Rezidor har tecknat avtal för Radisson Blu Hotel, Doha i Qatar

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, har med Radisson Blu Hotel, Doha tecknat avtal för sitt debuthotell i Qatar. Det befintliga Ramada Plaza Doha har 583 rum och kommer att omvandlas till varumärket Radisson Blu under det tredje kvartalet 2012. Radisson Blu är Rezidors nyckelvarumärke i marknadssegmentet lyxhotell och erbjuder modern arkitektur och design, unika och välkända servicekoncept samt den sympatiska servicefilosofin "Yes I Can!".

"Vi är mycket glada över att få lägga till den här milstolpen till vår konstant växande Mellanöstern-portfölj som nu har 29 Radisson Blu-hotell i drift och under utveckling. Anläggningen kommer att genomgå en stor renovering för ca 18 miljoner dollar och bli än mer attraktiv och konkurrenskraftig", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Gordon MacKenzie, hotellets General Manager, tillägger: "Även om vi tycker att det är tråkigt att lämna Ramada-koncernen, känner vi att vi genom att gå med i Radisson Blu kan fortsätta att förbättra våra tjänster och öppna upp nya vägar för internationell affärsverksamhet. Det här är en mycket spännande tid för oss."

Det framtida Radisson Blu Hotel, Doha kommer att ligga vid en framträdande korsning i stadskärnan med ypperliga förbindelser till den internationella flygplatsen och till affärsdistriktet West Bay. Det är ett av Dohas största hotell och har 583 moderna, rymliga rum och sviter i olika stilar. För dem som vill äta och dricka gott finns det sex barer och tolv restauranger att välja på - tre av dem tilldelades nyligen utmärkelser av Time Out Doha (Bästa kinesiska kök, Bästa japanska kök och Bästa familjeatmosfär för restaurangen "The Italian Job"). För möten och evenemang erbjuder hotellet 2 000 kvadratmeter konferensutrymmen. Fritidsfaciliteterna innefattar två gym, tre bassänger, bastur, behandlingsrum samt squash-, tennis-, basket- och badmintonbanor.

Beräknat på BNP per capita är Qatar det rikaste landet i världen tack vare sina enorma olje- och gasreserver. Mycket av det här välståndet tillägnas en diversifiering av ekonomin med stora investeringar i fastigheter, turism och flygtrafik. Därtill har Qatar valts till värdland för fotbolls-VM 2022, vilket utan tvivel stimulerar ytterligare investeringar och turism.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group:

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 415 hotell i drift och under utveckling, med 90 000 rum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika  samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.
För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com

Pressmeddelande PDF