Selskabsmeddelelse nr. 6 / 2012 – Periodemeddelelse for 1. kvartal 2012

Tower Group A/S offentliggør hermed i henhold til værdipapirshandelslovens § 27, stk. 8, periodemeddelelse for 1. kvartal 2012 med en gennemgang af væsentlige begivenheder i perioden 1. januar - 31. marts 2012.

Salgsprocessen

Selskabets primære fokus i 1. kvartal 2012 har været den løbende salgsproces for udvalgte aktiver, som blev igangsat den 23. december 2011 (jf. selskabsmeddelelse nr. 40 af 22. december 2011). Mere end 50 investorer fik mulighed for at afgive bud på de udvalgte aktiver i Tower Group A/S. I kvartalets første par uger fokuserede Selskabet, på baggrund af de modtagne bud, på at udvælge investorer til anden og sidste budrunde. Den 25. januar 2012 (jf. selskabsmeddelelse nr. 1 af 25. januar 2012) valgte Selskabet fem bydere, som modtog yderligere oplysninger og fik adgang til Selskabet, herunder mulighed for at inspicere de berørte ejendomme, med henblik på at afgive endelige bud på aktiverne i de udbudte enheder. Den 29. februar 2012 modtog Selskabet seks endelige bud på de udbudte aktiver.

Den 7. marts 2012 (jf. selskabsmeddelelse nr. 2 af 7. marts 2012) indgik Selskabet i eksklusive forhandlinger med en af tilbudsgiverne. Den valgte tilbudsgiver havde fremsat det mest afbalancerede bud for alle interessenter med den højeste sikkerhed for transaktionens gennemførelse.  Ved kvartalets udløb var Selskabet fortsat i eksklusive forhandlinger med den pågældende tilbudsgiver.

Efter regnskabsperiodens udløb indgik Selskabet den 4. april 2012, (jf. selskabsmeddelelse nr. 5 af 4. april 2012) en aktieoverdragelsesaftale (Share Transfer Agreement) med et konsortium ledet af FFIRE Immobilien Verwaltung AG. Salget er fortsat betinget af bl.a. godkendelse fra Selskabets senior- og juniorbanker, og Selskabet har indledt forhandlinger med disse långivere med henblik på at færdiggøre den nødvendige dokumentation til at understøtte transaktionen.

Finansiel stilling

Som følge af de tilfælde af insolvens, der indtraf i visse af de tyske datterselskaber i regnskabsåret 2011 (jf. selskabsmeddelelse nr. 26 af 30. juni 2011, nr. 27 af 21. juli 2011 og nr. 28 af 18. august 2011), udgør den resterende tyske portefølje otte datterselskaber (Tower 1 Immobilien erste GmbH, Tower 1 Immobilien sechste GmbH, Tower 1 Immobilien siebte GmbH, Tower 1 Immobilien achte GmbH samt Tower 1 Immobilien neunte GmbH, Tower Pension 1 GmbH, Tower Pension 2 GmbH og Eranus Investment GmbH) som samlet omfatter 231 bygninger, 4,627 boliglejemål og 300 erhvervslejemål (eksklusive parkeringfaciliteter) på i alt 320.599 m². Disse ejendomme har årlige lejeindtægter på EUR 18,5 mio. og har p.t. en samlet tomgang på 12,1%.

Selskabets aktiviteter

Mens salget af de udvalgte aktiver udgjorde den primære opgave, har Selskabet i sine andre aktiviteter primært haft fokus på at forhandle overdragelsen af finanstranche 5 til en trustee i samarbejde med Bayerische Landesbank (Bayern LB) samt til fortsat at føre tilsyn med alt+kelber Immobilienverwaltung GmbH's and conwert Immobilien Deutschland GmbH's varetagelse af ejendomsadministrations- og asset managementopgaver.

På trods af at Selskabet har haft fokus på at frasælge sine aktiver og den manglende finansiering til forbedring af sine kapitalforhold, har udviklingen i Selskabets aktiver stort set været stabil for de finanstrancher, som Selskabet fortsat kontrollerer, og som er en del af salgsaftalen. Det er dog klart, at manglende finansiering og ledelsesmæssigt fokus på mellemlangt sigt vil få negativ indvirkning på udviklingen i Selskabets aktiver.

Forventninger til fremtiden

Da regnskabsåret 2012 i høj grad vil være påvirket af salget af de udvalgte aktiver, er ledelsen ikke i stand til at uddybe forventningerne til årets resultat.

Tower Group A/S

Martin Coté

CEO

Spørgsmål vedrørende denne meddelelse kan rettes til Martin Coté, CEO, på tlf.:  +420 725 716 755.