Meddelelse#118-Årsrapport 2011

Glostrup, 2012-03-13 09:07 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Generelt for 2011

Ved indgangen til 2011 havde selskabet en forsigtig optimistisk forventning med baggrund i markedet og selskabets backlog, men den store usikkerhedsfaktor var den globale finanskrise. Herudover skulle selskabet overkomme den manglende omsætning fra den store DSB-ordre i 2010, så der var store krav til organisationen for at skulle kunne indfri forventningerne.

På trods af de svære markedsvilkår i 2011 har selskabet været i stand til at fastholde og endog i nogle tilfælde øge indtjeningen på salget af hardware og ydelser. Ved indgangen til 2011 var forventningen, at der i 2011 ville komme prispres på både hardware og software med deraf følgende faldende marginer. Selskabets ”recurring business”-model har derfor gennem hele 2011 været højt prioriteret, hvilket har sikret en højere margin for regnskabsåret 2011. Denne fortsatte fokusering på alle forretningsområder indenfor Dynamisk Digital Skilte-markedet (DDS-markedet) har for alvor vist sin værdi i 2011, således at en større andel af selskabets omsætning og indtjening kommer fra selskabets installerede kundebase med deraf følgende forbedrede dækningsgrader. Udover forbedrede dækningsgrader har denne fokusering ligeledes medført, at der indgås flere længerevarende servicekontrakter med kunderne, i nogle tilfælde op til 6 år, hvilket giver en stor sikkerhed for den løbende indtjening.

Årets resultat

Selskabet havde i løbet af året en forventning om at kunne realisere en omsætning i størrelsesorden DKK 75-85 mio. og et resultat før afskrivninger (EBITDA) på DKK. 7-10 mio. I december 2011 kunne selskabet fastholde EBITDA forventningerne på DKK. 7 mio., men måtte nedjustere forventningerne til omsætningsresultatet til DKK 70 mio.

Ved aflæggelsen af årsrapporten har selskabet så realiseret en omsætning på DKK. 71,4 mio. samt et EBITDA-resultat på DKK. 7,1 mio.

HOVED- OG NØGLETAL (t.DKK)   Koncern
        2011 2010 2009
Resultat opgørelse :
Nettoomsætning   71.418 83.877 55.575
Bruttoresultat   45.464 47.582 31.724
Resultat før afskrivninger (EBITDA)   7.145 12.739 320
Resultat af ordinær drift (EBIT)   2.821 7.596 -3.331
Finansielle poster, netto   153 664 -599
Skat       1.371
Årets resultat   1.603 5.636 -3.419

Med baggrund i de svære markedsvilkår er det ledelsens opfattelse, at omsætnings- og  EBITDA-resultatet er acceptabelt.

Fremtid

Ledelsen er optimistisk for 2012 med baggrund i selskabets nuværende ordrebeholdning og dets høje andel af "recurring business", forventninger til indgåelse af aftaler på baggrund af selskabets pipeline samt afgivne tilbud mv. Ledelsen har en forventning om, at indtjeningen på allerede indgåede kontrakter samt indtjeningen fra omsætning direkte relateret til den installerede kundebase, vil kunne dække selskabets kapacitetsomkostninger i 2012.

Det er ledelsens forventning at kunne realisere en omsætning i størrelsesorden DKK. 75-85 mio. med et positivt resultat før afskrivninger (EBITDA) på DKK. 9-14 mio.

Det er ledelsens forventning at kunne annoncere 1 til 2 opkøb i 2012.

For yderligere informationer vedr. 2011 henvises til selskabets årsrapport 2011 (vedhæftet).

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Adm. Direktør                                         Certified Adviser

Henrik Johnsen                                      Gert Mortensen

Mermaid A/S                                          Schrøder Partners A/S

Tlf. +45 44 52 92 00                              Tlf. +45 23 60 32 88

E-mail: hj@mermaid.dk                           E-mail: gm@schroderpartners.dk

Mermaid er Skandinaviens førende aktør indenfor digital signage, med kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Vi har løsninger i mere end 30 lande. Vi tilbyder en bred vifte af produkter og ydelser til retail, transport, corporate sektoren og den offentlige sektor. Vores kunder inkluderer 7-Eleven, A-apoteket, Arriva,  BoConcept, Burger King, Click, Coop, City-Trafik, DSB, EDC, Eurosko, HI-FI Klubben, Matas, Opto Gruppen, Profil Optik, Silvan, Stark, SuperBest, TDC, Telia, TOP-TOY, XL-Bygg og mange andre.