Delårsrapport 1. kvartal 2011/12 - 1. september 2011 – 30. november 2011

Hørsholm, 2012-01-11 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 1/2012 – 11. januar 2012

"Regnskabsåret 2011/12 er startet positivt. Den organiske omsætningsvækst nåede op på 13% og med EBIT op 20%, resulterende i en EBIT-marginstigning på to procentpoint i forhold til 1. kvartal sidste år, fortsætter vi med at bevise vores forretningsmodels skalérbarhed. Samtidig har vi forøget vores investering i forskning og udvikling, hvilket understreger vores indsats for at bygge en stærk fremtid for Chr. Hansen.

Verdensøkonomien er udfordrende, men det er opmuntrende at se styrken i vores vækstplatform med solide forbedringer på tværs af regioner og divisioner.

Med de gode resultater i 1. kvartal fastholder vi vores forventningerne til året," siger adm. direktør Lars Frederiksen.

Højdepunkter, 1. kvartal 2011/12:

• Omsætningen var EUR 168 mio., hvilket er en stigning på 12% sammenlignet med 1. kvartal 2010/11. Den organiske vækst var 13% (12% justeret for ændringer i salgspriser, der afspejler højere råvarepriser på karmin)
  • EBIT før særlige poster var EUR 41 mio., hvilket er en stigning på 20% sammenlignet med 1. kvartal 2010/11. EBIT-margin før særlige poster var 25% sammenlignet med 23% i 1. kvartal sidste år
  • Periodens resultat blev EUR 26 mio. sammenlignet med EUR 23 mio. i 1. kvartal 2010/11
  • De samlede forsknings- og udviklingsudgifter udgjorde EUR 12 mio., svarende til 7% af omsætningen sammenlignet med EUR 8 mio. eller 6% i 1. kvartal 2010/11
  • Frie pengestrømme var EUR -23 mio. sammenlignet med EUR -24 mio. i 1. kvartal 2010/11
  • Den nettorentebærende gæld udgjorde EUR 376 mio. svarende til 1,8 gange EBITDA før særlige poster sammenlignet med 2,6 gange EBITDA før særlige poster pr. 30. november 2010

Forventninger

Forventningerne til 2011/12 er uændrede i forhold til forventningerne i selskabsmeddelelsen af 3. november 2011. Hvis man ser bort fra den påvirkning, som ændringerne i råvarepriserne på karmin har på salgspriserne, forventes den organiske vækst stadig at ligge i niveauet 7-10%. Hvis den påvirkning, som ændringerne i priserne på karmin har på salgspriserne, medregnes, forventes den organiske vækst at ligge på 5-8%. EBIT-marginen før særlige poster ventes at ligge over 26%.