Kommuniké från MedCore ABs årsstämma 2012

Kista, 2012-04-27 08:43 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Kommuniké från MedCore ABs årsstämma 2012

MedCore AB (publ) avhöll under torsdagen sin årsstämma. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag om att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2011.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2011.

Bolagsstämman beslöt att styrelsen skall bestå av fem ledamöter. Styrelseledamöterna Yngve Andersson, Hans Lindroth och Bo Lengholt omvaldes och nyval skedde av Sverker Olofsson och Anna Levander.

Stämman beslutade att styrelsearvode utgår med sammanlagt 425 000 kronor för tiden intill nästa årsstämma, varav 125 000 kronor utgör ersättning till styrelseordföranden samt 75 000 kronor vardera utgör ersättning till övriga styrelseledamöter, iden mån de inte erhåller lön från bolaget. Beslut fattades även om att revisorsarvode utgår enligt godkänd räkning.

Stämman beslöt om riktlinjer för utseende av valberedning. Valberedningen skall bestå av tre till fem ledamöter varav en skall vara oberoende till förhållande bolaget och dess större aktieägare. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2013.

Stämman beslöt om ett emissionsbemyndigande till styrelsen fram till nästa årsstämma. Styrelsens bemyndigande skall vara begränsat till emissionsbeslut som innebär att aktiekapitalet ökar med maximalt 5 500 000 kr totalt, vilket motsvarar en utspädning av kapitalet uppgående till ca 9,8% , vilket motsvarar en utspädning av rösterna uppgående till ca 9,8%.

Stämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att MedCore AB (publ), med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, skall emittera högst 200 000 tecknings­optioner med åtföljande rätt till teckning av högst 200 000 nya aktier på följande villkor:

• Teckningsberättigad är, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt bolagets VD, Per Wallén.
  • Teckning av teckningsoptioner skall ske fr.o.m. 2012-04-27 till och med 2012-05-11.
  • Innehavaren av teckningsoption äger rätt att under tiden fr.o.m. 2015-05-01 t.o.m. 2015-05-31 för en (1) teckningsoption teckna en (1) ny aktie i MedCore AB (publ), till en teckningskurs motsvarande tolv (12) kronor per aktie.

Kista den 26 april 2012

MedCore AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
         Per Wallén, VD MedCore AB (publ)
         Tel. 08 - 631 08 30
         per.wallen@medcore.se