Selskabsmeddelelse nr. 38 / 2011 - Ændret resultatforventning

Selskabet offentliggjorde i årsrapporten for 2009/10, selskabsmeddelelse nr. 15, 18. maj 2011, en resultatforventning for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011 før skat og værdireguleringer i størrelsesordenen DKK 0,0 til 10,0 mio.

Selskabet har senest i kvartalsrapporten for 3. halvår af 2011, selskabsmeddelelse nr. 34, 13. oktober 2011, gjort opmærksom på, at det ikke længere anså forventningen for realistisk, men at Selskabet grundet konsekvenserne af insolvens i fire af Selskabets tyske datterselskaber – som beskrevet i selskabsmeddelelser nr. 27, 21. juli 2011, og nr. 28, 18. august 2011 – samt en række andre usikkerhedsfaktorer ikke så sig i stand til at fremlægge opdaterede forventninger til regnskabsåret 2011. Selskabet gav i kvartalsrapporten udtryk for, at det forventede, at insolvensen i de fire tyske datterselskaber ville medføre nedskrivninger på tilgodehavender stort DKK 182 mio.

Selskabet har nu haft lejlighed til at gennemgå konsekvenserne af insolvenssituationen og nedjusterer på bl.a. denne baggrund sine forventninger, således at Selskabet nu forventer et underskud – inklusiv forventet tab på tilgodehavende hos fire insolvente datterselskaber, men før skat og værdireguleringer på ejendomme – på DKK -250 til -300 mio. for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011.

Selskabet forhandler med Koncernens bankforbindelser om en restrukturering af Koncernens kapitalstruktur. Resultateffekten for 2011 af de forventede, nye aftaler med Koncernens bankforbindelser kan ikke opgøres endeligt, før aftalerne er færdigforhandlede, men ledelsen forventer på baggrund af det foreliggende aftaleudkast pr. d.d., at resultateffekten vil blive en indtægt i størrelsesordenen DKK 90 til 110 mio.

Nedjusteringen skyldes en række forhold, herunder væsentligst registreringen af insolvens i fire af Selskabets tyske datterselskaber og den heraf følgende 100% nedskrivning af tilgodehavender, der samlet udgør ca. DKK 182 mio., i disse datterselskaber.

Nedjusteringen skyldes endvidere faldende indtægter, øgede drifts- og restruktureringsomkostninger, forlig i en retssag, afskrivninger af tilgodehavender, øgede renteomkostninger samt nettoregulering af skat.

Selskabet arbejder, som nævnt, fortsat på en restrukturering af dets kapitalstruktur, hvad bl.a., vil indebære nye aftaler med Koncernens bankforbindelser samt en kapitalforhøjelse ved gennemførelse af en fortegningsretsemission. Selskabet forventer at kunne offentliggøre et børsprospekt snarest.

Tower Group A/S

Martin Coté

CEO

Spørgsmål vedrørende denne meddelelse kan rettes til Martin Coté CEO, på tlf.: +420 725 716 755.