Affitech A/S udsender årsregnskabsmeddelelse for 2011

Meddelelse nr. 5/2011

København og Oslo d. 31. marts 2012, 2012-03-31 23:47 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Resumé

• Efter årsskiftet d. 27. januar 2012 oplyste Trans Nova Investments Limited, at accepter af det frivillige betingede købstilbud ikke honorerede købstilbudets betingelser, hvorfor tilbuddet ikke blev effektueret. D. 28. februar 2012 fremsatte Trans Nova et nyt frivilligt betinget offentligt købstilbud om at købe Affitechs aktier. Dette tilbud udløb d. 27. marts 2012. Resultatet af tilbuddet blev annonceret d. 30. marts 2012 og var som følger:

Trans Nova har modtaget gyldige accepter vedrørende 152.419.544 aktier I Affitech, svarende til 31.3 % af aktiekapitalen, som sammen med de aktier, som TransNova allerede har eller kontrollerer, repræsenterer 71,3% af aktiekapitalen. Da alle betingelser for købstilbuddet er opfyldt har Trans Nova besluttet at gennemføre købstilbuddet og de gyldige accepter vil blive afregnet d. 4. april 2012, hvor endnu en pressemeddelelse vil blive udsendt indeholdende en beskrivelse af Trans Novas fremtidige planer for Affitech. I mellemtiden har Trans Nova bekræftet sine oprindelige intentioner om en gennemgående restrukturering af Affitech, hvor kun de essentielle forskningsaktiviteter bibeholdes og hvis muligt, søge at afnotere alle Affitechs aktier fra NASDAQ OMX Copenhagen A/S (“NASDAQ OMX”).

• D. 31 marts, 2012 har Affitech’s største aktionær Trans Nova Investment Ltd. tilkendegivet sig villig til at støtte Affitech’s forsknings- og udviklingsaktiviteter i de kommende 12 måneder, og overvejer forskellige foranstaltninger for at kunne gøre dette. På den baggrund anser Bestyrelsen fortsat Affitech for at være i stand til at fortsætte driften.

• En ansøgning om tilladelse til at starte kliniske undersøgelser vedrørende Affitechs førende antistofkandidat AT001/r84 blev indsendt af Affitechs samarbejdspartner IBC Generium til de russiske sundhedsmyndigheder i december 2011. Selskabet har nyligt fået oplyst, at ansøgningen forventes godkendt inden for kort tid.

• Affitech har modtaget i alt syv millioner euro i licens- og milepælsbetalinger fra IBC Generium i 2011 vedrørende forsknings- og udviklingssamarbejdet om Affitechs anti-cancer antistoffer AT001/r84 og AT008/anti-CCR4.

• I november 2011 indledte Affitech en restrukturering af Selskabet, der medførte en reduktion af medarbejderstaben med 24 personer. Dette initiativ har gjort det muligt for Affitech at fokusere på videreudviklingen af Selskabets førende antistofprodukter AT001/r84 og AT008/anti-CCR4.

• Affitech (Koncernen) rapporterede et nettotab på 49,5 millioner kr. i 2011, set i forhold til et nettotab på 71,7 millioner kr. i 2010.

• Koncernens balance pr. 31. december 2011 var 80,9 millioner kr. set i forhold til 116,9 millioner i 2010.

• Den konsoliderede nettopengestrøm for 2011 var negativ med 50,9 millioner kr., set i forhold til positive pengestrømme på 78,5 millioner i 2010. Pengestrømme i 2010 inkluderer et nettobeløb på 153,1 millioner kr. fra Trans Nova Investments Ltd.’s aktietegning i april 2010.

• Selskabet forventer, at de samlede driftsudgifter, eksklusive royalty omkostninger vil være omkring 48-53 millioner kr. i 2012, og at nettotabet vil være omkring 45-50 millioner kr.

Om Affitech A/S

Affitech A/S er en børsnoteret (NASDAQ OMX Copenhagen) biotekvirksomhed med hovedsæde i København, Danmark og forsknings- og udviklingsfaciliteter i Oslo, Norge. Affitech A/S udvikler 100 % humane antistoflægemidler baseret på række patenterede antistofteknologier. Affitech A/S’ lægemiddel­kandidater retter sig bl.a. mod kræft og betændelses­tilstande. Affitech A/S’ antistoflægemidler mod molekyler på celleoverfladen bliver udviklet på basis af Selskabets proprietære teknologi­platform CBAS™ (Cell Based Antibody Selection). Adskillige af de lægemiddelkandidater, Selskabet har rettighederne til, er udviklet ved hjælp af CBAS™ teknologien. Yderligere information fås på www.affitech.com.

Kontakt:

Randi Krogsgaard, Director IR & Communications