Sterk vekst og økt overskudd i SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN fikk et overskudd på 272 millioner kroner i første kvartal 2012, en økning på 17 millioner i forhold til samme periode i fjor. Banken styrker sin markedsposisjon, spesielt i boliglånsmarkedet.

Kvartalsregnskapet preges av god utvikling i bankens ordinære drift, positiv inntektsutvikling, svært lavt mislighold og lave tap, god avkastning på finansielle eiendeler, robust soliditet, meget god utlånsvekst i privatmarkedet samt høy innskuddsvekst fra både husholdninger og bedrifter.

- Vi er godt fornøyd med utviklingen i banken så langt i 2012. Sterk vekst kombinert med svært lave tap bidrar til at banken leverer et av sine beste kvartal noensinne. Vi gleder oss også over at en nylig gjennomført fortrinnsrettemisjon ble kraftig overtegnet. Dette gir enda bedre grunnlag for videre lønnsom vekst. En styrking av bankens markedsposisjon, spesielt i det svært konkurranseutsatte boliglånsmarkedet, bekrefter at våre dyktige medarbeidere leverer på et høyt nivå, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Regnskap per første kvartal 2012 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 340 mill. kr (325 mill. i første kvartal 2011)
  • Resultat etter skatt: 272 mill. kr (255 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 13,0% (13,2%)
  • Vekst i utlån: 9,9% (11,4%)
  • Vekst i innskudd: 14,2% (14,1%)
  • Tap på utlån: 8 mill. kr (-6 mill.)
  • Kjernekapitaldekning: 10,3% (10,6%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 1,42 kr (1,52 kr)

Sterk boliglånsvekst
Samlet utlånsvekst i privatmarkedet ble 12,4 prosent siste tolv måneder mot en generell kredittvekst blant husholdningene ifølge SSB på 7,3 prosent per utgangen av februar 2012. SpareBank 1 SMN har sterk vekst i hele markedsområdet. Banken har i perioden spesielt intensivert innsatsen i Trondheim der vi nå opplever særlig god netto kundevekst Totalt har banken en tilgang på 550 nye privatkunder i første kvartal 2012.

SpareBank 1 SMN opprettholder en solid posisjon i bedriftsmarkedet med en utlånsvekst på 6,7 prosent. Banken har i første kvartal fått 150 nye bedriftskunder, hvorav mange er resultatet av en systematisk rekrutteringsinnsats rettet mot spesielt interessante bedrifter og bransjer.

Bankens datterselskaper viser fortsatt solid fremgang. De største selskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge, SpareBank 1 SMN Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap styrker sin markedsposisjon og lønnsomhet. Blant de tilknyttede selskaper fremheves SpareBank 1 Gruppen som har levert sitt beste resultat noensinne. Både BN Bank og Bank 1 Oslo Akershus viser resultatfremgang.

Svært lave tap
I første kvartal 2012 ble netto tap på utlån 8 millioner kroner sammenlignet med netto inntektsføring på 6 millioner i samme periode i fjor. Netto tap utgjør kun 0,04 prosent av totale utlån. Det er ikke funnet grunnlag for å endre gruppevise nedskrivinger.

Netto renteinntekter ble 351 millioner kroner mot 356 millioner i samme periode i fjor. Endringen skyldes økte finansieringskostnader i pengemarkedet, men rentemarginen er styrket gjennom kvartalet.

Høy aktivitet i banken samt datterselskapene EiendomsMegler 1 Midt-Norge og SpareBank 1 SMN Regnskap har gitt høyere kostnader sammenlignet med første kvartal i fjor.

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per første kvartal 2012 på 125 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt.

Vellykkede emisjoner
SpareBank 1 SMN har i første kvartal 2012 gjennomført fortrinnsrettemisjon og ansatteemisjon som har styrket bankens egenkapital med i alt 761 millioner kroner. Emisjonene er registrert i Foretakstregisteret per 11. april 2012 og får således regnskapsmessig effekt i andre kvartal 2012.

Gjennomførte emisjoner samt planlagt rettet emisjon hovedsakelig mot Sparebankstiftelsen SMN på 200 millioner kroner, vil styrke konsernets kapitaldekning med ca. 1,3 prosentpoeng. Kjernekapitaldekningen vil etter dette være ca. 11,6 prosent. SpareBank1 SMNs mål er en kjernekapitaldekning på 11 prosent, et mål som ble revidert høsten 2011 på bakgrunn av varslede økte regulatoriske krav til kapitaldekning.

Sunn økonomi regionalt og nasjonalt
- Husholdninger og bedrifter så vel i Trøndelag og på Nordvestlandet som i Norge totalt sett fremstår med sunn økonomi. Internasjonalt er situasjonen fremdeles krevende, men SpareBank 1 SMN har tilnærmet ingen direkte eksponering mot utlandet og er bare i liten grad indirekte eksponert gjennom kunder, sier Finn Haugan.

. Banken har iverksatt et omfattende arbeid for å styrke kundeorienteringen og øke produktiviteten. Bankens styre og ledelse har store forventninger til at dette arbeidet skal bidra til resultatfremgang for SpareBank 1 SMN, sier konsernsjefen i Sparebank 1 SMN.

Trondheim, 26. april 2012.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 54 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca 1100 ansatte og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 SMN Finans, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 SMN Regnskap. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Supplementary information Rapport Presentasjon