkeiden merkintähinta kirjattiin sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Konsernin omavaraisuusaste vahvistui ja oli 30.9.2011 42,5 % verrattuna 18,9 %:iin 31.12.2010. Konsernin oma pääoma 30.9.2011 oli 31,1 miljoonaa euroa verrattuna 12,5 milj. euroon 31.12.2010. Omaa pääomaa pienensi osaltaan katsauskauden 1.1. – 30.9.2011 tappio. Oma pääoma per osake 30.9.2011 oli 0,08 euroa verrattuna 0,76 euroon 31.12.2010.

Konsernin pitkäaikaiset varat 30.9.2011 olivat 44,2 milj. euroa ja ne laskivat 1,6 milj. eurolla verrattuna 45,8 milj. euroon 31.12.2010 pääosin suunnitelman mukaisten poistojen johdosta.

Konsernin nettokäyttöpääoma 30.9.2011 oli 6,7 milj. euroa verrattuna -1,6 milj. euroon 31.12.2010. Liiketoiminnan kausivaihtelu vaikuttaa nettokäyttöpääomaan siten, että sen määrä nousee vuoden aikana ja pienenee tilikauden päättymiseen mennessä. Kausivaihtelusta johtuen nettokäyttöpääoma ei ole vertailukelpoinen 31.12.2010 tilanteeseen.

Konsernin pitkäaikaiset velat 30.9.2011 olivat 8,0 milj. euroa ja ne laskivat 13,7 milj. eurolla verrattuna 21,6 milj. euroon 31.12.2010. Pitkäaikaisia velkoja vähensi erityisesti suunnatulla osakeannilla syyskuussa 2011 takaisinmaksetut pitkäaikaiset korolliset rahoituslaitoslainat 11,0 miljoonaa euroa. Konsernin lyhytaikaiset velat 30.9.2011 olivat yhteensä 34,1 miljoonaa euroa verrattuna 31,9 miljoonaan euroon 31.12.2010. Pitkäaikaiset korolliset velat vähenivät yhteensä -14,0 milj. euroa. Lyhytaikaiset korolliset velat kasvoivat pääasiassa kausiluonteisesti kasvavan käyttöpääoman rahoitukseen nostetun kausirahoituksen kasvun johdosta 5,7 miljoonalla eurolla 17,4 milj. euroon verrattuna 11,7 milj. euroon 31.12.2010.

Konsernin korollinen nettovelka 30.9.2011 oli 13,5 milj. euroa verrattuna 26,0 milj. euroon 31.12.2010. Korolliset nettovelat pienenivät erityisesti syyskuussa 2010 toteutetun suunnatun osakeannin johdosta, jolla konvertoitiin pitkä- ja lyhytaikaisia velkoja omaan pääomaan yhteensä 21,9 milj. eurolla. Konsernin nettovelkaantumisaste 30.9.2011 oli 43,5 % verrattuna 208,5 %:iin 31.12.2010.

Yhtiön syyskuussa 2011 toteutetun rahoitusjärjestelyn yhteydessä uudistetun pankkirahoitussopimuksen mukaiset ehdot täyttyivät 30.9.2011. Osapuolet ovat sopineet, että rahoitussopimuksen mukaisten kovenanttien tasot vuosille 2011 – 2014 sovitaan 31.12.2011 mennessä.

Vahvistaakseen rahoitusasemaansa Gallerix sopi kolmannella vuosineljänneksellä noin 0,3 milj. euron määräisestä vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoituksesta.

Liiketoiminnan rahavirta katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli -21,3 milj. euroa (-15,1). Liiketoiminnan rahavirran negatiivisuuteen vaikuttivat erityisesti liiketoiminnan tappiollisuus sekä käyttöpääoman muutos. Investointien rahavirta katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli -0,2 milj. euroa (-0,7). Rahoituksen rahavirta katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli 25,7 miljoonaa euroa (15,3). Syyskuussa 2011 toteutetussa merkintäoikeusannissa merkittiin yhtiön uusia osakkeita yhteensä 13,0 milj. eurolla ja suunnatussa osakeannissa, jolla takaisin maksettiin yhtiön korollisia velkoja, yhteensä 21,9 miljoonalla eurolla. Syyskuussa toimeenpannun merkintäoikeusannin ansiosta rahavarat kasvoivat 4,2 milj. eurolla 5,8 miljoonaan euroon verrattuna 1,6 miljoonaan euroon 31.12.2010.

