Rezidor och Al Jassim Group har tecknat avtal för Hotel Missoni Doha

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, och Al Jassim Group har tecknat avtal för Hotel Missoni Doha. Det unika, lyxiga livsstilshotellet designas exklusivt av Rosita Missoni och har cirka 200 rum och 70 lägenheter med service. Hotellet ska enligt planerna välkomna de första gästerna under slutet av 2015.

"Qatar gagnas av mycket goda ekonomiska förutsättningar. Befolkningen är mottaglig för en ny sorts lyx och livsstil - vårt flaggskepp Hotel Missoni blir ett perfekt tillägg till Dohas snabbt utvecklande marknad", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. Doha är Qatars huvudstad och här finns starka gas-, service-, fastighets- och medicinindustrier. Staden utvecklas även snabbt till ett viktigt företags- och mötesresmål i Gulfen och kommer verkligen att stå i sportvärldens centrum under 2022 när Qatar är värdland för fotbolls-VM.

"Vi är inspirerade av Qatar Nation Vision 2030 och söker aktivt nya partnerskap med målsättningen att höja ribban vid varje möjlighet. Hotel Missoni Doha kommer att tillföra stort värde till den befintliga stadsmiljön och bidra till Qatars engagemang och vision genom att stödja omdaningen av Doha till en av världens ledande affärs-, sport- och kulturstäder", säger Sheikh Khalid Bin Jassim Al Thani, vd för Al Jassim Group.

Hotel Missoni kommer att byggas utmed C-ringleden i hjärtat av Doha. Hotellets ypperliga läge, 10 minuter från den internationella flygplatsen och West Bay-området, är perfekt för en lyxig livsstilserfarenhet i Doha.  Förutom dess centrala läge ligger hotellet perfekt för alla underhållnings- och fritidsaktiviteter som Doha och dess omgivning erbjuder.

Förutom cirka 200 rum och sviter har Hotel Missoni Doha cirka 70 två-, tre- och fyrarumslägenheter med service. För mat och dryck finns Hotel Missonis välkända restaurang "Cucina" med sin traditionella men samtidigt kreativa italienska meny, ytterligare en restaurang som är öppen för servering hela dagen, Bar Missoni, en poolbar och en lobbylounge. Restaurangutbudet förstärks av ett antal framstående "fine dining"-restauranger som erbjuder ett varierat utbud av kulinariska smaker som återspeglar den lyxiga och eleganta essensen i varumärket Hotel Missoni. Gästerna kan njuta av 800 kvadratmeter spa- och fitnessområde, en utomhusbassäng, cirka 1 500 kvadratmeter konferens- och bankettfaciliteter inklusive en balsal samt ett affärscentrum.

Hotel Missoni är ett samarbete mellan det legendariska italienska modehuset Missoni och Rezidor. Varje hotell är designat av Rosita Missoni - hon kombinerar de livfulla Missoni-färgerna och -mönstren med internationella designklassiker och lokala drag. Hotel Missoni är ett elegant resmål för resenärer som vill uppleva italiensk elegans, stil och autenticitet kombinerat med all den lyxiga service och standard man kan förvänta sig av ett modernt, internationellt hotell. Missoni-hotell drivs i Edinburgh i Skottland och i staden Kuwait. Ytterligare anläggningar är under utveckling i Oman, Turkiet, Brasilien och Mauritius.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication
+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication
+32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group:

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 415 hotell i drift och under utveckling, med 90 000 rum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.
För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com

Om Al Jassim Group:

Al Jassim Group är en ledande, diversifierad affärskoncern med intressen inom fastigheter, mat och dryck samt snabbrörliga konsumentvaror. Koncernens ledord är initiativkraft, fokus, engagemang och planering för marknadstrender, med målsättning att förverkliga toppmoderna projekt som tillför värde till den qatariska marknaden. Koncernen har djupa kunskaper om regionen, kulturen och affärsklimatet, vilket ger en bred erfarenhet i att arbeta med ledande internationella varumärken.

För mer information gå till: www.ajgqatar.com

Pressmeddelande PDF