Årsrapport 2011

Fokusering og effektivisering har i 2011 styrket North Medias forretningsgrundlag og øget koncernens omsætning, indtjening og pengestrømme. Skærpede markedsvilkår vil påvirke indtjeningen negativt i 2012

Den 9. februar 2012

Selskabsmeddelelse nr. 01-12

Bestyrelsen i North Media A/S har i dag behandlet og godkendt selskabets årsrapport for 2011. Et markant forbedret resultat i distributionsaktiviteterne har sammen med en styrkelse af de øvrige aktiviteters forretningsgrundlag medført en stigning i koncernens primære driftsresultat (EBIT) på over 50% sammenlignet med året før.

• Koncernens omsætning steg i 2011 med 6% til 1.212 mio. kr. Samtidig lykkedes det i vanskelige markeder at øge EBIT med 56 mio. kr. til 167 mio. kr. Omsætning og resultat er på niveau med det forventede.
  • Resultatet forrenter den investerede kapital (ROIC) med 39% mod 23% i 2010.
  • Med en omsætningsfremgang på 7% og en stigning i EBIT på 27% til 216 mio. kr. leverede printsegmentet et flot resultat.
  • Driftsunderskuddet i onlinesegmentet var efter afholdelse af betydelige markedsføringsomkostninger på niveau med underskuddet i 2010.
  • North Media har i 2011 udbetalt i alt 280 mio. kr. i udbytte til aktionærerne. Med en likvid beholdning på 72 mio. kr. og nettorentebærende indestående på 107 mio. kr. ved udgangen af 2011 fastholder koncernen sin solide finansielle position.
  • Koncernens omsætning forventes i 2012 at udgøre 1.050-1.150 mio. kr., mens EBIT forventes at andrage 100-130 mio. kr., svarende til en reduktion på 35-65 mio. kr. sammenlignet med 2011. Resultatnedgangen skyldes et lavere resultat i printsegmentet, mens bedre onlineresultater kompenserer delvist herfor.
  • Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen den 9. marts 2012, at der udbetales et ordinært udbytte på 3 kr./aktie.

”Med fokus på at sikre lønsom drift af alle aktiviteter har eksekvering og vurdering af forretningspotentiale været øverst på ledelsens dagsorden i 2011. Derfor er det trods skærpede markedsforhold på meget tilfredsstillende vis lykkedes at styrke koncernens forretningsgrundlag. FK Distribution leverer således det bedste resultat i virksomhedens historie, og Søndagsavisen har sikret vækst via en betydelig stigning i markedsandelen på tekstannoncemarkedet. I Ofir er der implementeret en ny strategi baseret på produktudvikling og massiv markedsføring, mens afvikling, neddrosling, sammenlægning og nyudvikling har sikret lønsomhed i de øvrige onlineaktiviteter,” udtaler Lars Nymann Andersen, adm. direktør i North Media A/S.

"Ved indgangen til 2012 kan vi konstatere, at vilkårene på vores underliggende markeder fortsat skærpes. Specielt på distributionsmarkedet er der udsigt til intensiveret priskonkurrence og faldende tryksags­mængder. Håndtering af de tilspidsede markedsforhold og fortsat forretningsudvikling i alle forretnings­områder bliver derfor hovedaktiviteter i årene, der kommer,” slutter Lars Nymann Andersen.

Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør Lars Nymann Andersen eller økonomidirektør Kåre Wigh, telefon 39 57 70 00.

North Media A/S

Lars Nymann Andersen