Yhtiön 30.9.2011 voimassa olleen rahoituslaitoslainasopimuksen mukaisia luottolimiittejä oli 30.9.2011 käyttämättä yhteensä 0,2 milj. euroa. Yhtiö on 10.6.2011 tiedottanut harkitsevansa ja tutkivansa Gallerix-liiketoiminnan mahdollista myyntiä rahoitustilanteensa parantamiseksi.

INVESTOINNIT

Katsauskaudella ei tehty merkittäviä investointeja. Investoinnit konsernissa katsauskaudella oli 0,2 milj. euroa (0,5 milj. euroa).

Tiimari-segmentin investoinnit katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 olivat 0,1 milj. euroa (0,5) ja kolmannella vuosineljänneksellä 0,1 milj. euroa (0,2). Gallerix-segmentin investoinnit katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 olivat 0,1 milj. euroa (0,0) ja kolmannella vuosineljänneksellä 0,0 milj. euroa (0,0).

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstö katsauskaudella 1.1. – 30.9.2011 oli keskimäärin 592 (582). Luvut on muutettu vastaamaan kokoaikaista työvoiman määrää. Suurin osa myymälähenkilöstöstä on osa-aikaisia. Tiimari Retail Oy on konsernin suurin työllistäjä ja sen henkilöstön määrä 30.9.2011 oli 470 (440).

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Tiimarin osake on julkisen kaupankäynnin kohteena Nasdaq OMX Helsinki Oyj:ssä. Osakkeen päätöskurssi 30.9.2011 oli 0,10 euroa (1,28) ja yhtiön markkina-arvo oli 40,4 milj. euroa (21,1). Yhtiön osakepääoma 30.9.2011 oli 7.686.200 euroa ja osakkeiden määrä 404.275.522. Syyskuussa 2011 toteutetuissa merkintäoikeusannissa ja suunnatussa osakeannissa merkittiin yhteensä 387.800.767 uutta yhtiön osaketta.  Uusien osakkeiden merkintähinta kirjattiin sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon, joten osakepääoma pysyi muuttumattomana. Yhtiön hallussa ei katsauskauden lopussa ollut omia osakkeita.

TIIMARI OYJ ABP:N YLIMÄÄRÄISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET 1.7.2011 (tiedote 1.7.2011 www.tiimari.com)

Tiimari Oyj Abp:n ylimääräinen yhtiökokous 1.7.2011 päätti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 428.969.771 uuden osakkeen antamisesta kahdella osakeannilla hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Valtuutus vastasi noin 2.600 prosenttia yhtiön rekisteröityjen osakkeiden kokonaismäärästä valtuutuksen päätöshetkellä. Valtuutus myönnettiin yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen sekä yhtiön liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja se kattoi yhtiön10.6.2011 julkaistuun rahoitusjärjestelysuunnitelmaan liittyvät osakeannit, jotka toteutettiin syyskuussa 2011.

Ylimääräinen yhtiökokous 1.7.2011 päätti myös valita yhtiön hallitukseen Hannu Ryöppösen, Juha Mikkosen, Alexander Rosenlewin, Benedict Wreden ja Mia Åbergin. Päätös hallituksen kokoonpanomuutoksesta oli ehdollinen ja edellytti, että yhtiö toteuttaa ylimääräisen yhtiökokouksen 1.7.2011 hallitukselle myöntämän osakeantivaltuutuksen mukaiset osakeannit 31.10.2011 mennessä.

OSAKEANNIT

Ylimääräiseltä yhtiökokoukselta 1.7.2011 saamansa valtuutuksen nojalla Tiimari Oyj Abp:n hallitus päätti 30.8.2011 enintään 14,8 milj. euron merkintäoikeusannin sekä enintään noin 23,8 milj. euron suunnatun osakeannin järjestämisestä ja niiden ehdoista. Merkintäoikeusannissa uusia osakkeita merkittiin 13,0 milj. eurolla ja suunnatussa osakeannissa 21,9 milj. eurolla. Yhtiön osakkeiden määrä ennen osakeanteja oli 16.474.755 ja osakeantien jälkeen 404.275.522 (tiedote 27.9.2011 www.tiimari.com).

HALLITUS

Ylimääräinen yhtiökokous 1.7.2011 päätti ehdollisesti valita yhtiön hallitukseen Hannu Ryöppösen, Juha Mikkosen, Alexander Rosenlewin, Benedict Wreden ja Mia Åbergin. Päätöksen ehdollisuus poistui ja hallituksen kokoonpanomuutos tuli voimaan 29.9.2011. Uusi hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajakseen Benedict Wreden ja varapuheenjohtajaksi Juha Mikkosen. Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Benedict Wrede ja jäseniksi Alexander Rosenlew ja Mia Åberg. Hallituksen tarkastusvaliokuntaan valittiin puheenjohtajaksi Juha Mikkonen ja jäseniksi Benedict Wrede ja Mia Åberg.

