Online Brands Nordic AB (publ) 556211-8637 Årsredovisning

Sammanfattning helåret 2011

• Sedan andra kvartalet 2011 är Online Brands fullt fokuserat på e-handel inom smycken.

• 34 % omsättningstillväxt i kvarvarande verksamhet (46 % under fjärde kvartalet). Tillväxten kommer huvudsakligen från e-handeln, men även från Bolagets butik i anslutning till lagret i Dalsjöfors. Vid förvärvet av Hedbergs Guld (juni 2010) stod e-handeln för ca 30 % av verksamheten, under fjärde kvartalet var motsvarande siffra knappt 70 %.

• Fotoverksamheten såldes av under första kvartalet. Koncernen fokuserar framåt på att ta marknadspositionen inom e-handel för smycken.

• Fabriksfastigheten i Sölvesborg såldes under första kvartalet. Därefter har verksamheten drivits från Hedbergs Gulds lokaler i Dalsjöfors samt ett mindre kontor i Malmö med ansvar för marknadsaktiviteter. Under våren 2012 har beslut fattats om att koncentrera verksamheten till lokalerna i Dalsjöfors.

• Rörelseresultatet för koncernen förbättrades till 4,4 MSEK (-1,7 MSEK), beroende på försäljningen av fotoverksamheten och fastigheten i Sölvesborg.

• Bolaget gjorde en sammanläggning av aktier, en s.k. omvänd split, där 5 gamla aktier motsvaras av 1 ny aktie.

Styrelsen föreslår en utdelning på 1,40 kronor per aktie, totalt 4 017 245 kronor.