2011 for Sparekassen Lolland A/S

Dato: 27. marts 2012

Selskabsmeddelelse nr.: 5

Årsregnskabet 2011

SPAR LOLLAND realiserede i 2011 et negativt resultat efter skat på 156,8 mio. kr. Resultatet er påvirket af et fortsat højt niveau for nedskrivninger. Finanstilsynets funktionsundersøgelse foretaget i ugerne 7 og 9 i 2012 resulterede i et yderligere behov for nedskrivninger på ca. 65 mio. kr., således at de samlede nedskrivninger for 2011 var på 273,1 mio. kr. i forhold til 208,1 mio. kr. i 2010.

SPAR LOLLAND har indberettet et solvensbehov pr. 31. december 2011 på 10,7 pct. og en faktisk solvens på 11,2 pct. Finanstilsynet vurderer, at dette solvensbehov er tilstrækkelig, men at den solvensmæssige overdækning er meget beskeden.

Ledelsen anser resultatet som værende utilfredsstillende, og ledelsen er enig med Finanstilsynets oplysning om at den nuværende overdækning er begrænset.

De konstaterede yderligere nedskrivninger vedrører primært større engagementer, hvor der er nedskrevet på et tidligere tidspunkt, og hvor sikkerheder værdiansættes lavere. Finanstilsynet har gennemgået alle SPAR LOLLANDs større engagementer og øvrige dele af SPAR LOLLANDs udlånskunder svarende til ca. 40 % af de samlede udlån og garantier.

Efter nedjusteringen af forventningerne til årets resultat for 2011, som SPAR LOLLAND offentliggjorte den 30. januar 2012, blev der iværksat en handlingsplan med initiativer, som skal styrke solvensoverdækningen på kortere og længere sigt.

Bestyrelsen forventer, at den samlede effekt af de kortsigtede tiltag af handlingsplanen i form af reduktion af SPAR LOLLANDs solvensbehov og styrkelse af basiskapitalen udgør 50 - 100 mio. kr., svarende til en solvensmæssig overdækning på 1,0 – 1,5 % point efter gennemførelsen. Dele af dette er realiseret. Gennemførelsen af alle planlagte tiltag er forbundet med usikkerhed ligesom uforudsete omkostninger og driftstab kan medføre en reduktion af koncernens kapitalgrundlag.

På længere sigt forventer bestyrelsen at indgå som en aktiv part i en eventuel konsolidering blandt dele af sektoren. Det er dog ledelsens nuværende vurdering, at SPAR LOLLAND i første omgang skal have fokus på at gennemføre de tiltag, som på kortere sigt kan forbedre SPAR LOLLANDs position og styrke solvensoverdækningen.

SPAR LOLLANDs nuværende forretningsmodel er i øvrigt anset for at være sund, således har Finanstilsynet hæftet sig ved at SPAR LOLLANDs likviditet er blevet væsentligt forbedret, og at SPAR LOLLAND bla. med købet af EIK Bank har fået en større privatkundebase.

SPAR LOLLAND forventer en basisindtjening før nedskrivninger i 2012 i niveau 100-110 mio. kr. under forudsætning af, at det generelle renteniveau ikke falder yderligere.

Om resultatet siger SPAR LOLLANDs administrerende direktør, Ulrich Jespersen: ”Resultatet er selvsagt utilfredsstillende, og vi har ganske enkelt ikke været dygtige nok til at håndtere vores risiko på vores udlån. Når det er sagt, så vurderer vi nu, efter en grundig og omfattende gennemgang af vores udlån sammen med Finanstilsynet, at vi er kommet i bund med tingene. Den grundige gennemgang har kostet på solvensen, hvorfor vores fokus vil være på at styrke solvensen igennem tiltag på kortere og længere sigt. Til trods for at det samfundsøkonomiske klima har været ugunstigt i en årrække, så har SPAR LOLLAND alligevel formået at løse flere af vores større udfordringer, og skabe grundlaget for en styrket indtjening fremadrettet. Jeg er glad for at Finanstilsynets har hæftet sig ved at vores likviditet er blevet væsentligt forbedret. Vi er kommet godt fra start i det nye år, og selv om vi også i 2012 måske kommer til at skulle nedskrive yderligere på visse engagementer, bliver det langt mindre end tidligere.

Vi er trukket i arbejdstøjet, og sammen med den øvrige ledelse, ser jeg frem til at gennemføre vores handlingsplan."

Ulrich Jespersen

Administrerende direktør

Henvendelser fra presse og medier om denne meddelelse til administrerende direktør, Ulrich Jespersen, telefon 54 97 12 76.

Finanstilsynets redegørelse om inspektion i Sparekassen Lolland A/S, der blev gennemført i februar 2012 samt SPAR LOLLANDs uddybende bemærkninger hertil, offentliggøres dags dato på SPAR LOLLANDs hjemmeside https://www.sparlolland.dk/ir/redegorelser_ft/.