JOHTO

Yhtiön hallitus nimitti Tiimarin uudeksi toimitusjohtajaksi 17.5.2011 alkaen MBA Niila Rajalan (s. 1964). Talousjohtaja Kai Järvikare lopetti Tiimari Oyj Abp:n palveluksessa 31.8.2011 (tiedote 13.6.2011 www.tiimari.com). Yhtiön hallitus nimitti 12.9.2011 KTM Jarmo Kanervon (s. 1954) Tiimari Oyj Abp:n vt. talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Nimitys tehtiin väliaikaisena, kunnes yhtiö on saanut

rekrytoitua uuden talousjohtajan vakituiseen työsuhteeseen. Yhtiön hallitus päätti 25.10.2011 vakinaistaa Jarmo Kanervon työsuhteen yhtiön talousjohtajana.

LIIKETOIMINNAN LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Konsernin liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen, taloudelliseen asemaan sekä rahavirtoihin vaikuttavat useat liiketoimintaan liittyvät epävarmuustekijät. Pääasialliset lähiajan riskit liittyvät seuraaviin tekijöihin:

• yhtiön strategian tai sen toteutuksen epäonnistuminen voi heiketä yhtiön kasvua ja kannattavuutta tulevaisuudessa sekä vaarantaa liiketoiminnan jatkuvuuden
  • epäonnistuminen liiketoiminnan, myynnin ja kannattavuuden kehittämistoimenpiteissä uuden liiketoimintasuunnitelman mukaisesti
  • epäonnistuminen kuluttajien odotuksia vastaavien valikoimapäätösten tekemisessä ja myymäläkonseptiuudistuksissa
  • tulojen ja rahavirtojen kausivaihtelut
  • valuuttakurssien vaihtelut
  • tuotteiden saatavuuteen ja toimitusketjun toimivuuteen liittyvät häiriöt (logistiikka ja tavaravirtariskit)
  • yhtiön altistuminen liikearvon ja aineettoman omaisuuden arvonalentumiselle
  • yleisen taloudellisen tilanteen ja kulutuskysynnän heikentyminen yhtiön maantieteellisellä toimialueella
  • yleisen korkotason muutokset
  • epäonnistuminen likviditeetti ja jälleenrahoitusriskien hallinnoinnissa

Yhtiön liiketoiminnan riskeistä ja epävarmuustekijöistä on kerrottu tarkemmin yhtiön 30.8.2011 päivätyissä merkintäoikeusantia ja suunnattua osakeantia varten laadituissa perusesitteessä ja arvopaperiliitteissä sekä vuoden 2010 tilinpäätöksessä, joissa esitetyissä riskeissä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia.

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiön hallitus nimitti 12.9.2011 KTM Jarmo Kanervon yhtiön vt. talousjohtajaksi ja päätti 25.10.2011 vakinaistaa Jarmo Kanervon työsuhteen.

Yhtiö ja yhtiön päärahoittajapankki ovat sopineet, että yhtiön 31.12.2011 päättyvää tilikautta sekä tulevia tilikausia koskevien rahoituskovenanttien tasot määritellään osapuolten kesken 31.12.2011 mennessä.

Tiimari Oyj Abp

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Niila Rajala, +358 (0)3 812911, niila.rajala@tiimari.fi

talousjohtaja Jarmo Kanervo, +358 (0)3 812911, jarmo.kanervo@tiimari.fi

Jakelu:

Helsingin Pörssi
www.tiimari.com

LIITETIEDOT 1.1.2011 - 30.9.2011

Laatimisperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IFRS:n kirjaamis- ja arvostusperiaatteita noudattaen, mutta sen laadinnassa ei ole noudatettu kaikkia IAS 34 standardin vaatimuksia. Yhtiö on ottanut tilikauden alusta käyttöön vuoden 2010 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja. Näiden uusien ja uudistettujen normien käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta raportoituihin lukuihin. Muilta osin on noudatettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä.

