Kvartalsrapport pr. 30. september 2011

Kvartalsrapport pr. 30/9 2011 for Vordingborg Bank

Tilfredsstillende overskud i de første 9 måneder

” Vi opnåede et tilfredsstillende resultat for de første 9 måneder af 2011, når vi tager de svære økonomiske vilkår i samfundet i betragtning. Resultatet før vores andel af sektorens betaling til indskydergarantifonden, blev på 6,6 mio. kr. Efter at have betalt 2,1 mio. kr. til indskydergarantifonden, blev resultatet før skat på 4,5 mio. kr. Vi må notere os et fald i vores basisindtjening for de første 3 kvartaler, men vi forventer dog fortsat at kunne levere en basisindtjening på samme niveau som i 2010, og dermed leve op til vores udmeldinger til fondsbørsen i starten af året, ” udtaler bankdirektør Ole Kühnel.

Vordingborg Bank fastholder sin høje soliditet

” På trods af den krise vores sektor har oplevet de sidste år, er det glædeligt at Vordingborg Bank bliver ved med at være solid, med en solvens på 16,2%, og en solvensmæssig overdækning på 6,5%, i forhold til vores solvensbehov. Det er tilfredsstillende, når vi tænker på, at vores sektor gennemlever en finanskrise, der nu har varet i over 3 år. Vi har altid lagt vægt på, at vores kunder aldrig skulle være i tvivl om vores høje soliditet, og det betyder også, at vi er godt rustet til fremtiden,” udtaler bankdirektør Ole Kühnel

Misvisende debat om landbruget i Danmark

” Igennem længere tid har debatten i pressen fokuseret på de store problemer og udfordringer pengeinstitutterne har med deres landbrugskunder. I Vordingborg Bank udgør landbruget en naturlig stor del af vore kunder, da landbruget fylder meget i vores markedsområde. Problemet med denne debat er, at man generaliserer så voldsomt, og fejlagtigt, at man kommer til at udråbe landbruget til den branche, der kan kaste alle de banker, der har mange landbrugskunder ud i problemer. Man mangler ganske enkelt indsigt i, at en af de afgørende årsager til mange landmænds økonomiske problemer skyldes, at De har optaget store lån i schweizerfranc og indgået de såkaldte renteswaps. Den form for rådgivning har vi holdt os langt væk fra i Vordingborg Bank, og derfor har vi ikke de samme udfordringer med vores landbrugskunder ”, udtaler bankdirektør Ole Kühnel