IFRS-standardien mukaisen tilinpäätöksen laatiminen edellyttää Tiimarin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat sekä taseen laadintahetken varojen ja velkojen että tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Vaihto-omaisuuden arvostus perustuu säännönmukaiseen inventointiin, joka on tavaravirtaprosessinhallinnan perusta. Myymälät eivät pääsääntöisesti tilaa tavaroita suoraan vaan ne tapahtuvat automaattitäydennyksinä logistiikkajärjestelmän toimesta. Aikaan perustuvista mekaanisista alaskirjauksista (30 kk vanhat 25 %, 36 kk vanhat 50 % ja 42 kk vanhat 100 %) luovuttiin vuoden vaihteen jälkeen siirryttäessä kokonaisvaltaiseen tuotteen elinkaaren hallintaan systemaattisessa tavaravirtaprosessissa. Tarvittaessa tehdään yksittäisiä arvostuskorjauksia.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa joudutaan käyttämään lisäksi harkintaa. Arviot ja olettamukset perustuvat osavuosikatsaushetken näkemyksiin, ne sisältävät tästä syystä riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista. Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta, koska tiedotteen luvut ovat pyöristettyjä. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

TULOSLASKELMA

Lyhytaikaiset varat yhteensä 28 966 23 226 20 229

VARAT YHTEENSÄ 73 131 76 392 66 013

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
  Osakepääoma 7 686 7 686 7 686

Rahavarat katsauskauden lopussa 5 777 2 302 1 626

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
1 000 euroa

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
  Osakepääoma Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Muuntoerot Kertyneet voittovarat Yhteensä
Oma pääoma 1.1.2010 7 686 23 011 -663 -3 667 26 366

MUUT VUOKRAVASTUUT
Yhden vuoden kuluessa 14 965 13 822 15 534
Yli vuoden kuluessa 22 789 18 814 26 182
Muita vuokravastuita on katettu varauksella 0,6 milj. euroa. Katsauskauden lopussa varausta on jäljellä 0,5 milj. euroa.

JOHDANNAISTEN NIMELLISARVOT  30.9.2011  30.9.2010 31.12.2010
Valuuttatermiinit 0 177 0

JOHDANNAISTEN MARKKINA-ARVOT V. NIMELLISARVOIHIN  30.9.2011  30.9.2010 31.12.2010
Valuuttatermiinit ja valuutanvaihtosopimukset 0 -13 0

Valuuttatermiinit on arvostettu raportointipäivän markkina-arvoon.
Tiimarilla ei ole avoimia valuuttatermiinejä katsauskauden lopussa.
Tiimari ei sovella suojauslaskentaa ja johdannaisten vaikutus on kirjattu
suoraan tuloslaskelmaan.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Lähipiirin yhtiölle myöntämistä vaihdettavista pääomalainoista (VPOL-lainat) kertyi yhtiölle rahoituskulua katsauskaudella 330 tuhatta euroa, jakautuen seuraavasti:

VPOL-lainojen korot (1 000 EUR) 7-9/2011 1-9/2011 1-12/2010
Hannu Krook 1 4 5
Pecun Inc. (Hannu Ryöppönen) 1 4 5
St. James's International Ltd (Sven-Olof Kulldorff) 1 4 5
Virala Oy Ab (Atine Group Oy:n emoyhtiö) 95 272 216
Assetman Oy (Juha Mikkonen) 16 46 38
Yhteensä 114 330 269

Katsauskauden aikana yhtiön lähipiiriltä saadusta rahoituksesta on kertynyt rahoituskulua seuraavasti:

• Virala Oy Ab:lle maksettiin 27.9.2011 VPOL 2011 merkintätakauspalkkiona 75 tuhatta euroa
  • Tiimari nosti Unioca Partners Oy:ltä heinä-elokuussa 3,0 milj. euroa väliaikaista rahoitusta ja maksoi kyseisen rahoituksen takaisin 27.9.2011. Väliaikaisesta rahoituksesta maksettiin Unioca Partners Oy:lle 100 tuhannen euron suuruinen järjestelypalkkio ja 98 tuhatta euroa korkoina.

Katsauskaudella lähipiiriin kuuluvat henkilöt ja yhtiöt merkitsivät yhtiön osakkeita merkintäoikeusannissa ja suunnatussa annissa seuraavasti:

Lähipiirin osakemerkinnät (1 000 EUR) Suunnattu anti Merkintä-oikeusanti
Pecun Inc. (Hannu Ryöppönen) 160 -
Assetman Oy (Juha Mikkonen) 780 1 127
Unioca Partners Oy 4 600 3 454
St. James's International Ltd (Sven-Olof Kulldorff) 60 -
Oy Rosaco Ab (Alexander Rosenlew) - 54
Niila Rajala - 75
Yhteensä 5 600 4 710

LIPUTUKSET

Virala Oy Ab –konserniin kuuluvat Virala Oy Ab ja sen tytäryhtiö Atine Group Oy ilmoittivat 10.6.2011 myyvänsä kaikki omistamansa Tiimarin vaihdettavan pääomalainan osuudet sekä Tiimarin osakkeet Unioca Partners Oy:lle (Tiedote 10.6.2011). Kauppojen toteutuminen tiedotettiin 13.6.2011 julkaistulla pörssitiedotteella (Tiedote 13.6.2011). Kauppojen seurauksena Virala-konsernin omistus Tiimarissa alitti 1/20 liputusrajan.

Unioca Partners Oy (”Unioca”) ilmoitti 10.6.2011 sopineensa kaupasta, jolla Unioca ostaa kaikki Virala Oy Ab:n omistamat Tiimarin vaihdettavien pääomalainojen osuudet ja kaikki Atine Group Oy:n ja Vessilä Oy Ab:n omistamat Tiimarin osakkeet (Tiedote 10.6.2011). Kauppojen toteutuminen tiedotettiin 13.6.2011 julkaistulla pörssitiedotteella (Tiedote 13.6.2011). Kauppojen seurauksena Uniocan osuus Tiimarin osakkeista ja äänistä ylitti 1/5 liputusrajan.

Unioca ilmoitti 10.6.2011 antaneensa merkintätakauksen ja –sitoumuksen osallistua yhtiön suunnitteilla olleisiin osakeanteihin, minkä seurauksena Uniocan omistusosuus yhtiössä voisi ylittää 2/3 liputusrajan (Tiedote 10.6.2011). Unioca ilmoitti 27.9.2011, että osakeantien yhteydessä tekemiensä osakemerkintöjen ja osakekauppojen seurauksena Unioca omistaa yhteensä 260.347.076 Tiimarin osaketta, eli 64,40 % Tiimarin osakkeista ja äänistä sen jälkeen, kun uudet osakkeet on merkitty kaupparekisteriin. Tämän myötä Uniocan omistus siten ylitti puolet yhtiön osakkeista ja äänistä (Tiedote 27.9.2011).

Assetman Oy ilmoitti 10.6.2011 antaneensa merkintäsitoumuksen osallistua yhtiön suunnitteilla olleisiin osakeanteihin, joiden seurauksena Assetman Oy:n omistusosuus yhtiössä voisi alittaa 1/10 liputusrajan (Tiedote 10.6.2011). Assetman ilmoitti 27.9.2011, että osakeantien yhteydessä tekemiensä osakemerkintöjen ja osakekauppojen seurauksena Assetman omistaa yhteensä 37.100.408 Tiimarin osaketta, eli 9,18 % Tiimarin osakkeista ja äänistä sen jälkeen, kun uudet osakkeet on merkitty kaupparekisteriin. Tämän myötä Assetmanin omistus alitti yhden kymmenesosan yhtiön osakkeista ja äänistä (Tiedote 27.9.2011).

10 SUURINTA OSAKKEENOMISTAJAA 30.9.2011 Määrä Määrä %

Unioca Partners Oy 260 347 076 64,40
  Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 38 042 727 9,41
  Assetman Oy 37 100 408 9,18
  Belgrano Investment Oy 18 375 396 4,55
  Baltiska Handels A.B. 14 326 128 3,54
  Ryöppönen Hannu Ragnvald 1 937 777 0,48
  Rajala Niila Pekka 1 780 091 0,44
  Suomen Bestand Oy 1 335 016 0,33
  Mattila Rauno 1 085 520 0,27
  Primate Oy 750 000 0,19

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET

Bruttokate = Liikevaihto - aineet ja tarvikkeet *)

Käyttökate (EBITDA) = Liiketulos + poistot ja arvonalentumiset

Tulos/osake (EPS), EUR = Tulos ennen veroja - verot /
Ulkona olevien osakkeiden osakeantikorjattu keskimääräinen lukumäärä

Oma pääoma/osake, EUR = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma /
Osakkeiden laimentamaton lukumäärä tilikauden lopussa

Omavaraisuusaste % = Oma pääoma * 100 /Taseen loppusumma - saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste % (gearing) = Korolliset velat - rahat ja pankkisaamiset * 100 / Oma pääoma

Korolliset nettovelat = Korolliset velat - rahoitusvarat

Nettokäyttöpääoma = Vaihto-omaisuus + lyhytaikaiset korottomat saamiset - lyhytaikaiset korottomat velat

Operatiivinen kassavirta = EBITDA - nettokäyttöpääoman lisäys - investoinnit

*) Gallerixin franchising -toiminnan osalta bruttokatteesta vähennetään edelleen veloitettujen vuokrien määrä.